Pojazdy użytkowe

Pojazdy użytkowe

ponad rok temu  22.12.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

Hamulec stabilizacyjny od Volvo

Śliskie, zimowe drogi i zjazdy ze wzniesień stanowią duże wyzwanie dla kierujących samochodami ciężarowymi holującymi przyczepy – nawet tych najbardziej doświadczonych. W takich warunkach narażeni jesteśmy na niebezpieczeństwo destabilizacji zestawu drogowego, a w najgorszym przypadku – jego złożenia się. Volvo Trucks opracowało rozwiązanie, które znacznie podnosi poziom bezpieczeństwa.

- Nawet jeżeli kierowcy ostatecznie uda się opanować pojazd, sytuacja w której jadący z góry zestaw drogowy nagle zbacza z prawidłowego toru jazdy, jest bardzo nieprzyjemna – zarówno dla kierowcy tego pojazdu, jak i pojazdów nadjeżdżających z przeciwka – mówi Mats Sabelström, specjalista od układów hamulcowych w Volvo.

W celu zminimalizowania ryzyka występowania tego typu sytuacji i potencjalnych wypadków, Volvo Trucks opracowało system o nazwie hamulec stabilizacyjny, który automatycznie spowalnia przyczepę, powodując wyprostowanie zestawu drogowego na śliskich, opadających odcinkach dróg.

Hamulec stabilizacyjny stanowi uzupełnienie dla układu stabilizacji toru jazdy (ESP) – innego systemu bezpieczeństwa, który Volvo Trucks wprowadziło na rynek jako pierwszy na świecie producent samochodów ciężarowych. Podczas gdy ESP jest najbardziej skuteczny przy większych prędkościach jazdy, hamulec stabilizacyjny działa przy prędkości mniejszej niż 40 km/h. Obydwa systemy uzupełniają się, zwiększając stateczność i kierowalność zestawu drogowego.

- Hamulec stabilizacyjny można nazwać „ESP małych prędkości”. Dojeżdżając do spadku drogi, kierowca ręcznie aktywuje system. Wówczas, po zwolnieniu przez kierowcę pedału przyspieszenia, następuje automatyczne, pulsacyjne uruchamianie hamulców w przyczepie. Proces ten trwa aż do chwili, w której droga przestaje opadać i możliwe jest ponowne zwiększenie prędkości – wyjaśnia Mats Sabelström.

Hamulec stabilizacyjny zadebiutował w 2012 r. w Volvo FH, a następnie trafił również do Volvo FM. Obecnie system wprowadzany jest także do ciągników siodłowych.

Zobacz jak działa hamulec stabilizacyjny: http://www.youtube.com/watch?v=MNwJ7Acs_3Y

Tagi: Volvo,

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony