Podczas 12. Międzynarodowych Targów Kolejowych TRAKO 2017 zaprezentowano raport „Transformacja Cyfrowa Kolei” przygotowany przez Szkołę Główną Handlową, przy współpracy z firmą Siemens Sp. z o.o. oraz Fundacją ProKolej.
Jak będzie wyglądała kolej, jak wygodny i sprawny będzie transport Kolei 4.0, jakie usługi będą dostępne dla pasażerów w przyszłości? Te pytania były inspiracją do stworzenia raportu „Transformacja Cyfrowa Kolei”. Zaprezentowano w nim główne technologie i rozwiązania wspierające transformację cyfrową oraz przedstawiono pięć głównych trendów cyfryzacji w transporcie kolejowym. Dzięki wykorzystaniu internetu rzeczy, chmury obliczeniowej, analityki dużych zbiorów danych, a także automatyzacji na kolei, możliwe jest wdrażanie rozwiązań na miarę koncepcji Kolej 4.0, takich jak:
- usieciowiony pasażer (Connected Commuter)
- mobilność jako usługa (MaasS)
- zapobiegawcze utrzymanie taboru (PMaas)
- automatyzacja i współdziałanie systemów sterowania ruchem (GoA4)
- internet pociągów (Internet of Trains)
Transformacja cyfrowa w sektorze kolejowym to nie tyle zastosowanie nowych technologii w działalności operacyjnej przewoźników i zarządców infrastruktury, a także podmiotów produkujących na rzecz kolei, ile radykalna zmiana dotychczasowych modeli biznesowych i filozofii myślenia, pozwalająca na wykreowanie wartości dodanej dla wielu uczestników procesu przewozowego i przyczyniająca do wdrożenia nowych koncepcji mobilności – podkreśliła podczas swojej prezentacji autorka raportu dr hab. Jana Pieriegud, profesor nadzwyczajna w Katedrze Transportu Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie.
Raport powstał dzięki współpracy między sektorem nauki i biznesu, wspieranej przez firmę Siemens Sp. z o.o. oraz fundację ProKolej.
- Wprowadzając najnowsze technologie cyfrowe do kolejnictwa, podnosimy poziom bezpieczeństwa, zwiększamy międzynarodową konkurencyjność polskich firm i tworzymy nowe miejsca pracy dla młodego pokolenia. Pociągi, które się nigdy nie spóźniają, to już w obliczu technologicznych zmian nie jedynie wizja przyszłości, ale dzięki cyfryzacji – już bliska rzeczywistość. Poprzez komunikację z centrum serwisowym i przekazywanie danych z czujników systemy komputerowe mogą na bieżąco analizować m.in. zużycie części i eliminować potencjalne awarie. Tak zaawansowane technologicznie składy będą jeździć po torach np. w rejonie Nadrenii Północnej-Westfalii już w 2018 roku. Przewiduje się, że ich dostępność będzie wynosić ponad 99 % - powiedział Krzysztof Celiński, dyrektor branży Mobility w Siemens Sp. z o.o.
- Kolej żelazna w momencie powstania i ekspansji należała do najbardziej innowacyjnych dziedzin światowej gospodarki. Duże towarzystwa kolejowe, budujące i eksploatujące sieci kolejowe, generowały postęp nie tylko techniczny i technologiczny, ale również organizacyjny czy kulturowy. Niestety wraz z rozwojem motoryzacji, a później lotnictwa pozycję lidera technologicznego w transporcie przejęła konkurencja. W rezultacie, niedoinwestowana i nieco zapomniana kolej znalazła się poza głównym nurtem gospodarki cyfrowej. Aby to zmienić największe przedsiębiorstwa kolejowei przemysł produkujący dla branży uruchomiły potężne programy inwestycyjne, inkubatory start-upów, zaprosiły do współpracy naukowców i specjalistów z sektora R&D. Potencjał dla rozwiązań cyfrowych w transporcie szynowym okazał się niemal nieograniczony – od inteligentnej infrastruktury i taboru, poprzez nadzór nad operacjami i zarządzanie, interakcje z klientami, aż do tworzenia własnych innowacji – powiedział Jakub Majewski, prezes Fundacji ProKolej.
Cyfryzacja kolei na świecie
W latach 2017-18 na transformację cyfrową holding DB planuje przeznaczyć około miliarda euro. Zarządca infrastruktury kolejowej Network Rail w Wielkiej Brytanii od 2014 roku realizuje działania w ramach programu ORBIS (Offering Rail Better Information Services), a we Francji w celu przyśpieszenia procesu cyfryzacji kolei na początku 2016 roku został opracowany program #DigitalSNCF. Inicjatywy i projekty rozpoczęte w różnych krajach powinny posłużyć przykładem dobrych praktyk dla działań podmiotów w Polsce.
Pełna wersja raportu jest do pobrania na stronie internetowej SGH.
Dodatkowe informacje dostępne są na www.siemens.pl/mobility.
Komentarze (0)