Pojazdy użytkowe

Pojazdy użytkowe

ponad rok temu  25.06.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 6 minut

Jak powstają ciężarówki Volvo?
Strona 1 z 2

Wiosną bieżącego roku z bram fabryki zaczęły wyjeżdżać pierwsze seryjnie wyprodukowane nowe samochody ciężarowe Volvo FH, dostarczane klientom w całej Europie. Ale jak powstaje ten ultranowoczesny pojazd? Jak zaawansowane technicznie systemy elektroniczne i inne podzespoły łączą się w sprawnie działającą całość i jak udaje się zagwarantować najwyższą jakość? Volvo Trucks zaprasza w podróż od pomysłu do gotowego produktu.

Nowe Volvo FH zostało nazwane „samochodem ciężarowym nowej generacji". Jonas Nordqvist, menedżer ds. cech i rentowności produktu w departamencie planowania strategicznego w Volvo Trucks, wyjaśnia, co to tak naprawdę oznacza.

- Można powiedzieć, że ultranowoczesny samochód ciężarowy musi spełniać wszystkie warunki piętrowego równania. Musi spełniać zarówno wymagania klientów, jak i oczekiwania społeczeństwa, skutecznie łącząc w sobie nowoczesną technologię z cechami takimi jak jakość, komfort kierowcy, małe oddziaływanie na środowisko i bezpieczeństwo – wyjaśnia Jonas Nordqvist.

Projektowanie nowoczesnego samochodu ciężarowego zaczyna się na długo przed momentem, w którym istotna zaczyna być kwestia jego produkcji. Każdy aspekt tego procesu, od początku do końca, jest nacechowany pragnieniem zapewnienia jak najwyższej jakości. Dogłębna analiza klientów, społeczeństwa i konkurencji pokazuje wymagania, jakie nowy model musi spełnić. Analizowany jest również rynek w celu zidentyfikowania innowacji technicznych, które można by wprowadzić do nowego produktu. Uzyskane w ten sposób dane stanowią podstawę do sformułowania szczegółowych założeń określających właściwy sposób budowy nowoczesnego samochodu ciężarowego.

Gdy tylko zostaną ustalone założenia projektowe, przychodzi pora na kolejne wyzwanie: przekształcenie idei w rzeczywistość. Do osiągnięcia celu konieczna jest współpraca pomiędzy działami firmy, w ramach której wszyscy, od projektantów i konstruktorów po pracowników produkcji, od samego początku współdziałają ze sobą.

- Jednym z najważniejszych parametrów w procesie opracowywania całkowicie nowego samochodu ciężarowego są techniczne możliwości jego produkowania. Oczywistym jest, że decydujące znaczenie ma ergonomia, efektywność i powtarzalność procesu produkcji. Wszystko ma bowiem związek z zapewnieniem wysokiej jakości – mówi Jonas Borqvist.

Dlatego fakt, że seryjna produkcja nowego Volvo FH idzie pełną parą, a także, że pierwsze egzemplarze tych pojazdów docierają już do klientów, zwiastuje nie tylko początek czegoś nowego. Zwiastuje także koniec długiego okresu badań i rozwoju. Podczas opracowywania nowego produktu europejskie fabryki Volvo w Szwecji, Rosji i Belgii blisko współpracowały z inżynierami. Równolegle tworzyły dokumentację dotyczącą zarówno niezbędnej modernizacji fabryk w zakresie zarówno nowego oprzyrządowania, jak i nowych umiejętności.

- To całkowicie nowa kabina i całkowicie nowy samochód ciężarowy. Ponieważ ani jeden element karoserii nie został przetransponowany z poprzedniego modelu, pojawiły się nowe wymagania, jakim musieli sprostać nasi pracownicy, a także nasze oprzyrządowanie – relacjonuje Hans Elmqvist, menedżer ds. produkcji nowego Volvo FH w europejskich fabrykach Volvo.

Inwestycje w zakładach produkcyjnych
Ultranowoczesny samochód ciężarowy wymaga ultranowoczesnego oprzyrządowania produkcyjnego. Jedną z ważniejszych inwestycji z tym związanych są nowe prasy, wykorzystywane do produkcji wszystkich paneli kabiny.

- Unikatową cechą nowego Volvo FH jest fakt, że wiele jego elementów tłoczymy w pięcioetapowym procesie. Chodzi o zapewnienie właściwej geometrii – im więcej razy blacha jest ściskana, tym poszczególne części lepiej do siebie pasują, co ułatwia montaż kabiny – wyjaśnia Hans Elmqvist.

Kolejną poważną inwestycją był zakup 56 nowych robotów przemysłowych w celu zwiększenia wydajności produkcji. Ponadto, automatyzacja pozwala zagwarantować konsekwentną, wysoką jakość każdego wyprodukowanego pojazdu. Przykładem jest wklejanie szyb. Szyby wklejane mają dwie zalety: stanowią element konstrukcyjny kabiny, przez co zapewnia ona większy poziom bezpieczeństwa, a sam proces wklejania jest bardziej efektywny i gwarantuje jeszcze wyższą jakość niż dotychczas stosowane rozwiązanie.

Innym ważnym zadaniem fabryk było uczestniczenie w opracowywaniu nowego samochodu ciężarowego. Żeby móc je wypełnić bez zakłócania bieżącej produkcji, w dwóch szwedzkich fabrykach Volvo, w Tuve i Umeå, utworzono pilotażowe linie produkcyjne. Możne je opisać jako miniaturowe repliki seryjnych operacji montażu pojazdów. Tam testowano nowe oprzyrządowanie i doskonalono nowe metody pracy. Zasadniczym celem było przekształcenie teorii w praktykę, ustalenie najlepszego procesu montażu, sprawdzenie, czy potokowa produkcja pojazdu jest w ogóle możliwa i czy jest możliwa przy wykorzystaniu narzędzi przewidzianych przez inżynierów.

- Podobnie jak postępuje się z układem krążenia u człowieka, sprawdzaliśmy cały ciąg technologiczny i montowane pojazdy w celu upewnienia się, czy linia funkcjonuje jak należy. Próbna produkcja na liniach pilotażowych jest ważnym elementem procesu zapewniania jakości – kontynuuje Hans Elmqvist.

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony