Warto wiedzieć

Warto wiedzieć

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

City Safety

Volvo Cars przedstawia unikalny system, który pomoże kierowcom uniknąć kolizji, zdarzających się powszechnie przy niewielkich prędkościach w ruchu miejskim i w korkach.

Jeśli kierowca nie reaguje, gdy grozi mu zderzenie z jadącym przed nim autem, jego samochód zahamuje automatycznie. System nosi nazwę City Safety (bezpieczeństwo w mieście). Volvo Cars liczy na to, że pozwoli on zapobiec połowie wszystkich wypadków. VC planuje wprowadzenie City Safety na rynek w ciągu najbliższych dwóch lat.
- System gwarantuje korzyści wszystkim zainteresowanym stronom. Ryzyko urazu kręgosłupa szyjnego pasażerów siedzących z przodu samochodu jest zmniejszone lub nawet całkowicie zniwelowane. Co więcej, system może też ograniczyć (a w niektórych przypadkach nawet całkowicie wyeliminować) koszty naprawy obu aut – opowiada Ingrid Skogsmo, dyrektor Centrum Bezpieczeństwa Volvo Cars. W przypadku, gdy samochód jadący z przodu nagle zahamuje, a City Safety wyczuje, że kolizja jest prawdopodobna, układ przyhamuje, tak aby kierowca mógł uniknąć wypadku, hamując lub skręcając w innym kierunku. Jeśli jednak system wyczuje, że kolizja jest wysoce prawdopodobna, samochód uruchamiając pompę hydrauliczną automatycznie zahamuje. Statystyki pokazują, że 75 procent wszystkich udokumentowanych kolizji ma miejsce przy prędkościach poniżej 30 km/h. Ponadto skutki drobnych stłuczek są na tyle niewielkie, że kierowcy nie zgłaszają ich firmom ubezpieczeniowym. Jednak nawet te najmniejsze stłuczki zabierają czas i pieniądze potrzebne na naprawy. City Safety działa przy prędkościach do 30 km/h. Jeśli różnica prędkości pomiędzy dwoma pojazdami jest mniejsza niż 15 km/h, system może pomóc kierowcy całkowicie uniknąć kolizji. Pomiędzy prędkościami 15 a 30 km/h układ koncentruje się na maksymalnym ograniczeniu prędkości jazdy przed zderzeniem.



Optyczny radar kontroluje sytuację na drodze przed samochodem
System monitoruje ruch przed samochodem przy pomocy optycznego radaru wbudowanego w górną część przedniej szyby na wysokości wstecznego lusterka. Może monitorować zachowanie pojazdów znajdujących się do 6 metrów przed sobą. City Safety działa przy prędkościach do 30 km/h. Jest zaprogramowany na reakcję, jeśli auto z przodu stoi lub porusza się w tym samym co układ kierunku. Na podstawie dystansu pomiędzy autem z przodu a samochodem z wbudowanym systemem, City Safety dokonuje obliczeń 50 razy na sekundę. Daje mu to możliwość określenia, jaka siła jest niezbędna do zapobieżenia wypadkowi. Jeżeli obliczona siła hamowania jest większa niż stosowana przez kierowcę, wówczas system uznaje kolizję za wysoce prawdopodobną. W takim przypadku City Safety pomaga zapobiec kolizji lub ograniczyć jej skutki poprzez automatyczną aktywację hamulców samochodu lub zamknięcie przepustnicy.

Ograniczenia
City Safety ma takie same ograniczenia jak każdy konwencjonalny system radarowy. Działanie jego czujnika może być więc zaburzone przez mgłę, zamglenia, śnieg lub duże opady deszczu. Dlatego też niezbędne jest utrzymywanie przedniej szyby w czystości oraz oczyszczanie jej z lodu i śniegu. Jeśli czujnik zostanie zablokowany, ekran informacyjny samochodu ostrzeże kierowcę, że powinien wyczyścić szybę. System działa równie dobrze za dnia, jak i w nocy.
- Trzeba podkreślić, że nie zwalnia on kierowcy z zachowania odpowiedniego marginesu bezpieczeństwa, pozwalającego ustrzec się kolizji. Funkcja automatycznego hamowania jest aktywowana tylko wówczas, gdy system uzna, iż kolizja jest wysoce prawdopodobna. System wkracza do akcji, by ograniczyć konsekwencje kolizji lub – w niektórych przypadkach – całkowicie jej zapobiec – objaśnia Ingrid Skogsmo.

Systemy zapobiegania zderzeniom
Volvo Cars już wcześniej zaprezentowało systemy aktywnego bezpieczeństwa, których zadaniem jest minimalizacja lub całkowite uniknięcie szkody i obrażeń związanych z kolizjami. Collision Warning and Brake Support ostrzega kierowcę sygnałami dźwiękowymi i wizualnymi, jeśli dystans od samochodu, znajdującego się z przodu, zmniejsza się na tyle szybko, że prawdopodobne jest zderzenie. W tym samym czasie układ hamulcowy jest przygotowywany do jak najefektywniejszego hamowania w razie nagłych sytuacji. System został wprowadzony w nowym Volvo S80 w połowie 2006 roku.

Ingrid Skogsmo, dyrektor Centrum Bezpieczeństwa Volvo Cars

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony