ReklamaB1 - prenumerata NW podstrony

Warto wiedzieć

Warto wiedzieć

10 dni temu  06.12.2018, ~ Bartłomiej Ryś   

15 lat dwusprzęgłowych skrzyń automatycznych DSG
Strona 1 z 2

Równo 15 lat temu Volkswagen zaprezentował pierwszą wielkoseryjną dwusprzęgłową skrzynię biegów (DSG) – automatyczną przekładnię nowej ery. Działając w bardziej sportowy sposób i pozwalając zmniejszyć zużycie paliwa znacznie bardziej niż klasyczne automatyczne skrzynie biegów, DSG zrewolucjonizowała układy przeniesienia napędu zwłaszcza w samochodach kompaktowych, a przez to wpłynęła na doznania z jazdy tego rodzaju samochodami. Do 2003 roku w autach klasy kompakt królowały mechaniczne skrzynie biegów obsługiwane ręcznie, natomiast przekładnie DSG zmieniały przełożenia znacznie szybciej niż byłby to w stanie zrobić kierowca. Do dzisiaj na zakup Volkswagena lub innego auta marki należącej do koncernu i wyposażonego w przekładnię DSG zdecydowało się ponad 26 milionów kierowców. 

USA i Europa jeszcze do niedawna były dwoma zupełnie różnymi światami pod względem stosowanych skrzyń biegów. W Ameryce Północnej od zawsze faworyzowano przekładnie automatyczne – na przełomie wieków taki rodzaj skrzyni biegów wybierało 88 procent kupujących samochody. Zupełnie inaczej wyglądało to w 2000 roku w Europie Zachodniej – jedynie 14 procent aut (głównie wyższych klas) wyposażano tu w przekładnie automatyczne. Chodziło nie tylko o wyższą cenę tego rodzaju przekładni - mechaniczne skrzynie biegów pozwalały na bardziej sportową jazdę, a wyposażone w nie samochody zużywały mniej paliwa. I tak np. Golf, najpopularniejszy ze wszystkich modeli Volkswagena, aż w ponad 90 procentach był wyposażany w mechaniczne skrzynie biegów. Sukces „automatu” rozpoczął się w 2003 roku – do Golfa R32 z silnikiem o mocy 177 kW/241 KM zaoferowano wtedy w ramach opcji, jako do pierwszego modelu marki, 6-biegową przekładnię DSG. Ten nowy rodzaj automatycznej skrzyni biegów zmieniał przełożenia w szybki, sportowy sposób i pozwalał oszczędzić do 20 procent paliwa w porównaniu z klasyczną automatyczną skrzynią biegów. I to zapoczątkowało przełom. 

W 2018 roku dwusprzęgłowe skrzynie biegów montuje się w ponad 40 procentach Golfów sprzedawanych w Niemczech. Nawet w wypadku Polo, auta mniejszego niż Golf, liczba ta przekracza 30 procent; w Golfie Sportsvanie jest to 50 procent. Na podobnym poziomie utrzymuje się liczba skrzyń biegów DSG w nowo sprzedawanych Volkswagenach T-Roc i Tiguan. W wypadku większego od nich Tiguana Allspace udział przekładni DSG stanowi nawet 90 procent. W Passacie jest to średnio 60 procent (limuzyna) i 70 procent (kombi); Arteon zbliża się już do 80 procent.

Poleć innym

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 1

  • 1
    ZADOWOLONY
  • 0
    ZASKOCZONY
  • 0
    POINFORMOWANY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    SMUTNY
  • 0
    WKURZONY
  • 0
    BRAK SŁÓW

Komentarze (0)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony