W przypadku elektronarzędzi, rowerów elektrycznych i innych elektrycznych układów napędowych akumulator NMC staje się preferowanym rozwiązaniem. Katoda jest zwykle zbudowana w jednej trzeciej z niklu, w jednej trzeciej z manganu i w jednej trzeciej z kobaltu. Tworzy to charakterystyczną mieszankę, jednocześnie obniżając koszt surowców ze względu na niższą zawartość kobaltu. NCM, który składa się z 5 części niklu, 3 części kobaltu i 2 części manganu, to kolejna doskonała kombinacja (5-3-2). Możliwe jest wykonanie innych kombinacji z różnymi ilościami materiałów katodowych.
- W Battery Guru stosujemy głównie ogniwa NMC, ponieważ zapewniają one dużą gęstość energetyczną. Zapewniają ponadto wysoką odporność na pracę cykliczną, co sprawdza się w zastosowaniach, gdzie konieczne jest częste ładowanie - mówi Patryk Grendysa Kierownik Wydziału Baterii/Manager of Battery Department.
Litowo-niklowo-kobaltowo-aluminiowe
Chociaż akumulatory NCA nie są szeroko stosowane w elektronice użytkowej, mają ogromny potencjał w przemyśle samochodowym. Baterie NCA oferują wysoką energię i długą żywotność, ale są mniej bezpieczne niż inne typy baterii litowo-jonowych i są dość drogie. Aby zapewnić bezpieczeństwo kierowcy, akumulatorom NCA muszą towarzyszyć systemy monitorujące. Biorąc pod uwagę powszechne stosowanie akumulatorów NCA w pojazdach elektrycznych, popyt na te akumulatory rośnie wraz ze wzrostem liczby pojazdów elektrycznych.
Tytanian litu, często znany jako lit-tytanian, to rodzaj baterii, który ma coraz większą liczbę zastosowań. Dzięki doskonałej nanotechnologii akumulator litowo-tytanowy charakteryzuje się niezwykle krótkim czasem ładowania. Baterie litowo-tytanowe są stosowane przez producentów pojazdów elektrycznych i rowerów, a ten typ baterii może znaleźć zastosowanie w autobusach elektrycznych transportu publicznego. Jednak te akumulatory mają niższe napięcie wewnętrzne lub gęstość energii niż inne typy akumulatorów litowo-jonowych, co może powodować problemy, jeśli chodzi o wydajne zasilanie samochodów. Mimo to akumulatory litowo-tytanowe mają większą gęstość niż akumulatory nielitowo-jonowe, co jest zaletą.
Baterie te mogą być wykorzystywane do zastosowań wojskowych i lotniczych, a także do magazynowania energii wiatrowej i słonecznej oraz do budowy inteligentnych sieci. Rodzaje ogniw stosowane w konkretnym rodzaju baterii mają kluczowe znaczenie, jeśli chodzi o przebieg i napięcie ładowania. Różne technologie wymagają różnych napięć, co oznacza, że podczas naprawy polegającej na wymianie ogniw konieczne jest dokładne określenie parametrów ogniwa. Pamiętać należy, że zamiana jednego ogniwa na ogniwo innego rodzaju nie jest zalecane i może doprowadzić do usterki całej baterii. Jest to spowodowane przede wszystkim możliwością niedoładowania lub przeładowania ogniwa podczas ładowania baterii. Ogniwo to może charakteryzować się ponadto inną pojemnością, napięciem oraz rezystancją wewnętrzną od pozostałych. W przypadku naprawy należy więc polegać na doświadczeniu i możliwościach firmy tym się zajmującej. Podmiot zajmujący się tym ma możliwość określenia rodzaju ogniwa, a także dobrania odpowiedniego ogniwa do danego zastosowania.
Fot. PZL Sędziszów
Komentarze (0)