Pojazdy użytkowe

Części i regeneracja

Pojazdy użytkowe

Układ hamulcowy

20 dni temu  30.10.2018, ~ Administrator   

Wymiana klocków hamulcowych w ciężarówce. Pozornie prosta, ale ...
Strona 1 z 2

Wymiana klocków hamulcowych w samochodzie ciężarowym nie stanowi dla doświadczonych mechaników dużego wyzwania. Wciąż istnieje jednak kilka podstawowych zasad, o których należy pamiętać, wykonując tą czynność. Dzięki temu można uniknąć przedwczesnego zużycia klocków, powodowanego głównie przegrzewaniem się układu.

Aby przystąpić do wymiany klocków należy bezpiecznie podnieść pojazd i zdemontować koła. Pierwszym zadaniem jest wzrokowa ocena całego systemu obejmująca:

  • stan zacisku hamulcowego i zbiornika ciśnieniowego,
  • stan przewodów czujnika zużycia klocków oraz czujnika ABS,
  • stan połączeń przewodów ciśnieniowych.

W kolejnym kroku należy ręcznie cofnąć tłoczki zacisku hamulcowego. W tym celu należy zdjąć pokrywę z regulatora i za pomocą adaptera, który jest dołączony do zestawu klocków hamulcowych TRW, wykręcić tłoczek w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara. Przy odpowiednim cofnięciu tłoczka słyszalne jest „kliknięcie”, które oznacza, że położenie tłoczków daje możliwość dostępu do klocków hamulcowych. Tłoczki należy cofać jedynie do momentu, aż znajdą się w położeniu końcowym wewnątrz zacisku.

Czynność ta pozwala już na tym etapie wyciągnąć pierwsze wnioski na temat stanu regulatora. Jeżeli potrzeba znacznej siły do kręcenia adapterem, jest to oznaka uszkodzenia regulatora. Maksymalny moment obrotowy potrzebny do wykonania tej czynności jest określony przez producent na poziomie 25 Nm(!)

Następnie wyjmujemy spinkę mocującą, kołek zabezpieczający oraz uchwyt klocka. Aby zwolnić i wyjąć klocki, należy poruszyć zacisk. Podczas tej czynności doświadczeni mechanicy są w stanie ocenić także stan prowadnic zacisku.

W przypadku, gdy są one zużyte i ruch zacisku jest utrudniony, należy posłużyć się zestawem naprawczym. Marka TRW oferuje odpowiednie zestawy do większości zacisków. Teraz sprężyny będące elementem zestawu mogą być zamontowane na nowych klockach. TRW zmieniła w niektórych zestawach konstrukcję sprężyn klocków. W dalszym ciągu można jednak stosować sprężyny TRW i OE wymiennie. Szczegółowe informacje są dostępne w informacji serwisowej TRW XZS152A. Po sprawdzeniu i dokładnym oczyszczeniu jarzma, należy włożyć nowe klocki TRW i zamontować wszystkie dostarczone w zestawie akcesoria mocujące.

Uwaga! Klocków hamulcowych w żadnym wypadku nie należy samodzielnie modyfikować.

Poleć innym

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 1

  • 0
    ZADOWOLONY
  • 0
    ZASKOCZONY
  • 0
    POINFORMOWANY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 1
    SMUTNY
  • 0
    WKURZONY
  • 0
    BRAK SŁÓW

Komentarze (0)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony