
Toyota opracowała nową generację elektrycznej ciężarówki Project Portal 2.0 zasilanej wodorowymi ogniwami paliwowymi. Nowy prototyp ma zasięg 480 km – o połowę większy od poprzedniego modelu. Auto zadebiutowało podczas seminariów managerskich Center for Automotive Research (CAR) w Michigan.
Nowa ciężarówka o nieoficjalnej nazwie Project Portal Beta ma większe możliwości niż poprzedni prototyp – jego zasięg został zwiększony do 480 km na jednym tankowaniu. Samochód jest bardziej zwrotny i ma większą kabinę, w której mieści się teraz miejsce do spania. Więcej przestrzeni we wnętrzu udało się osiągnąć bez wydłużania rozstawu osi dzięki zaprojektowanemu na nowo zbiornikowi na wodór.
Kilkunastomiesięczne testy
Testy operacyjne pierwszego Project Portal rozpoczęły się w kwietniu 2017 roku. Do tej pory wodorowa ciężarówka pokonała podczas normalnej pracy 16 tys. km w porcie morskim w Long Beach w Kalifornii. Samochód przewiózł wiele ton ładunku, nie emitując żadnych spalin, a jedynie parę wodną. Ciężarówka nowej generacji rozpocznie pracę jesienią, zwiększając flotę bezemisyjnych pojazdów transportowych w porcie Long Beach i obniżając wpływ transportu ciężarowego na środowisko.
Większy zasięg i funkcjonalność
Project Portal 2.0 czerpie z doświadczeń zebranych podczas eksploatacji pierwszego prototypu w centrum logistycznym Toyoty w porcie Long Beach. Program testowy dostarczył danych, które skłoniły zespół projektantów do przeprojektowania układu elektrycznego, podzespołów elektronicznych i innych komponentów napędu zasilanego wodorowymi ogniwami paliwowymi, pochodzącymi z Toyoty Mirai.
Pierwszy prototyp Project Portal o łącznej masie całkowitej 36 290 kg ma zasięg z obciążeniem 320 km na jednym tankowaniu. Pojazd o mocy ponad 670 KM oraz około 1800 Nm momentu obrotowego wykorzystuje dwa zestawy ogniw paliwowych z Toyoty Mirai i baterię o pojemności 12 kWh. Project Portal Beta charakteryzuje się taką samą mocą i momentem obrotowym, jednak uzyskuje większy zasięg.
„Testując pierwszy prototyp w naszym ośrodku badawczym i na drogach okolic Los Angeles, zebraliśmy listę udoskonaleń, które powinniśmy uwzględnić przy projektowaniu i budowie nowego prototypu” - powiedział Andrew Lund, główny inżynier projektu. „Pierwsza ciężarówka miał pokazać, czy uda się zrealizować ten pomysł. Tym razem skupiliśmy się na opracowaniu lepszego samochodu oraz na możliwościach komercjalizacji tego rozwiązania”.
Komentarze (4)