Branżę poruszyła wiadomość o tym, że kolejni producenci samochodów wstrzymują produkcje z uwagi na brak półprzewodników. Jak to wpływa na producentów części?
Faktycznie brak półprzewodników to kolejna cegiełka na stosie problemów piętrzących się przed przemysłem motoryzacyjnym. Część fabryk producentów pojazdów w Europie już ogłosiła, że wstrzymuje produkcję do końca roku, wielu znacząco ograniczyło produkcję i stosuje tzw. produkcję na hałdy, gdzie niekompletne pojazdy są czasowo składowane np. na dużych wynajętych parkingach czy placach - mówi Tomasz Bęben, dyrektor zarządzający Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych.
Obecnie w pojeździe mamy około trzydziestu tysięcy części w 80% dostarczanych przez producentów części. Obserwowana sytuacja ma więc swoje konsekwencje także dla nich. Pojazdy nie są produkowane, części nie są potrzebne, a więc problemy schodzą w dół łańcucha wartości do kolejnych, coraz mniejszych firm. Dla nich dużo trudniej jest udźwignąć obecną sytuację związaną z półprzewodnikami.
A pamiętamy przecież jak mocno branża już wcześniej została dotknięta przez pandemię...
Zgadza się. Już słyszy się o firmach które bankrutują i niestety w mojej ocenie będzie się to nasilało, bowiem sytuacja być może wróci do normy dopiero w połowie przyszłego roku. Oczywiście w mniejszym zakresie problemy te dotyczą producentów dostarczających swoje produkty wyłącznie na aftermarket lub równoważących produkcję pomiędzy aftermarket, a produkcję na pierwszy montaż.
To, co obserwujemy na tym rynku, to odczuwalny brak części w niemal każdej grupie produktowej. (...) Ostatnie badania przeprowadzone z kolei przez SDCM pokazują, że ponad 85% badanych dystrybutorów spodziewa się problemów z dostępnością części zamiennych w najbliższych dwóch kwartałach.
Przyczyn jest kilka i wynikają one z globalnych, ale i lokalnych problemów. Więcej na ten temat będziemy mówić podczas XVI Kongresu Przemysłu i Rynku Motoryzacyjnego, który odbędzie się 8-9 grudnia. Nie będą to jedyne problemy i dane, które będziemy wtedy pokazywać i nad którymi będziemy dyskutować. Żyjemy obecnie w dynamicznych czasach, a zmieniająca się na naszych oczach rzeczywistość jest szczególnie dotkliwa dla przemysłu i rynku motoryzacyjnego.
źródło: SDCM
Komentarze (4)