ReklamaB1 - prenumerata NW podstrony

Pojazdy użytkowe

Ogumienie

Transport

Pojazdy użytkowe

4 dni temu  11.09.2019, ~ Administrator   

Ciężarówki bez kierowcy? Polacy projektują!
Strona 1 z 3

Ciężarówka przemieszcza się bez kierowcy. Obrazy z kamer, umieszczonych na pojeździe, analizuje sieć neuronowa. Jeszcze do niedawna byłby to fragment scenariusza filmu science fiction. Obecnie jest to rzeczywistość, którą tworzą firmy informatyczne działające w branży automotive. Jedną z nich jest GlobalLogic Polska.

Według ekspertów PwC zastosowanie samochodów autonomicznych przyczyni się do obniżenia kosztów zużycia paliwa i transportu od 5 do 30%. Łącznie, w skali roku, można uzyskać nawet do 30 tys. euro oszczędności, na pojazd. Nowoczesne ciężarówki mogą być w ruchu nawet 24h na dobę bez przerwy, co pozwoli zaoszczędzić czas do tej pory przeznaczony na przerwy w pracy dla kierowcy.

Gigantyczne oszczędności

W Polsce zarejestrowanych jest obecnie blisko 3,3 mln samochodów ciężarowych. Gdyby na naszych drogach pojawiło się 1 mln autonomicznych samochodów firmy z branży spedycyjnej mogłyby zaoszczędzić ogromną kwotę 30 mld euro. Te pieniądze ułatwiłyby rozwój nie tylko tego sektora, ale i całej gospodarki.

Wprowadzenie, na dużą skalę, samochodów autonomicznych jest kwestią czasu. Spowoduje to daleko idące zmiany w gospodarce – stwierdza Piotr Krzysztofik, prezes GlobalLogic Polska i Chorwacja. – Dla firm informatycznych, uczestniczących w tym procesie jest to wyzwanie, któremu sprostać mogą jedynie najbardziej innowacyjne podmioty. Nasza firma z powodzeniem odnalazła się w tej przestrzeni. Świadczą o tym m.in. zakończone sukcesem projekty Autodock oraz będący jego rozwinięciem MALVA.

Jazda autonomiczna

Projekt GlobalLogic Polska, MALVA (ML Autonomous Lidar V2X ADAS) jest odpowiedzią na potrzeby firm spedycyjnych, które m.in. poszukują rozwiązań umożliwiających usprawnienie czasochłonnego i trudnego procesu dokowania pojazdu ciężarowego. Celem przedsięwzięcia jest zautonomizowanie całego procesu jazdy, parkowania i dokowania.

MALVA stanowi naturalne rozwinięcie zaprezentowanego przez nas podczas CES 2019 Autodock’a, a więc projektu autonomicznie dokującej ciężarówki. Celem prac naszych specjalistów jest dodanie do opracowanych wcześniej rozwiązań funkcji umożliwiających uwzględnianie map, a także rozpoznawanie przeszkód i znaków, by w efekcie zautonomizować cały proces jazdy, parkowania i dokowania. MALVA jest zaprojektowana z myślą o użyciu w niekontrolowanym środowisku.

Ruch po precyzyjnie wyznaczonej trajektorii

Pojazd ciężarowy jest w stanie ustalić ścieżkę, po której będzie samodzielnie poruszać się. Zaawansowane systemy informatyczne wykrywają przeszkody oraz tworzą stale aktualizowaną mapę. Jednoczesne określanie pozycji i mapowanie (algorytmy SLAM) pozwala lepiej zarządzać lokalizacją w danym obszarze i ustalić właściwą trajektorię ruchu pojazdu.

Poleć innym

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 0

  • 0
    ZADOWOLONY
  • 0
    ZASKOCZONY
  • 0
    POINFORMOWANY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    SMUTNY
  • 0
    WKURZONY
  • 0
    BRAK SŁÓW

Komentarze (0)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony