Idealny materiał dla branży motoryzacyjnej? Bambus rośnie aż dziesięciokrotnie szybciej niż inne drzewa, a po trzech latach roślina może być już wykorzystana do produkcji różnych materiałów. Oprócz szybkiego tempa wzrastania bambus charakteryzuje się dużą zdolnością do pochłaniania CO2, dzięki czemu ma ogromny potencjał w zrównoważonych procesach.
Podczas ostatnich targów Japan Mobility Show 2023 zaprezentowano Bamboo CMF Concept. Była to ilustracja postępów Lexusa w realizacji Celów Zrównoważonego Rozwoju. Kluczowym materiałem użytym w koncepcyjnym LF-ZL (Lexus Future Zero-emission Luxury) był bambus – roślina, która dzięki bardzo szybkiemu wzrostowi pochłania znaczące ilości CO2, a jednocześnie jest dobrym materiałem do tworzenia pięknych przedmiotów, z którego Japończycy korzystają od stuleci.
Lexus wybrał bambus do produkcji swoich aut
Lexus nieustannie dąży do produkcji swoich aut w sposób jak najbardziej zrównoważony poprzez przyjazne środowisku procesy produkcyjne, wykorzystanie odnawialnych źródeł energii, czy stosowanie materiałów z recyklingu oraz powstających w naturalnych procesach. Od 2008 roku marka w swoich samochodach koncepcyjnych wykorzystuje drewno bambusa, a obecnie ten materiał odgrywa ogromną rolę w produkcji aut.
Żeby drewno bambusa było odpowiednie do stosowania w samochodach trzeba je było przetestować pod kątem wytrzymałości na obciążenia, ciepło i wilgotność. W rezultacie Lexus opracował serię procesów, w których bambus poddawany jest suchej destylacji i obróbce parą wodną, żeby był zdatny do użytku. Następnie jest przetwarzany na laminy, agregując je równolegle do kierunku włókien przed sklejeniem.
Aby uzyskać nadzwyczajny efekt luksusu i piękna, Lexus zastosował różne techniki rzemieślnicze. Dla przykładu, połączenie włókien bambusowych z tkaninami pozwoliło stworzyć wyrafinowane elementy ozdobne, których właściwości zostały podkreślone nastrojowym oświetleniem.
W trakcie procesu potwierdziło się, jak ważne są stabilne źródła bambusa. Lexus pozyskuje drewno odmiany Mousouchiku, które rośnie w prefekturze Koichi na wyspie Sikoku. Bambusowy las ma powierzchnię ponad 4,5 tys. hektarów, ale w ostatnich latach ze względu na zwiększenie wykorzystania plastiku oraz industrializację rolnictwa, zapotrzebowanie na drewno spadło, a firmy z regionu popadły w kryzys. Obecnie Miroku Techno Wood oraz Tokai Rika Group dzięki współpracy z Lexusem zwiększyły zatrudnienie oraz stale udoskonalają procesy pozyskiwania i obróbki drewna. Marka wykorzystuje bambus m.in. do produkcji paneli drzwi czy kierownic.
Lexus przygotowuje się do wprowadzenia nowej generacji aut, które będą powstawać z wykorzystaniem innowacyjnych materiałów, a jej prototypowe modele prezentują najnowsze technologie. LF-ZL to koncepcyjny, flagowy SUV z bateryjnym napędem elektrycznym, który umożliwi komunikację pomiędzy kierowcą i autem na nieznanym do tej pory poziomie, a także ułatwi personalizację pojazdu w danej chwili. Stworzenie elementów wnętrza z bambusa to nie tylko odniesienie do japońskiej tradycji, ale też wyraz zrównoważonego rozwoju – przemysłowe wykorzystanie tej szybko rosnącej rośliny jest kluczowe do zapobiegania jej nadmiernemu wzrostowi oraz pomaga chronić przyrodę.
Fot. Lexus
Komentarze (0)