Pojazdy użytkowe

Części i regeneracja

Pojazdy użytkowe

3 miesiące temu  16.06.2020, ~ Administrator   

Dwa podstawowe rodzaje uszkodzeń w systemie wysprzęglania. Porady i produkty od ZF Aftermarket
Strona 1 z 2

Operatorzy flotowi pojazdów użytkowych obawiają się długich przestojów firmy spowodowanych koniecznością przeprowadzenia niezbędnych napraw parku samochodowego. Jeżeli znajdujący się w pojeździe układ sprzęgła jest wadliwy, konieczny może być jego kosztowny i czasochłonny serwis. Wyjątkiem od tej reguły jest naprawa systemu wysprzęglającego, którą można wykonać stosunkowo szybko - zwłaszcza z kompletnym zestawem naprawczym marki SACHS od ZF Aftermarket.

Sprzęgła pojazdów użytkowych podlegają dużym obciążeniom. Zużycie widełek wysprzęglających następuje przy każdym naciśnięciu pedału sprzęgła, co przekłada się na szybko postępujące zużycie tego elementu, a także wałka i łożyska. W dłuższej perspektywie może to doprowadzić do niesymetrycznej pracy łożyska przy wysprzęglaniu sprzęgła lub zachowania niepełnej drogi jego rozłączenia. W konsekwencji występuje zwiększone zużycie łożyska lub problemy ze zmianą biegów. Prawidłowe działanie systemu wysprzęglania jest również niezbędne do bezawaryjnej pracy zautomatyzowanych skrzyń biegów, takich jak AS Tronic firmy ZF.

Awarie mogą prowadzić do długich przestojów pojazdów użytkowych, a tym samym do wysokich kosztów. Z tego powodu warsztaty obsługujące samochody ciężarowe powinny zwracać uwagę swoim klientom, że wizyta w warsztacie powinna mieć miejsce już przy pierwszych symptomach takiej awarii. Jeśli przyczyną są problemy
z systemem wysprzęglania, można je stosunkowo szybko i niedrogo naprawić i tym samym zapobiec opisanym uszkodzeniom.

Eksperci ZF Aftermarket rozróżniają dwa podstawowe rodzaje uszkodzeń w systemie wysprzęglania:

1. Mimośrodowe ustawienie łożyska sprzęgła:

Zgięte lub zużyte tulejki prowadzące wałek lub zużyte widełki wysprzęglające prowadzą do mimośrodowej pracy łożyska, poza jego środkowym położeniem, a tym samym do nierównomiernego nacisku na sprężynę talerzową. Rezultatem jest nierównomierne zużycie w punkcie styku sprężyny membranowej z łożyskiem oraz również z płytą docisku. Ze względu na zużywającą się nierównomiernie powierzchnię podparcia sprężyny na odwrotnej stronie docisku, zmienia się położenie osiowe sprężyny membranowej. Siła nacisku na pedał nie jest wtedy wystarczająca, co powoduje uślizg sprzęgła. W takiej sytuacji przedwczesne zużycie wysprzęglika i sprzęgła jest nieuniknione.

2. Zużyte elementy w układzie wysprzęglania:

Zużycie mechanizmu uruchamiającego wysprzęglanie wymaga zwiększonej siły nacisku na pedał. Szczególną uwagę należy zwrócić na:

  • powierzchnie kontaktowe widełek zwalniających i wałka,
  • na same widełki wysprzęglajace.

Poleć innym

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 0

  • 0
    ZADOWOLONY
  • 0
    ZASKOCZONY
  • 0
    POINFORMOWANY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    SMUTNY
  • 0
    WKURZONY
  • 0
    BRAK SŁÓW

Komentarze (0)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony