Warto wiedzieć

Warto wiedzieć

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 6 minut

Brama, czyli sztuka zasłaniania
– ważne dla warsztatów. Bramy przemysłowe stanowią nieodzowny element infrastruktury warsztatów samochodowych, stacji kontroli pojazdów, wreszcie wszystkich obiektów, dla których kluczowym profilem działalności jest sprzedaż, produkcja czy magazynowanie. Szeroka gama stosowanych rozwiązań pozwala zwykle zapomnieć o ograniczeniach architektonicznych, obojętnie czy modernizujemy budynek, czy też stawiamy nowy.

Brama przemysłowa w swej konstrukcji może niewiele różnić się od bramy garażowej, stąd pokusa, by taką zastosować w celach przemysłowych. Posiadacze obiektu, w którym w świetle otwór ma do ok. 2,5 metrów wysokości i do ok. 5 metrów szerokości, mogą więc pomyśleć o adaptacji rozwiązania powstałego z myślą o użytkowniku indywidualnym, co jednak nie ma uzasadnienia.


- Brama przemysłowa ma zdecydowanie więcej zawiasów, wzmocnień, bo też podstawowa różnica sprowadza się do częstotliwości użycia bramy – wyjaśnia Jacek Molo, dyrektor handlowy firmy Mirola, zajmującej się produkcją bram różnego typu i przeznaczenia. - Przemysłowy pancerz bramy projektowany jest na ok. 15-20 tys. cykli użycia, bo też z założenia ma otwierać się i zamykać dużo częściej niż brama w garażu, która z definicji używana jest często tylko 2 razy dziennie! Różnica dotyczy też sterowania, a zwłaszcza sposobu zabezpieczenia mienia i ludzi przed przypadkowym przygnieceniem w trakcie zamykania bramy. W warunkach przemysłowych trudno sobie wyobrazić adaptację sterowania zdalnego z przysłowiowego pilota, czyli dedykowanego posiadaczowi domu z garażem. Takie rozwiązanie gwarantuje bezpieczeństwo, bo jest dozorowane – użytkownik widzi czy nic nie stoi na przeszkodzie, by zamknąć garaż. W warunkach przemysłowych taki pilot na pewno by się zawieruszył w krótkim czasie, więc tu oczekiwania klientów idą w kierunku sterowania umieszczonego na pulpicie. Takie sterowanie może być dwojakie. Sterowanie może być bezdozorowe; jednokrotne naciśnięcie przycisku powoduje uruchomienie mechanizmu opuszczania bramy lub dozorowane – mechanizm działa tylko, gdy pracownik naciska przycisk w sposób ciągły. W wersji bez dozoru konieczne jest zastosowanie czujnika, najczęściej w postaci listwy optycznej, który wyłącza zasilanie, gdy tylko w linii ruchu bramy pojawi się jakiś obiekt.

Generalnie więc rozwiązania indywidualne (bramy garażowe) nie znajdują zastosowania w obiektach przemysłowych. Na potrzeby magazynów i wielkich hal powstają w końcu bramy o wysokości nawet 5 i więcej metrów. Taka konstrukcja (pancerz bramy) waży wtedy ponad pół tony! Znaczenia nabiera więc pewność i bezpieczeństwo sterowania. Oczywiście, najważniejszym parametrem każdej z bram jest napęd. Ten powinien charakteryzować się niezawodnością, długowiecznością, prostotą obsługi i instalacji. Napędy do bram bywają wyposażane w cichobieżne przekładnie ślimakowe. Zwróćmy uwagę na zastosowany silnik. Ten powinien charakteryzować się wysoką klasą szczelności (np. IP-65) i odpowiednio długim czasem pracy bez ryzyka przegrzania uzwojenia (np. czas pracy oznaczony jako S3-60% gwarantuje, że taki napęd może pracować bez przerwy aż 60 minut).

Ogromna powierzchnia bram w obiektach ogrzewanych powinna też gwarantować niezłe właściwości termoizolacyjne. Stojąc przed wyborem konkretnego produktu, zawsze konieczne będzie fachowe doradztwo. Oczywiście, wszystko zaczyna się od przesłania orientacyjnych wymiarów otworu. Potem dochodzi do przesłania wstępnej oferty i dopiero po akceptacji pojawia się specjalista, który ocenia warunki zabudowy i szuka przeszkód architektonicznych (niektóre rozwiązania dyskwalifikować może np. za mała wysokość nadproża), przeprowadzając coś na kształt wywiadu środowiskowego (ważna jest częstotliwość użycia bramy, spodziewana ilość przeszkleń w pancerzu bramy, wysokość progu wejściowego – jeśli takie drzwi serwisowe w bramie mają się znaleźć). Wspomniane ograniczenia architektoniczne da się zwykle ominąć. Bramy harmonijkowe poleca się szczególnie do hal o niskim nadprożu. Montuje się je także w halach, których statyka nie pozwala na dodatkowe obciążenie stropu. W takiej sytuacji równie dobrze może sprawdzić się prosta konstrukcja (i tania) bram rolowanych z aluminium, stali i stali nierdzewnej. Te niemal nie zajmują miejsca nad otworem, bo tworzą kompaktowy zwój chowany za nadprożem. Takie bramy zapewniają optymalne wykorzystanie cennej powierzchni użytkowej hali i pozwalają uzyskać maksymalnie duże światło przejazdu.

Bramy rolowane można zamontować zarówno wewnątrz obiektu, jak i na zewnątrz, nad otworem wjazdowym. Zabezpieczenie antywłamaniowe dla takich bram uniemożliwia podniesienia pancerza z zewnątrz. Rozwiązanie to jest na pewno ekonomiczne (koszty zakupu), ale nie gwarantuje dobrej izolacji cieplnej. Miejmy w końcu świadomość, że w segmentach bram dedykowanych w naszym klimacie rdzeń izolacji z poliuretanu grubości ok. 40 mm to pożądana cecha. Jeśli więc ważniejsza będzie dla nas dobra izolacja cieplna, a nie zależy nam tak bardzo na doświetleniu wnętrza naturalnym światłem dziennym, to ograniczmy też do minimum lub nawet całkiem zrezygnujmy z przeszkleń. W końcu typowe, 40-milimetrowej grubości panele charakteryzują się niezłym współczynnikiem izolacyjności (zwykle k=0,76 W/m²K), podczas gdy stosowane w panelach warstwowych szkła podwójne nawet czterokrotnie pogarszają ów parametr (dla szyb akrylowych K=±2,8W/m²K).

Bądźmy pewni, że każde przeszklenie podnosi cenę zakupu bramy i nie jest tajemnicą, że w celu obniżenia produkcji, producenci oferują takie w wersji z pojedynczą szybą, więc koszt ogrzania naszego budynku wzrośnie jeszcze bardziej! Dlatego też w halach ze szklanymi kopułami, przeszklonymi dachami i fasadami pożądana bywa brama segmentowa. W takiej pancerz otwiera się pionowo w górę, pozostawiając wolne miejsce przed i za bramą. Segmenty bramy mogą być odstawiane płasko pod stropem, pionowo nad otworem lub równolegle do skośnego dachu. Takie rozwiązanie polecane jest szczególnie dla obiektów ogrzewanych, czyli wszędzie tam, gdzie ważny jest komfort cieplny pracowników. Bramy segmentowe są też jedynymi, w których możliwe jest zastosowanie drzwi zintegrowanych w świetle bramy – rzecz pożądana w obiektach, w których zależy nam na komunikacji osób i maksymalnym ograniczeniu strat ciepła, a gdzie brak miejsca w budynku na zastosowanie typowej ościeżnicy.

11041 Duża powierzchnia przeszkleń ogranicza termikę budynku, ale bywa pożądana, gdy zależy nam np. na walorach wizerunkowych obiektu. right Dokonując wyboru producenta czy dostawcy bramy zwróćmy w końcu uwagę, że wraz ze wzrostem powierzchni bramy powinny rosnąć jej parametry wytrzymałościowe. W końcu taki płaszcz winien spełniać wymogi norm bezpieczeństwa (Norma: EN 13 241-1. Bramy posiadające znak jakości CE są wytwarzane zgodnie z najnowszymi normami i dyrektywami europejskimi). Bramy o szerokości powyżej 6000 mm zwykle są standardowo wyposażane we wzmocnienie przeciwburzowe – mowa o odporności na porywisty wiatr. Te największe, jak np. bramy przesuwne, świetnie sprawdzają się w dużych obiektach (warsztaty i serwisy samochodów ciężarowych, hale produkcyjne) i ze względu na sposób otwierania gwarantują zwykle największą odporność na warunki pogodowe.

- Szczegółowe wymagania, jakie stawia się bramom przeznaczonym do zastosowań przemysłowych znalazły odbicie w rygorystycznych normach bezpieczeństwa CE oraz parametrach jakości materiałów użytych do ich produkcji – zwraca uwagę specjalista z firmy Mirola. - Awaryjny system zabezpieczający bramę przed opadnięciem w przypadku pęknięcia sprężyny lub lin to rzecz nieodzowna, tam samo jak zdublowane systemy zabezpieczenia toru ruchu fotokomórkami i listwami kontaktowymi.

W naszej branży nietrudno o uszkodzenia mechaniczne segmentów, z jakich zbudowany jest płaszcz bramy. Warto zwrócić uwagę, czy w ofercie firmy jeszcze przez długi okres będziemy mogli nabyć elementy, które najczęściej ulegają uszkodzeniu. Każda z liczących się firm proponuje też zwykle bezpłatną usługę pogwarancyjną, jeśli tylko zdecydujemy się na coroczne przeglądy bram.

Rafał Dobrowolski
Fot. R. Dobrowolski i arch. firmy Mirola

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony