Pojazdy użytkowe

Części i regeneracja

Pojazdy użytkowe

Układ hamulcowy

Części eksploatacyjne

5 miesięcy temu  14.04.2020, ~ Administrator   

Sprężarka powietrza w ciężarowych układach hamulcowych

Odcinek (element) chłodnicy powietrza w ciągniku marki MAN. Chłodnice powietrza ze względu na spiralny kształt powinny być wymieniane na nowe podczas wymiany sprężarki. Zalegający w nich nagar jest bardzo trudny, wręcz niemożliwy do usunięcia

Strona 1 z 3

Dyskutując o szeroko pojętym bezpieczeństwie na drodze, nie sposób pominąć układu hamulcowego. To kluczowy element każdego pojazdu, który w każdych warunkach i każdego dnia musi legitymować się stuprocentową sprawnością. W przypadku samochodów ciężarowych i autobusów jego praca jest jeszcze trudniejsza, wszak wyhamowanie zestawu ważącego kilkanaście ton to niełatwe zadanie. W takich sytuacjach mechanizmy hydrauliczne, które znamy m.in. z pojazdów osobowych, nie są w stanie zapewnić odpowiedniej siły hamowania. Rozwiązaniem są układy pneumatyczne, w których jednym z najważniejszych elementów jest sprężarka powietrza.

Zasada działania układu hamulcowego w autach ciężarowych jest inna aniżeli w przypadku „osobówek”. Kiedy kierowca naciska pedał hamulca, nie uruchamia bezpośrednio szczęk hamulcowych. Do akcji wkracza wówczas zawór, który odpowiada za dopływ sprężonego powietrza do siłowników umieszczonych przy kołach. Dopiero wspomniany siłownik (zasilany powietrzem właśnie ze sprężarki) porusza szczęki hamulcowe. Dlaczego tak? Odpowiedź jest prosta: uzyskujemy w ten sposób znaczną siłę przy minimalnym wysiłku kierowcy. Dodatkową zaletą jest blokowanie hamulców i zatrzymanie pojazdu, gdy dojdzie np. do rozszczelnienia układu lub uszkodzenia przewodów.

Rola sprężarki powietrza w całym układzie jest więc kluczowa. Mając jednak na uwadze fakt, że są one zdolne do wytwarzania gigantycznej ilości powietrza (1000 l na minutę to liczba, która nikogo nie dziwi) o odpowiednim ciśnieniu (8-14 barów), mogą one ulec (jak każdy element eksploatacyjny samochodu) uszkodzeniu. Czy oznacza to, że sprężarka nadaje się wówczas wyłącznie do wymiany? Nie. Możemy zdecydować się na jej regenerację w specjalistycznej firmie, takiej jak chociażby Moto-Press, która na polskim rynku działa od kilkudziesięciu lat.
Czy regeneracja przywróci element „do życia”? Tak, sprężarka po regeneracji będzie pracować długo i bezawaryjnie, ale pod kilkoma warunkami. W tym artykule skupimy się na odpowiednim przygotowaniu nie samej sprężarki, ale układu pneumatycznego do demontażu, a następnie montażu zregenerowanego podzespołu.

Przed i po, czyli jak przygotować układ do zregenerowanej sprężarki?
Profesjonalnie zregenerowana sprężarka może być ponownie eksploatowana przez wiele lat. By się tak stało, muszą zostać spełnione pewne warunki. Przed montażem sprężarki do pojazdu (zarówno takiej regenerowanej, jak i fabrycznie nowej) należy przeprowadzić rutynowe czynności, które ograniczą wystąpienie kolejnej lub przedwczesnej awarii.

Poleć innym

GALERIA ZDJĘĆ

Zatkany nagarem port tłoczenia powietrza
Przykłady zatkanego nagarem olejowym portu tłoczenia powietrza. Nagar powstał z powodu „wyrzucania” oleju do układu pneumatycznego i zgromadził się również w chłodnicy powietrza (wężownicy)
Zanieczyszczony port ssania powietrza
Przykłady zanieczyszczonego portu ssania powietrza sprężarki. Świadczy to o nieszczelnym przewodzie ssania, a prowadzi do przedwczesnego zużycia sprężarki

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 1

  • 1
    ZADOWOLONY
  • 0
    ZASKOCZONY
  • 0
    POINFORMOWANY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    SMUTNY
  • 0
    WKURZONY
  • 0
    BRAK SŁÓW

Komentarze (0)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony