ReklamaB1 - prenumerata NW podstrony

Pojazdy użytkowe

Wklejanie szyb w pojazdach ciężarowych [TEMAT MIESIĄCA]
Strona 1 z 2

Porysowaną lub pękniętą przednią szybę należy wymienić. Ta operacja wymaga odpowiednich narzędzi, kleju i wprawy, dlatego wiele warsztatów zleca wymianę szyby wyspecjalizowanym serwisom. Warto jednak posiadać minimum wiedzy na ten temat.

Przednia szyba jest fabrycznie wklejana do nadwozia i stanowi element konstrukcyjny kabiny. Szybę należy wymienić, gdy:

  • uszkodzenie ma średnicę większą niż 22-24 mm lub położone jest w odległości mniejszej niż 10 cm od krawędzi szyby;
  • uszkodzenie znajduje się w polu widzenia kierowcy lub kamery (jeśli jest w pojeździe);
  • uszkodzenie jest podłużne i jego długość jest większa niż 25 mm;
  • szyba jest porysowana lub zmatowiona w wyniku pracy wycieraczek ze zbyt małą ilością płynu myjącego lub zdrapywania lodu za pomocą skrobaczki.

Nieprawidłowe wklejenie szyby powoduje jej pęknięcie lub wręcz wypadnięcie w wyniku drgań nadwozia lub degradacji użytego kleju.

Usuwanie szyby

Szybę wycina się specjalnym, cienkim drutem lub nicią nylonową. Obecnie nie zaleca się stosowania urządzeń indukcyjnych do rozgrzewania kleju, gdyż rozgrzewanie się lakieru powoduje jego odwarstwienie od blachy. Nowa szyba przyklejana do odwarstwionego od blachy lakieru może po pewnym czasie po prostu wypaść. Wycinanie szyby drutem wymaga pewnej wprawy, by przy okazji nie uszkodzić lakieru. Z tego powodu lepsza jest nylonowa nić, która nadaje się również do wycinania bocznych szyb przyklejanych do gumowej uszczelki.

Jaki klej?

W ofercie producentów specjalistycznych środków chemicznych znajdują się kleje jedno- lub dwuskładnikowe do aplikacji na zimno lub na gorąco z różnymi czasami gotowości do jazdy, przeznaczone do klejenia szyby przedniej oraz inne kleje do szyb bocznych mocowanych na uszczelce gumowej. Wybór kleju ma podstawowe znaczenie dla dobrego połączenia szyby z kabiną. Warto więc zwrócić uwagę na dobór parametrów kleju, takich jak moduł sprężystości, czas gotowości pojazdu do jazdy czy przewodność elektryczną, która ma wpływ na odbiór fal radiowych. Czas gotowości pojazdu do jazdy określa, po ilu godzinach klej się utwardza. Im ten czas jest dłuższy, tym lepiej, chociaż klienci chcieliby dostać swój pojazd jak najszybciej. Producenci klejów czas ten podają według różnych norm. Na przykład, dla tego samego kleju czas według normy FMVSS wynosi 1 godzinę, a według normy NSDAP już 4 godziny. Co więcej podawane czasy odnoszą się z reguły do temperatury powietrza 23°C i wilgotności 50%. Jeśli szyba jest klejona w innej temperaturze i wilgotności powietrza, czas utwardzenia się kleju jest oczywiście zupełnie inny. Wbrew pozorom, wilgotność powietrza to ważny parametr, gdyż kleje do szyb utwardzają się w wyniku absorbcji cząstek wilgoci z powietrza. W naszym warunkach trudno jednak sobie wyobrazić, by warsztat przed klejeniem szyby mierzył wilgotność powietrza higrometrem. Dla bezpieczeństwa zaleca się, by po wklejeniu szyby pojazd nie był użytkowany przez 6-7 godzin.

Poleć innym

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 2

  • 1
    ZADOWOLONY
  • 0
    ZASKOCZONY
  • 0
    POINFORMOWANY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 1
    SMUTNY
  • 0
    WKURZONY
  • 0
    BRAK SŁÓW

Komentarze (0)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony