Pojazdy użytkowe

Części i regeneracja

Pojazdy użytkowe

26 dni temu  24.09.2020, ~ Administrator   

Mechaniczne uszczelnienie wirnika pompy wody. Mały, ale ważny element [Rozwiązania febi]
Strona 1 z 2

Wraz z rosnącymi wymaganiami w zakresie mocy oraz emisji, nowe silniki samochodów użytkowych muszą być bardziej sprawne. Stosowane materiały pracują na granicy swojej wytrzymałości na ciśnienie i temperatury. Tym samym układ chłodzenia musi być bardziej skuteczny.

Pompa wody jest elementem mającym największy wpływ na wydajność układu chłodzenia. Jednocześnie jest najbardziej wrażliwym podzespołem wyposażonym w precyzyjny układ łożyskujący i uszczelniający. Jest nim mechaniczny uszczelniacz, niewidoczny z zewnątrz i niepozorny element, który przy bliższym zapoznaniu okazuje się skomplikowanym mechanizmem. Mechaniczny uszczelniacz zamontowany jest na wałku pompy wody i oddziela łożysko pompy wody od cieczy chłodzącej. Składa się z wielu elementów, z których część obraca się, a inne są nieruchome. (zdjęcie powyżej)

Efekt uszczelnienia uzyskiwany jest przez poślizg obydwu powierzchni uszczelniających pierścieni (obrotowy pierścień ślizgowy i nieruchomy pierścień ślizgowy) pod naciskiem sprężyny. Powierzchnie ślizgowe wykonywane są z materiałów wysokiej jakości i jednocześnie odpornych na zużycie, takich jak na przykład krzem, grafit czy ceramika. Wszelkie oszczędności materiałowe negatywnie odbijają się na trwałości uszczelniacza mechanicznego. Powoduje to, iż pompy wody mogą wprawdzie wyglądać identycznie, ale w istocie różnią się jakościowo. W celu zapewnienia właściwego funkcjonowania uszczelniacza mechanicznego, w całym okresie eksploatacji pompy, konieczne jest właściwe smarowanie i chłodzenie pomiędzy obydwoma pierścieniami. Jest to możliwe dzięki filmowi smarnemu, który podczas obrotu tworzy się pomiędzy obydwoma współpracującymi powierzchniami pierścieni. W celu redukcji tarcia i właściwego odprowadzania ciepła musi zawsze być utrzymywany film smarny o grubości 1-2 μm.

Pewien wyciek pojawiający się pomiędzy obrotowym a nieruchomym pierścieniem ślizgowym jest zjawiskiem całkowicie normalnym. Jednakże jest on bardzo niewielki i najczęściej jeszcze w pompie dochodzi do odparowania cieczy chłodzącej. Niekiedy może się zdarzyć, że płyn chłodzący przedostanie się do przestrzeni za pierścieniem ślizgowym i pojawi się w otworze spustowym. Jeżeli wyciek cieczy chłodzącej, szczególnie po zamontowaniu nowej pompy, jest niewielki, to zjawisko to jest całkowicie normalne i nie stanowi podstawy do reklamacji. Niektóre pompy wyposażone są w zbiorniczki, w których gromadzi się wyciekający płyn chłodzący i jeszcze w obrębie pompy wody dochodzi do jego odparowania. Natomiast długotrwały wyciek cieczy chłodzącej z otworu spustowego jest objawem uszkodzenia uszczelnienia, a tym samym oznacza to nieszczelność pompy wody.

Poleć innym

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 6

  • 2
    ZADOWOLONY
  • 1
    ZASKOCZONY
  • 1
    POINFORMOWANY
  • 1
    OBOJĘTNY
  • 1
    SMUTNY
  • 0
    WKURZONY
  • 0
    BRAK SŁÓW

Komentarze (0)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony