Warto wiedzieć

Warto wiedzieć

ponad rok temu  17.09.2020, ~ Administrator - ,   Czas czytania 4 minuty

Benzynowe V8 TFSI w modelach Audi SQ7 i SQ8. Dwie turbosprężarki typu twinscroll

Audi prezentuje SQ7 wyposażone w nowe silniki TFSI. W ten sposób marka reaguje na światowy trend montowania sportowych benzynowych silników wysokiej mocy w segmencie SUV-ów. Duże modele S będą pojawiać się na europejskich rynkach sukcesywnie, począwszy od jesieni 2020 roku.

373 kW (507 KM) mocy i 770 Nm momentu obrotowego dostępnego stale w zakresie od 2000 do 4000 obrotów na minutę – silnik 4.0 TFSI doskonale pasuje do modeli Audi SQ7 i Audi SQ8. Benzynowa jednostka V8 biturbo rozpędza oba auta od 0 do 100 km/h w 4,1 sekundy, a przyspieszenie z prędkości 80 km/h do 120 km/h trwa 3,8 sekundy. Przy 250 km/h elektronika blokuje możliwość dalszego przyspieszania. W zależności od opcji wyposażenia, model SQ7 TFSI zużywa od 12,1 do 12 l benzyny na 100 km, co odpowiada emisji od 278 do 276 g CO2 na km. W przypadku modelu SQ8 TFSI te wartości to odpowiednio: od 12,1 do 12 l (od 276 do 275 g CO2).

Silnik 4.0 TFSI o pojemności skokowej 3996 cm3 to jednostka bardzo nowoczesna. Wnętrza cylindrów w lekkim aluminiowym bloku silnika posiadają żelazną powłokę nanoszoną metodą natrysku plazmą. Zmniejsza ona tarcie, a wraz z nim zarówno spalanie paliwa, jak i zużycie silnika. Przy umiarkowanym stylu jazdy uaktywnia się specjalna technika wydajności: System cylindrów odłączanych na żądanie - cylinder on demand (COD) tymczasowo odłącza cztery cylindry, wyłączając wtrysk i zapłon oraz zamykając zawory ssące i wydechowe.

Na wypadek gdyby kierowca zażądał pełnej mocy jednostki 4.0 TFSI, cylindry muszą być dobrze napełnione. W tym celu krzywki na wałku rozrządu w zależności od stylu jazdy można przestawiać o 50 stopni kąta obrotu wału korbowego. To precyzyjnie sterowane nakładanie się zaworów zapewnia, że wymiana gazowa i napełnianie komory spalania są zawsze regulowane błyskawicznie.

Ponadto dwie turbosprężarki typu twinscroll, z których każda generując do 1,5 bara (względnego) ciśnienia ładowania zaopatruje jeden rząd cylindrów, umożliwiają wymianę gazów prawie bez strat. Efektem tego jest harmonijne rozwijanie mocy i spontaniczne reakcje pojazdu. W głowicy silnika strona ssąca znajduje się na zewnątrz, a strona wydechowa – wewnątrz. Turbosprężarki wraz z chłodnicą międzystopniową – intercoolerem, umiejscowiono pomiędzy rzędami cylindrów ułożonymi na kształt litery V pod kątem 90 stopni. Taka konstrukcja gwarantuje krótkie drogi dolotowe między kanałem wylotowym, a stroną napędową turbiny napędzanej spalinami i minimalne ich straty wskutek przepływu.

Kolejność zapłonu 1-3-7-2-6-5-4-8 sprawia, że silnik 4.0 TFSI ma wyraźnie sportowe brzmienie. W końcówce każdej rury układu wydechowego znajduje się ruchoma klapa modulująca dźwięk zależnie od obciążenia i obrotów silnika. Aktywne łożyska silnika zmniejszają przenoszenie wibracji na karoserię. Ich elektromagnetyczne siłowniki działają jak głośniki – przez membrany emitują impulsy, które dokładnie odpowiadają drganiom silnika, ale są o 180 stopni przesunięte w fazie. Zgodnie z zasadą interferencji, obie fale w dużym stopniu wzajemnie się niwelują.

Szybko przełączająca biegi ośmiostopniowa skrzynia automatyczna tiptronic i stały napęd na cztery koła quattro przekazują olbrzymią moc silnika 4.0 TFSI na jezdnię. Po zdjęciu przez kierowcę nogi z pedału przyspieszenia, sprzęgło automatycznej skrzyni biegów błyskawicznie wybiera wolny bieg. W codziennej eksploatacji, pracujący czysto mechanicznie mechanizm różnicowy rozdziela moment obrotowy między przednią a tylna osią w stosunku 40:60. Gdy na jednej z osi dochodzi do zmniejszenia przyczepności, przekierowuje on większość sił napędowych na drugą oś – do 70 procent momentów może trafić na oś przednią, a do 85 procent – na oś tylną.

W opcjonalnym pakiecie zaawansowanego zawieszenia, klienci dodatkowo otrzymują sportowy mechanizm różnicowy. Podczas szybkiego pokonywania zakrętów, przy pomocy dwóch sprzęgieł płytkowych przenosi on momenty między tylnymi kołami. Większą część z nich otrzymuje koło z lepszą przyczepnością toczące się po zewnętrznej stronie zakrętu. To tzw. torque vectoring, czyli przenoszenie momentu między kołami tylnej osi zależnie od potrzeb, jeszcze bardziej zwiększa zwrotność i wpływa na stabilność pojazdu. Podczas skręcania, czy przyspieszania, duży SUV jest dosłownie wciskany w zakręt, co znacznie minimalizuje jego podsterowność.

Audi standardowo wyposaża model SQ7 TFSI w dwa sportowe elementy zawieszenia. Sportowe, adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne adaptive air suspension sport posiada regulowane amortyzatory. Dzięki temu zawieszeniu można zmienić wysokość położenia nadwozia nawet o 90 mm. Układ czterech kół skrętnych składa się z dwóch komponentów. Układ kierowniczy osi przedniej, który ma tu bardzo bezpośrednie, sportowe przełożenie w stosunku 13,3:1, przyczynia się do znacznego zwiększenia zwinności i manewrowości pojazdu.

Podstawą pracy kół osi tylnej jest napęd wrzecionowy, który przy niskiej prędkości skręca je są maksymalnie o pięć stopni w kierunku przeciwnym do kierunku skrętu kół przednich, co ułatwia manewrowanie. Przy prędkości ok. 60 km/h i wyższej, tylne koła są lekko skręcane w tym samym kierunku co koła przednie, co z kolei – zwłaszcza przy szybkich zmianach kierunku – zwiększa stabilność pojazdu.

Komentarze (1)

dodaj komentarz
  • ~ WHITEHEAVEN 70. 1 7 miesięcy temu Wspaniały materiał! Dziękuję! Ale z jakiegoś powodu zapomnieli o literowym oznaczeniu tego silnika. Ale to właśnie na nim poszukiwane są wszelkie informacje na temat tego silnika. Nadrabiam wasze niedopatrzenia panowie autorzy i przekazuję czytelnikom indeks fabryczny tego silnika: To silnik Audi DWRB!
    oceń komentarz 0 0 zgłoś do moderacji
do góry strony