Warto wiedzieć

Warto wiedzieć

ponad rok temu  03.11.2021, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

Coraz częściej brakuje części zamiennych

Branżę poruszyła wiadomość o tym, że kolejni producenci samochodów wstrzymują produkcje z uwagi na brak półprzewodników. Jak to wpływa na producentów części? 

Faktycznie brak półprzewodników to kolejna cegiełka na stosie problemów piętrzących się przed przemysłem motoryzacyjnym. Część fabryk producentów pojazdów w Europie już ogłosiła, że wstrzymuje produkcję do końca roku, wielu znacząco ograniczyło produkcję i stosuje tzw. produkcję na hałdy, gdzie niekompletne pojazdy są czasowo składowane np. na dużych wynajętych parkingach czy placach - mówi Tomasz Bęben, dyrektor zarządzający Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych.

Obecnie w pojeździe mamy około trzydziestu tysięcy części w 80% dostarczanych przez producentów części. Obserwowana sytuacja ma więc swoje konsekwencje także dla nich. Pojazdy nie są produkowane, części nie są potrzebne, a więc problemy schodzą w dół łańcucha wartości do kolejnych, coraz mniejszych firm. Dla nich dużo trudniej jest udźwignąć obecną sytuację związaną z półprzewodnikami.

A pamiętamy przecież jak mocno branża już wcześniej została dotknięta przez pandemię...

Zgadza się. Już słyszy się o firmach które bankrutują i niestety w mojej ocenie będzie się to nasilało, bowiem sytuacja być może wróci do normy dopiero w połowie przyszłego roku. Oczywiście w mniejszym zakresie problemy te dotyczą producentów dostarczających swoje produkty wyłącznie na aftermarket lub równoważących produkcję pomiędzy aftermarket, a produkcję na pierwszy montaż.

A jak to wygląda na rynku części? Jak dzisiaj w praktyce wygląda kwestia dostępności części na aftermarkecie? Czy możemy mówić o brakach w dostępności? 

To, co obserwujemy na tym rynku, to odczuwalny brak części w niemal każdej grupie produktowej. (...) Ostatnie badania przeprowadzone z kolei przez SDCM pokazują, że ponad 85% badanych dystrybutorów spodziewa się problemów z dostępnością części zamiennych w najbliższych dwóch kwartałach.

Przyczyn jest kilka i wynikają one z globalnych, ale i lokalnych problemów. Więcej na ten temat będziemy mówić  podczas  XVI Kongresu Przemysłu i Rynku Motoryzacyjnego, który odbędzie się 8-9 grudnia. Nie będą to jedyne problemy i dane, które będziemy wtedy pokazywać i nad którymi będziemy dyskutować. Żyjemy obecnie w dynamicznych czasach, a zmieniająca się na naszych oczach rzeczywistość jest szczególnie dotkliwa dla przemysłu i rynku motoryzacyjnego.

źródło: SDCM

Tagi: SDCM,

Komentarze (4)

dodaj komentarz
  • ~ Kierowca 4 ponad rok temu Ja odczuwam już od 3 miesięcy. Nie ma nawet oryginałów do fiata sedici. Przeguby poduszki pod silnik spod ziemi.
    oceń komentarz 0 0 zgłoś do moderacji
  • ~ Wero 3 ponad rok temu Jakoś nie odczuwam braku czesci
    oceń komentarz 0 0 komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ Jtms 2 ponad rok temu Oby kutasowi samochodu zepsuł się w szczerym polu przy minus 20 a w pobliżu byli tylko mechanicy co podobno naciagają
    oceń komentarz 0 0 zgłoś do moderacji
  • ~ Romani Ban 1 ponad rok temu To tylko napędzanie koniunktury
    oceń komentarz 0 0 zgłoś do moderacji
do góry strony