Pojazdy użytkowe

Pojazdy użytkowe

21 dni temu  04.06.2024, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Właściwy serwis układu SCR - mniej niebezpiecznych substancji i niższy poziom emisji

Filtr mocznika AdBlue z uszczelką i dodatkowymi elementami

Praktycznie we wszystkich regionach świata silniki wysokoprężne samochodów ciężarowych odpowiadają za nadmierną emisję tlenków azotu NOx oraz za związane z tym problemy zdrowotne ludzi. Ograniczenie ilości zawartych w spalinach silników wysokoprężnych niebezpiecznych związków, takich jak NOx , możliwe jest dzięki odpowiedniej obróbce spalin. Selektywna Redukcja Katalityczna SCR to najnowsza technologia zaadoptowana przez wielu producentów pojazdów i dzięki zastosowaniu amoniaku NH3 jako środka redukującego pozwala na ograniczenie ilości emitowanych cząsteczek azotu NOx.

Układy SCR w nowoczesnych pojazdach działają w oparciu o roztwór składający się z 32,5% mocznika oraz 67,5% wody demineralizowanej. Roztwór ten znany jest pod nazwą handlową AdBlue®. Marka AdBlue® jest zastrzeżona przez niemiecki Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (VDA). Preparat nie jest substancją szkodliwą, ponieważ jest biodegradowalny, nietoksyczny oraz rozpuszczalny w wodzie.

W katalizatorze SCR płyn AdBlue® rozkłada zawarte w spalinach silnika wysokoprężnego tlenki azotu NOx w azot N2 oraz parę wodną H2O, czyli substancje zawarte w atmosferze.

Schemat układu selektywnej redukcji katalitycznej SCR

Niezawodna praca układu SCR Filtry mocznika SCR

Każdy układ Selektywnej Redukcji Katalitycznej SCR wyposażony jest w filtr mocznika AdBlue, zwany również filtrem AdBlue®. Pozwala to zapobiec przedostawaniu się do elementu pomiarowego zanieczyszczeń zawartych w płynie AdBlue. Tym samym zachowana zostaje wysoka trwałość delikatnych elementów układu SCR. Zdolność do zatrzymywania zanieczyszczeń oraz interwały wymiany są podobne do filtrów oleju napędowego.

Niektóre filtry AdBlue są wyposażone w elementy kompensujące. Te elastyczne wkłady pozwalają uniknąć uszkodzeń układu lub filtra dzięki zmniejszeniu wolnej przestrzeni w obudowie oraz dzięki absorbowaniu siły nacisku powstającej w wyniku rozszerzania się wodnego roztworu mocznika, który zamarza w niskich temperaturach.

Terminowa obsługa serwisowa pozwala uniknąć problemów

Jeżeli filtr AdBlue zostanie zablokowany przez zanieczyszczenia lub układ Selektywnej Redukcji Katalitycznej SCR nie działa poprawnie w wyniku zaniechań serwisowych lub uszkodzenia elementów, sterownik silnika przechodzi w tryb awaryjny. Moc silnika zostaje ograniczona, a tym samym spadają osiągi. Jeżeli usterka nie zostanie usunięta, w najgorszym przypadku dojazd do najbliższego warsztatu będzie możliwy jedynie z prędkością pełzającą. W takim przypadku wyłącznie wykonanie odpowiedniej obsługi/naprawy układu SCR przez wyspecjalizowany warsztat umożliwi wyłączenie trybu awaryjnego.

Najważniejsze zalety filtrów AdBlue marki febi:

  • Twój Numer 1 na niezależnym aftermarkecie, z ofertą ponad 20 filtrów AdBlue, pokrywająca 97% pojazdów produkcji „Wielkiej Europejskiej 7“ oraz samochodów azjatyckich
  • Opatentowane elementy kompensujące chroniące przed uszkodzeniami w wyniku zamarznięcia
  • Wysoka pojemność filtra pozwalająca chronić wrażliwy układ SCR oraz umożliwiająca długie interwały wymiany oraz krótkie czasy przestojów
  • Dynamicznie rosnący asortyment elementów układu SCR components

Inne elementy układu SCR

Innymi kluczowymi elementami układu SCR są czujniki NOx . Ich zadaniem jest monitorowanie działania i skuteczności układu SCR przez pomiar stężenia azotu i tlenu w spalinach. Dane z czujników NOx są wykorzystywane do obliczania dawki AdBlue® koniecznej do optymalnego procesu redukcji katalitycznej.

Czujniki NOx mają ograniczoną żywotność. Ze względu na starzenie wynikające z utleniania elektrolitycznego materiału sensorycznego w postaci dwutlenku cyrkonu. Wraz z upływem czasu spada wiarygodność pomiarów. Również ekstremalne zmiany temperatury skracają żywotność, ponieważ materiał ten posiada wyjątkowo porowatą i twardą powierzchnię, a także jest bardzo wrażliwy na działanie temperatury.

Dlatego po pewnym czasie, gdy pomiary są coraz mniej wiarygodne, pojawia się komunikat informujący o usterce. Żywotność czujników zależy od wielu czynników i nie można jej z góry przewidzieć, czy też określić. Obok czujników NOx , płynu AdBlue® oraz filtrów febi oferuje również wiele innych części zamiennych do układu SCR, takich jak korki zbiorników, moduły pomiarowe oraz czujniki temperatury spalin.

Warto zaufać przetestowanym częściom zamiennym febi w jakości OE. Cała oferta elementów układu AdBlue® i SCR dostępna jest na stronie: partsfinder.bilsteingroup.com febi jest marką należącą do bilstein group, firmy skupiającej kilka silnych marek. Więcej informacji na stronie: www.bilsteingroup.com.

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony