Pojazdy użytkowe

Pojazdy użytkowe

ponad rok temu  29.11.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Polska transportem drogowym stoi

Podstawową gałęzią transportu w Polsce są przewozy drogowe. Według danych GUS samochody ciężarowe w 2011 roku wykonały blisko 70 proc. pracy przewozowej (prawie 219 mld tkm) oraz przewiozły ponad 83 proc. tonażu, to jest niecałe 1,6 mld ton.

W latach 2005-2011 udział transportu drogowego w pracy przewozowej ogółem zwiększył się o ponad 14 punktów procentowych, do 68,9 proc. Tempo przyrostu malało z kolejnymi latami. W 2011 roku, w porównaniu do roku 2010, udział transportu samochodowego w całości pracy przewozowej spadł o 0,7 punktu procentowego. W 2010 roku, wraz z coraz gorszymi wynikami makroekonomicznymi, wyraźnie zmalała dynamika wzrostu, podczas gdy praca przewozowa wzrosła o niecałe 2 punkty procentowe. Rok wcześniej dynamika przekraczała 5 punktów procentowych. Pomimo dużej zależności polskiej gospodarki od transportowanego kolejami węgla, udział kolei w przewozach ustabilizował się na poziomie 16 proc.

Szybki rozwój transportu samochodowego na drogach krajowych widoczny jest także w zwiększonej dwukrotnie (do poziomu 14,8 proc) liczby samochodów ciężarowych z przyczepą. W latach 1995-2010 ruch ogółem powiększył się o niemal 83 proc., do 9888 pojazdów na dobę. Szybki wzrost okupiony został kosztami, w tym mniejszą od zachodnich konkurentów efektywnością. Odsetek pustych kilometrów pokonywanych przez ciężarówki należące do polskich firm transportowych wynosił w 2010 roku 24 proc. przebiegu. Polscy przewoźnicy w stosunku do średniej unijnej mają o 2 punkty procentowe wyższy odsetek jazdy „na pusto”, co według branży wynika ze znacznego rozdrobnienia przewoźników. Najlepsi w wykorzystaniu taboru Duńczycy zarejestrowali 14 proc. pustych przebiegów z całego kilometrażu.

Podstawowym środkiem komunikacji pasażerskiej jest samochód osobowy, na drugim miejscu znalazł się autobus. Według danych Eurostatu w 2010 roku samochody osobowe w Polsce wykonały pracę przewozową sięgającą 298 mld pasażerokilometrów (o 4,6 proc. więcej niż w 2009 roku), co oznacza 88,4 proc. udziału w pracy w przewozach pasażerskich. Na autobusy przypadło 6,4 proc., zaś na koleje 5,2 proc. Według danych GUS autobusy, licząc przewozy osób (a nie pracę przewozową), przetransportowały w 2011 roku ponad pół mld osób, czyli dwa razy więcej niż kolej.

Firmy zajmujące się transportem drogowym w Polsce są poważnym pracodawcą: zatrudniają ok. 260 tys. kierowców autobusów i 550 tys. kierowców samochodów ciężarowych. Biorąc pod uwagę zatrudnienie w obsługujących transport drogowy spedycjach, agencjach celnych, magazynach, na stacjach obsługi, w sieciach wymiany opon oraz punktach sprzedaży części zamiennych, transport zatrudnia bezpośrednio i pośrednio 1 mln osób, co odpowiada 7,5 proc. wszystkich zatrudnionych w kraju.

Przychody firm towarowego transportu samochodowego w 2011 roku przekroczyły 63,5 mld zł i były o blisko 6,2 proc. większe od uzyskanych w roku 2010. Dynamika przyrostu przychodów była trzy razy większa niż wzrost pracy przewozowej, co oznacza, że zwiększyły się marże przewoźników. Rynek przewozów autobusowych wart jest wg GUS ok. 5 mld zł, a branża transportu samochodowego wypracowuje ok. 10 proc. PKB kraju.

Źródło: raport „Transport pod lupą”, 2013

Struktura przewozów ładunków w Polsce według tonokilometrów [%]. Źródło: GUS.

 

2005

2006

2007

2008

2009

2010

2011

2012

Kolejowy

21,9

21,5

20,3

18,6

15,4

15,8

16,9

15,0

Drogowy

52,5

54,8

59,7

62,4

67,7

69,6

68,9

71,6

Lotniczy

0,0

0,1

0,0

0,0

0,0

0,0

0,0

0,0

Rurociągowy

11,1

10,3

8,8

7,6

8,1

7,9

7,2

6,9

Śródlądowy

0,6

0,5

0,5

0,5

0,4

0,3

0,3

0,3

Morski

13,9

12,8

10,7

10,9

8,4

6,4

6,7

6,2

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony