Warto wiedzieć

Warto wiedzieć

3 godziny temu  29.10.2025, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

4-letni chiński samochód w Polsce - ile jest warty? Ważny głos ekspertów

Wartość rezydualna samochodów produkowanych w Chinach jest dziś jednym największych znaków zapytania w polskiej motoryzacji. Kuszące ceną samochody z Państwa Środka zyskują ogromną popularność, ale wciąż wielu potencjalnych właścicieli taki zakup traktuje jako pewnego rodzaju ryzyko - czy samochód utrzyma swoją wartość po kilku latach proporcjonalnie do samochodów dużo bardziej zakorzenionych w świadomości kierowców marek?

Tematowi przyjrzeli się eksperci Carfach. Podają, że najdłużej obecna w Polsce chińska marka samochodów – MG – odpowiada za 80 proc. używanych pojazdów tej produkcji w liczącej ponad 23 mln aut polskiej bazie. Auta MG oraz BAIC zachowują prawie połowę wyjściowej wartości po czterech latach eksploatacji i 60 tys. km przebiegu.

- Chińskie marki oferują fabrycznie nowe pojazdy w cenach, które do tej pory zarezerwowane były dla kilkuletnich aut używanych popularnych marek europejskich. Stawia to konsumenta przed zupełnie nowym wyborem. Sprzedawcy używanych samochodów, aby w ogóle znaleźć nabywcę, będą zmuszeni do radykalnej obniżki cen, poczynając od najmłodszych pojazdów, a na najstarszych kończąc. Można śmiało powiedzieć, że nadchodzi koniec ery „trzymania ceny”, a utrata wartości popularnych dotąd modeli znacząco przyspieszy – mówi Robert Lewandowski, Business Development Manager CARFAX Polska. – Ta rewolucja mocno uderzy również w dotychczasowy model biznesowy, na którym opierał się polski rynek, czyli masowy import samochodów z Europy Zachodniej. Oczywiście nie zostanie on całkowicie zatrzymany, ale z pewnością ulegnie znacznemu ograniczeniu i zmieni swoją strukturę. Przestanie się opłacać sprowadzanie kilkuletniego auta, jeśli jego cena, po doliczeniu marży, będzie musiała konkurować z nowym chińskim samochodem z gwarancją. Import prawdopodobnie utrzyma

się w niszach: w segmencie premium, gdzie prestiż marki takiej jak BMW czy Audi wciąż będzie wygrywał (przynajmniej jeszcze przez jakiś czas), oraz w kategorii aut najtańszych, kilkunastoletnich, których cena i tak znajduje się znacznie poniżej progu wejścia dla nowego pojazdu.

Wartość rezydualna samochodów chińskich

Jak wynika z analizy przeprowadzonej przez CARFAX we współpracy z INFO-EKSPERT, firmą dostarczającą programy komputerowe do profesjonalnej wyceny i szacowania wartości rezydualnych pojazdów (z ang. Residual Value – RV), najniższą utratę wartości po czterech latach eksploatacji i 60 tys. km przebiegu wykazują auta marki MG, zachowując 48,3 proc. wyjściowej wartości. W przypadku samochodów BAIC jest to 47,2 proc., a BYD – 44,7 proc. - Porównując uśrednione wartości rezydualne dla wybranych marek należy pamiętać, że są one wypadkową portfolio marki, a więc te zbudowane na modelach napędzanych jednostkami spalinowymi z różnymi poziomami ich elektryfikacji (od mHEV do PHEV) są wyższe od tych, których gama modelowa opiera się na modelach BEV – podkreśla Cezary Spychała, Kierownik Działu RV i TCO z INFO-EKSPERT.

- Jesteśmy świadkami głębokiej zmiany preferencji samych konsumentów. Przez lata Polacy akceptowali wysokie przebiegi i niepewną historię serwisową, byle tylko jeździć autem „sprawdzonej” lub „prestiżowej” marki. Dziś to się zmienia. Chińskie firmy, podobnie jak kiedyś Dacia, udowadniają, że Polacy potrafią kupować pragmatycznie. Długa gwarancja daje spokój ducha, którego nie zapewni żaden używany samochód. Nowoczesne wyposażenie, dostępne w standardzie, staje się ważniejsze niż logo na masce. Nie oznacza to, że samochody powypadkowe, ze szkodami czy z bardzo dużymi przebiegami, całkowicie stracą klientów, jednak i one będą musiały być radykalnie tańsze, aby uzasadnić ryzyko zakupu – mówi Robert Lewandowski, Business Development Manager CARFAX Polska. – To prawdziwy reset rynku. Najwięcej stracą obecni posiadacze i sprzedawcy kilkuletnich aut popularnych marek, ponieważ ich pojazdy będą tracić na wartości szybciej niż kiedykolwiek. Wielkim wygranym tej sytuacji jest natomiast konsument.

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony