Warto wiedzieć

Lakiernictwo i blacharstwo

ponad rok temu  29.01.2023, ~ Michał Żak - ,   Czas czytania 5

BASF: trendy kolorystyczne w branży automotive
Strona 1 z 2

Podobnie jak dzieje się to od kilku lat, również w 2022 r. rynek motoryzacyjny na całym świecie był zdominowany przez kolory achromatyczne. Jednak jak stwierdzili projektanci firmy BASF w raporcie temat fabrycznych kolorów w branży motoryzacyjnej (Color Report for Automotive OEM Coatings), paleta kolorów lakierów samochodowych jest coraz bogatsza, a takie barwy jak żółty, pomarańczowy, zielony czy fioletowy zdobywają udział w rynku.

Raport BASF na temat fabrycznych kolorów w branży motoryzacyjnej (BASF Color Report for Automotive OEM Coatings) zawiera analizę zgromadzonych przez dział BASF Coatings danych dotyczących globalnej produkcji samochodów i stosowania lakierów w pojazdach kupowanych na użytek niekomercyjny w 2022 r.

Chociaż biały i czarny wciąż są liderami, na całym świecie coraz większy udział w rynku zdobywają kolory chromatyczne. Powiększanie się przestrzeni kolorystycznych przekłada się na coraz szerszą paletę lakierów samochodowych. W pojazdach przeznaczonych do użytku prywatnego wciąż dominują czarny, szary i srebrny. Żółty, pomarańczowy, zielony i fioletowy zyskują udział w rynku.

Specjaliści z firmy BASF zwracają uwagę, że już od kilku lat klasyczna i ponadczasowa biel, ceniona także za wysoką wartość przy odsprzedaży pojazdu, jest najpopularniejszym kolorem samochodów na całym świecie. Natomiast jeżeli nabywca nie zdecyduje się na kolor achromatyczny, zazwyczaj wybiera lakier niebieski lub czerwony. Chociaż te dwie przestrzenie kolorystyczne są nadal bardzo popularne, inne chromatyczne kolory, takie jak żółty, pomarańczowy, zielony i fioletowy, zyskują udział w rynku w większości regionów świata. Okazuje się więc, że klienci BASF — producenci samochodów — stawiają na szerszą różnorodność i paletę kolorów niż wcześniej.

Z danych przytoczonych w raporcie wynika również, że markom udało się zwiększyć produkcję pojazdów w miarę odzyskiwania rozmachu po globalnej pandemii i przezwyciężania trudności spowodowanych zakłóceniami w regionalnych łańcuchach dostaw.

EMEA: więcej koloru

Mimo jednoczesnego wzrostu popularności najchętniej wybieranych białego i czarnego - Europa, Bliski Wschód i Afryka (EMEA) odnotowały dalszy wzrost w przypadku dwóch najpopularniejszych kolorów (białego i czarnego) przy jednoczesnym zmniejszeniu się udziału w rynku lakierów szarych i srebrnych. Jednocześnie region stał się bardziej kolorowy.

Niebieski nadal zajmuje czołową pozycję wśród kolorów chromatycznych w EMEA, ale zarówno on, jak i czerwień straciły część udziału w rynku. W preferencjach nabywców samochodów zaczął pojawiać się pomarańczowy. Po kilka punktów procentowych zyskały też żółty, brązowy i zielony.

- Biały i czarny zyskały na popularności w minionym roku, ale ciekawszą informacją jest różnorodność wśród kolorów chromatycznych - powiedział Mark Gutjahr, szef działu Automotive Color Design, EMEA.

- Jeżeli zsumować udział w rynku żółtego, pomarańczowego, brązowego i zielonego, okazuje się, że zwiększyła się liczba odcieni i różnorodność, a w ciągu ostatniego roku lub dwóch lat na palecie pojawiło się nie tylko więcej kolorów, ale także niuansów i odmian każdego z nich.

Ameryka Północna: wzrost zainteresowania wyrazistymi kolorami chromatycznymi

Nabywcy samochodów w Ameryce Północnej mają mniejszy wybór lakierów chromatycznych, co nie znaczy, że rzadziej decydują się na samochody osobowe, pick upy czy SUV y w barwach innych niż neutralne. Nadal dominują niebieski i czerwony, ale region ten jest bardziej kolorowy niż wcześniej, ponieważ coraz częściej można tam spotkać samochody zielone, żółte, fioletowe czy beżowe.

Niebieski pozostaje liderem i utrzymuje dominację, a różnica między popularnością tego koloru a czerwienią jest coraz większa. Kolory achromatyczne, takie jak czarny, szary i srebrny, straciły część udziału w rynku, zwłaszcza w większych pojazdach. Na zmianie gustów nabywców samochodów zyskały natomiast kolory ziemi, czyli beże, brązy i zielenie, a także fiolet.

- Największymi hitami wśród kolorów chromatycznych są niebieski i czerwony. Jednak w miarę zwracania się ludzi ku naturze, coraz częściej można spotkać właśnie kolory naturalne, takie jak zielony, żółty, fioletowy i beżowy - powiedziała Liz Hoffman, szefowa działu projektowania w obu Amerykach.

Region Azji i Pacyfiku: większa paleta odcieni szarości

Podobnie jak w innych regionach świata, również w krajach Azji i Pacyfiku najpopularniejszym kolorem był biały. Prawdziwym przebojem w minionym roku były jednak odcienie szarości, co wskazuje na nową erę w branży motoryzacyjnej i zmieniające się wartości oraz zwyczaje nabywców samochodów.

Chociaż w liczbach bezwzględnych samochodów brązowych, zielonych i fioletowych nie jest dużo, mają one stałą grupę fanów. Upłynie jeszcze dużo czasu zanim kolory te zdołają zagrozić popularności białego, ale póki co i tak zwiększają różnorodność kolorystyczną w krajach Azji i Pacyfiku. Dotyczy to zwłaszcza samochodów małych oraz mikrosamochodów elektrycznych, które sprzedają się w bardziej zróżnicowanych kolorach.

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony