Warto wiedzieć

Warto wiedzieć

ponad rok temu  11.04.2017, ~ Administrator - ,   Czas czytania 4 minuty

Czy hybrydy będą się psuć?

Coraz większa liczba kierowców przekonuje się o zaletach napędu hybrydowego. Korzyści finansowe wynikające z niewielkiego spalania to dopiero początek - przekonują autorzy tego podsumowania z Toyoty. Podkreślają m.in. niską awaryjność. Podkreślają, że hybrydy nie wymagają stosowania wielu części ulegających zużyciu, zaś silnik spalinowy jest odciążany przez silnik elektryczny, w którym nie ma żadnych ruchomych elementów, dzięki czemu nie ma się w nim co zepsuć.

Coraz większe zainteresowanie społeczeństwa jakością powietrza i eliminacją smogu po części przyczyniło się do tego, że kierowcy w znacznie większym stopniu interesują się alternatywnymi napędami. W 2016 roku największy producent hybryd – Toyota – zanotował w Polsce wzrost sprzedaży hybryd aż o 119% do liczby 8360 egzemplarzy. W pierwszym kwartale 2017 roku było jeszcze lepiej – jeśli poziom sprzedaży hybryd w 3 pierwszych miesiącach się utrzyma, japońska marka sprzeda w tym roku około 15 tys. tych aut. Równie dobrze radzą sobie samochody spalinowo-elektryczne na rynku wtórnym, o czym świadczą ich wysokie wartości rezydualne.

Ekonomiczna jazda

Niskie zużycie paliwa to główna zaleta hybryd. Pełny napęd hybrydowy całkowicie automatycznie zarządza pracą silników elektrycznych i spalinowego, aby jak najlepiej wykorzystać potencjał tego układu w zależności od warunków. Im częściej samochód hybrydowy hamuje, tym więcej energii oszczędza. Dzięki temu auta hybrydowe spalają mniej w mieście niż poza nim, a w korkach są wręcz mistrzami oszczędności. Dla przykładu Yaris Hybrid zużywa w miejskich warunkach 3,1 l/100 km, zaś należąca do segmentu D Toyota Prius tylko 3,3 l/100 km.

Do niewielkiego zużycia paliwa przyczyniają się także liczne rozwiązania technologiczne – silnik benzynowy o wysokiej sprawności cieplnej, redukcja tarcia w niemal wszystkich komponentach czy też bateria o poprawionej wydajności i pojemności energetycznej. W niektórych modelach są dostępne także ciekawe energooszczędne gadżety, takie jak klimatyzacja z pompą ciepła, która kieruje nawiew na zajęte miejsca, światła LED czy panele fotowoltaiczne na dachu.

Koszty serwisu i przeglądów także zostały ograniczone dzięki temu, że hybrydy nie wymagają stosowania wielu części ulegających zużyciu, zaś silnik spalinowy jest odciążany przez silnik elektryczny, w którym nie ma żadnych ruchomych elementów, dzięki czemu nie ma się w nim co zepsuć. Mniej obciążone są także hamulce, często zastępowane przez układ odzyskiwania energii z hamowania. To dodatkowo zwiększa niezawodność hybryd Toyoty, choć i tak japońska marka jest znana z tego, że produkuje bardzo trwałe, niepsujące się samochody.

Przyjazne dla środowiska

Rosnąca świadomość społeczeństwa w zakresie ochrony środowiska nie omija także kierowców. Choć w polskich warunkach największym źródłem zanieczyszczeń powietrza są piece węglowe w budynkach mieszkalnych, w miastach udział samochodów w produkcji smogu wzrasta do kilkudziesięciu procent. Napęd hybrydowy pozwala obniżyć zużycie paliwa w realnych warunkach nawet o połowę, dlatego wzrost popularności hybryd to skuteczny sposób na poprawę jakości powietrza bez zmiany przyzwyczajeń kierowców i bez wyrzeczeń. Sprzyjają temu także coraz niższe ceny hybryd – dla przykładu najnowszy hybrydowy Yaris z wyposażeniem Active jest o 2000 zł tańszy od tak samo wyposażonej wersji z silnikiem Diesla, która w dodatku nie oferuje automatycznej skrzyni biegów.

Elektryczna jazda bez niepokoju o zasięg

Kierowcy hybryd nie muszą się martwić, czy dojadą do celu. Auta te tankuje się tak samo jak konwencjonalne samochody benzynowe na każdej stacji, a napęd elektryczny nie wymaga ładowania akumulatora z zewnętrznego źródła. Bateria niklowo-wodorkowa lub litowo-jonowa jest automatycznie doładowywana energią odzyskiwaną z hamowania przez całą drogę. To sprawia, że choć formalnie zasięg samochodu wyposażonego w pełny napęd hybrydowy na samym silniku elektrycznym wynosi 2-3 km, auto korzysta z niego wielokrotnie podczas jednej podróży. Częste hamowanie w jeździe miejskiej powoduje, że hybryda Toyoty może poruszać się przy wyłączonym silniku benzynowym przez ponad połowę czasu jazdy.

Praktyczne i wygodne

Prowadzenie hybrydy nie wymaga specjalnych umiejętności – przeciwnie, automatyczna skrzynia biegów sprawia, że jest ono bardzo proste. Samochód automatycznie steruje pracą silników i generatora, nie angażując kierowcy. Zminiaturyzowane komponenty układu hybrydowego nie ograniczają przestrzeni pasażerskiej ani bagażowej. Co więcej, silnik elektryczny to bardzo praktyczny i prosty sposób na napęd 4x4 bez dodatkowych części mechanicznych – wystarczy sparować tylną oś z dodatkowym motorem, pracującym niezależnie od układu napędzającego przednie koła. Kierowca hybrydy może wybierać pomiędzy kilkoma trybami jazdy, w zależności od tego, czy preferuje dynamiczne przyspieszenie czy większą oszczędność paliwa.

Komentarze (1)

dodaj komentarz
  • ~ andrzej w 1 ponad rok temu to wszystko prawda jeżdżę Aurisem Hybrydowym od dwóch miesięcy autko jest rewelacyjne ,bardzo ekonomiczne i bardzo bezpieczne polecam gorąco Andrzej W
    oceń komentarz 0 0 zgłoś do moderacji
do góry strony