Pojazdy użytkowe

Pojazdy użytkowe

ponad rok temu  29.06.2012, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

Scania wprowadza nowe silniki SCR

 

Nowe silniki zastąpiły oferowane dotychczas 9- i 12-litrowe silniki Euro 5 z SCR. Ich główną zaletą jest prosta budowa, duża wytrzymałość oraz odporność na paliwo o zwiększonej ilości siarki (paliwo takie jest nadal popularne w Rosji i krajach Europy Wschodniej). Blok cylindrów, tak jak w przypadku silników XPI, posiada pojemność 9 lub 13 dm3. Średnica cylindra jest taka sama i wynosi 130 mm. Silniki 9-litrowe mają skok tłoka 140 mm, a 13-litrowe – 160 mm.

W 13-litrowych silnikach DC13 wał karbowy jest większej średnicy i wytrzymalszy (został podparty powiększonymi łożyskami głównymi). Powiększeniu uległa również pojemność układu smarowania. Tłoki wyposażono w nowy pierścień zgarniający, taki jak w silniku Scania 730 KM. Dzięki zastosowaniu nowego sposobu obróbki cieplnej gładzi cylindrów podwyższona została ich wytrzymałość. Udało się tym samym ograniczyć zużycie oleju, polepszając smarowanie.

W porównaniu z wcześniejszym silnikiem, 12-litrowym z SCR, kolektor wydechowy jest sztywniejszy i lepiej uszczelniony. Wprost z silników XPI przeniesiony został sterowany elektronicznie wentylator.

Pompa płynu chłodzącego ma mocniejsze łożysko i obudowę. Dzięki tym rozwiązaniom i zwartej konstrukcji silnika układ chłodzenia zyskał dodatkową wydajność, a pod niską kabiną P może być zamontowany silnik o mocy nawet 440 KM.

Z myślą o większej trwałości układu zasilania ciśnienie w układzie wtryskowym ograniczono do 1800 bar. Panujące w układzie wtryskowym niskie ciśnienie podwyższane jest do pożądanej wysokości dopiero w pompowtryskiwaczu. Poprawiono również wydajność hamulca wydechowego, zwłaszcza w niskim i średnim zakresie obrotów.

 

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony