Pojazdy użytkowe

Serwis Pojazdów Użytkowych

ponad rok temu  11.12.2017, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Filtry powietrza a silnik ciężarówki [TEMAT MIESIĄCA]

Dlaczego filtry powietrza odgrywają tak ważną rolę pojazdach transportowych? Ponieważ wraz z powietrzem zatrzymują aż 2,4 kg zanieczyszczeń, które mogą się dostać do silnika.

Przypominamy, że serwis pojazdów użytkowych to w grudniu nasz temat miesiąca

Według raportu Światowej Organizacji Zdrowia (WHO), w Polsce jest najwięcej miast z przekroczonymi normami zanieczyszczenia powietrza.


Poziom zanieczyszczenia europejskich miast wg raportu WHO w 2016 r.

Samochód ciężarowy, który przy średniej prędkości 50 km/godz. pokona dystans 100 tys. km, zużywa 2,4 mln m3 powietrza. W przypadku braku filtra lub jego uszkodzenia, do silnika może się przedostać średnio 2,4 kg zanieczyszczeń.

Podczas niedostatecznej filtracji powietrza cząsteczki pyłu przedostają się do silnika i częściowo także do oleju. Wraz z olejem drobiny trafiają do szczelin pomiędzy gładzią cylindrów, łożyskami korbowodów, tłokami i pierścieniami tłoka, co powoduje szybsze zużycie elementów konstrukcyjnych. Drobne zanieczyszczenia odkładają się też na przepływomierzu, znajdującym się za filtrem po stronie oczyszczonego powietrza. Urządzenie to odpowiada za dozowanie doprowadzanej do silnika określonej ilości paliwa. Jeśli sygnał przepływomierza będzie zakłócony, zwiększy się moc silnika, a tym samym wzrośnie zużycie paliwa.

Aby temu zapobiec, warto stosować filtry o najwyższych parametrach filtracyjnych. Takie kryteria spełniają wyroby produkowane przez PZL Sędziszów, które charakteryzują się najwyższą chłonnością i skutecznością. Filtry te pochłaniają ponad 4 kg pyłu z powietrza, podczas gdy norma wynosi ok. 2 kg. Dzięki temu osiągają aż 99,95% skuteczności! Okres ich eksploatacji również jest dłuższy niż zalecany przez producenta.

Aby uzyskać tak wysoką chłonność, PZL Sędziszów S.A. stosuje papiery filtracyjne od wiodących europejskich producentów. Dodatkowo, specjalna technologia plisowania, polegająca na równomiernym rozłożeniu plis i wyraźnym zatłoczeniom, zapobiega przywieraniu do siebie sąsiednich plis. Dzięki temu filtracja odbywa się całą powierzchnią medium filtracyjnego, która po rozłożeniu osiąga powierzchnię nawet 14 m2. Przy tak dużej powierzchni mogą wystąpić deformacje plis. Aby temu przeciwdziałać, PZL Sędziszów stosuje specjalne strużki kleju, które stabilizują medium filtracyjne.

Do produkcji wykorzystuje się materiały o ściśle określonej przepustowości powietrza i rodzaju impregnacji. Specjalnie dobrane mieszaniny włókien celulozowych są impregnowane żywicami fenolowymi i epoksydowymi. Obecnie standardem w produkcji filtrów powietrza PZL Sędziszów jest stosowanie drugiego wkładu, tzw. bezpiecznika, który zabezpiecza układ zasilania powietrzem w przypadku uszkodzenia wkładu głównego i chroni przed dostawaniem się pyłów do układu w czasie wymiany filtra. Ze względu na niebezpieczeństwo cofnięcia się płomienia przy niewłaściwie ustawionym kącie wyprzedzania zapłonu, w filtrach tych stosowany jest specjalny, samogasnący materiał filtracyjny typu flame retardant.

Współczesne filtry powietrza do samochodów ciężarowych posiadają zoptymalizowaną konstrukcję, odpowiadającą obowiązującym normom ochrony środowiska. Zamiast metalowych denek, stosuje się uszczelnienia poliuretanowe, a zamiast osłon z blachy, wykorzystuje się wzmocnienia z plastiku. Zastąpienie większości elementów metalowych komponentami plastikowymi znacznie ułatwia utylizację zużytych wyrobów po upływie okresu eksploatacji, co pozwala chronić środowisko naturalne.

Komentarze (3)

dodaj komentarz
  • ~ qwerty 3 ponad rok temu łeb se zawodoruj to o 70% mniej bzdur bedziesz pisal
    oceń komentarz 0 0 zgłoś do moderacji
  • ~ qwerty 2 ponad rok temu łeb se zawodoruj to o 70% mniej bzdur bedziesz pisal
    oceń komentarz 0 0 zgłoś do moderacji
  • ~ autonagar 1 ponad rok temu A wodorowanie silnika obniża zadymienie do 70 % i usuwa nagar z układu spalania więcej na you tube autonagar.pl
    oceń komentarz 0 0 zgłoś do moderacji
do góry strony