Od A – jak AdBlue, do W – jak wtryskiwacz i Z – jak zasięg.
A jak AdBlue
AdBlue jest nieszkodliwym, wodnym roztworem mocznika, stosowanym w celu obniżenia stężenia tlenku azotu w spalinach samochodów osobowych i ciężarowych z silnikami wysokoprężnymi.
B jak batalia silników – benzynowy kontra diesel
Podjęcie decyzji wyboru między pojazdem zasilanym benzyną a olejem napędowym nie jest łatwe. Istnieje wiele czynników, które należy rozważyć przy wyborze, takie jak: zużycie paliwa, oddziaływanie na środowisko, cena zakupu, przyjemność z jazdy, wartość odsprzedaży i ogólne koszty związane z eksploatacją. Dla dwóch trzecich wszystkich modeli pojazdów, diesel zaczyna się opłacać przy rocznych przebiegach powyżej 15 000 kilometrów.
C jak Common Rail
Common Rail (CR) jest nazwą układu wtrysku bezpośredniego w silnikach wysokoprężnych. W układzie CR wykorzystuje się pompę wysokiego ciśnienia oraz akumulator wysokiego ciśnienia, nazywany zasobnikiem lub szyną. Zasobnik ten działa jak wspólny (ang. common) zbiornik paliwa dla wszystkich wtryskiwaczy. Wskutek wysokiego ciśnienia i bezpośredniego wtrysku, paliwo rozpyla się bardziej dokładnie w komorze spalania, co pozwala na bardziej efektywne spalanie mieszaniny, a to z kolei sprzyja zmniejszeniu zużycia paliwa i emisji spalin. Układ Common Rail wszedł do produkcji w 1997 roku i było to jedno z najważniejszych wydarzeń w firmie Bosch.
D jak Denoxtronic
Denoxtronic jest systemem dozowania roztworu mocznika AdBlue. Jest on w stanie zmniejszyć emisję NOx nawet o 95%, dzięki czemu pojazdy spełniają najbardziej surowe limity emisji spalin na świecie. Dzięki tej technologii nawet duże SUV-y są w stanie spełniać surowe standardy emisji, takie jak norma Euro 6. Jednocześnie Denoxtronic, umożliwiając bardziej wydajne spalanie, przyczynia się do zmniejszenia zużycia paliwa aż o 5%.
E jak Euro 6
Od września 2014 roku wszystkie nowe modele samochodów osobowych mają obowiązek spełniać normę emisji spalin Euro 6. Ta regulacja będzie miała zastosowanie do wszystkich pojazdów produkowanych od września 2015 roku. Po tej dacie emisje pojazdów z silnikami wysokoprężnymi nie będą mogły przekraczać 80 miligramów tlenku azotu na kilometr. Poziom tej emisji jest o około 50% niższy niż wyznaczony dwa lata temu przez Euro 5. Dzięki stosowaniu dodatkowych systemów, takich jak Denoxtronic Boscha wraz z katalizatorem SCR, możliwe jest dalsze zmniejszenie stężenia tlenku azotu w spalinach pojazdów z silnikami wysokoprężnymi.
F jak filtr cząstek stałych
Cząstki sadzy powstają nawet wówczas, gdy spalanie oleju napędowego przebiega w sposób bardzo efektywny. Sadza gromadzi się w filtrze cząstek stałych silnika wysokoprężnego i od czasu do czasu wypala się całkowicie. Skuteczność usuwania sadzy przez filtr wynosi prawie 100%; nawet małe nanocząstki są skutecznie filtrowane.
G jak grzanie
Diesle są silnikami o zapłonie samoczynnym i jako takie nie wymagają świec zapłonowych do zainicjowania spalania paliwa. Silnikowi Diesla trzeba trochę pomóc przy rozruchu, podgrzewając powietrze w cylindrach za pomocą świec żarowych do temperatury nawet 1300 stopni Celsjusza. Świece żarowe wystają do wnętrza cylindra i są włączane przed rozruchem, jak i podczas wtryskiwania paliwa.
H jak high pressure
W pojazdach z nowoczesnymi silnikami wysokoprężnymi paliwo jest wtryskiwane pod ciśnieniem do 2500 barów. Jest to równoważne obciążeniu centymetra kwadratowego masą 2,2 ton. W przyszłości maksymalne ciśnienie wtrysku wzrośnie do 2700 barów. Większe ciśnienie oznacza większą efektywność spalania paliwa.
I jak innowacje
Wraz z postępem technicznym, który dokona się w kolejnych latach, Bosch spodziewa się, że w zależności od klasy pojazdu będzie możliwe osiągnięcie oszczędności paliwa większej aż o 20%, przy jednoczesnej redukcji emisji CO2. Ale to nie wszystko. Elektryfikacja napędu (hybrydy typu mild) ma w sobie duży potencjał, pozwalający uzyskać oszczędności wynoszące nawet 30%.
K jak know-how dla redukcji CO2
Dwutlenek węgla jest zaliczany do gazów cieplarnianych, dlatego ustawodawca nadal wprowadza coraz surowsze limity jego emisji. Jedynym sposobem zmniejszenia emisji CO2 jest obniżenie zużycia paliwa, ponieważ dwutlenek węgla jest wytwarzany w procesie spalania paliwa. Jeżeli średni wskaźnik zużycia paliwa maleje, to będzie również niższy poziom emisji CO2. Ponieważ pojazdy z silnikiem Diesla odznaczają się szczególnie efektywnym spalaniem paliwa, to generują do 15% mniej CO2 niż porównywalne pojazdy z silnikiem benzynowym.
M jak mistrzowski diesel
Rudolf Diesel złożył wniosek o patent na silnik Diesla w roku 1893. W przeciwieństwie do swojego odpowiednika zasilanego benzyna, silnik wysokoprężny nie wymaga świec zapłonowych. Czyste powietrze jest sprężane w silniku. W wyniku wzrostu ciśnienia nagrzewa się do temperatury, przy której po wtryśnięciu i intensywnym rozpyleniu paliwa powstaje samozapłon. Konstrukcja silnika Diesla sprawia, że jest on efektywniejszy od silnika o zapłonie iskrowym, co oznacza, że może przekształcać więcej energii z paliwa w ruch.
N jak nigdy wcześniej niezrealizowany potencjał pojazdów użytkowych
Coraz czystsze i bardziej ekonomiczne: dzięki dzisiejszej technologii wtrysku oleju napędowego zużycie paliwa pojazdów użytkowych jest niższe niż kiedykolwiek wcześniej. Co więcej, korzystanie z nowoczesnych systemów oczyszczania spalin w takich pojazdach oznacza, że są one zgodne z normą emisji spalin Euro 6. W silnikach pojazdów użytkowych kryje się również wiele możliwości oszczędzania. Nowy wysokociśnieniowy wtryskiwacz Boscha może sam zmniejszyć zużycie paliwa o jeden procent, co stanowi oszczędność około 700 euro kosztów paliwa rocznie. Wychodząc poza obszar silnika, firma Bosch widzi potencjał oszczędności nawet do 15% w roku 2020.
Komentarze (0)