Warto wiedzieć

Warto wiedzieć

ponad rok temu  04.02.2022, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Czy procedura usuwania filtra DPF jest przestępstwem? Są wątpliwości

Fot. SPRM

Warte uwagi stanowisko w tej sprawie przedstawia Stowarzyszenie Prawników Rynku Motoryzacyjnego. Przy czym, zaznaczmy od razu, dyskusja dotyczy samego usuwania, a nie korzystania na drogach publicznych z auta bez filtra cząstek stałych. W tym drugim przypadku wątpliwości nie ma. Takie auto nie ma prawa poruszać się po drogach.

Usługa usuwania filtrów DPF jest powszechnie dostępna. Nie brakuje miejsc, które takie usługi oferują i jawnie reklamują to na szyldach czy w internecie.

Czy taki proceder jest legalny? SPRM podaje, że miało miejsce kilka prób zmiany prawa w tym zakresie. Między innymi w 2018 roku Sejm odrzucił projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym, który przewidywał 5 tys. zł kary dla właściciela auta zlecającego usunięcie filtra, ale także dla podmiotu oferującego tego typu usługi. Mówi się więc, że w obecnym stanie prawnym samo pozbycie się DPF nie jest nielegalne. - Okazuje się jednak, że nie do końca - podają prawnicy z SPRM.

10 stycznia bieżącego roku Minister Infrastruktury odpowiedział na interpelację nr 29041 m.in. w sprawie eliminowania z ruchu drogowego pojazdów nadmiernie emitujących substancje szkodliwe, poruszając tematykę usuwania wspomnianych filtrów. (...) Posłowie skierowali do Ministra Infrastruktury szereg pytań związanych z realizacją wniosków po publikacji przez Najwyższą Izbę Kontroli wyników kontroli pn. „Eliminowanie z ruchu drogowego pojazdów nadmiernie emitujących substancje szkodliwe”, m.in. czy minister podjął lub planuje podjąć działania w celu wprowadzenia przepisów określających sankcje wobec osób odpowiedzialnych za zlecanie, oferowanie oraz wykonanie usługi usunięcia z pojazdu urządzeń zamontowanych przez producenta w celu ograniczenia emisji substancji szkodliwych dla zdrowia i środowiska.

W odpowiedzi Minister Infrastruktury zwrócił uwagę, że usługi usuwania filtra cząstek stałych są oferowane przez warsztaty, czy też niezależne serwisy, a tematyka dotycząca serwisowania pojazdów w tego typu podmiotach nie została uregulowana w ustawie z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2021 r. poz. 450, z późn. zm.), w związku z czym Minister stanął na stanowisku, że wprowadzenie dodatkowych sankcji dla osób odpowiedzialnych za zlecanie, oferowanie oraz wykonywanie usługi usunięcia z pojazdu urządzeń zamontowanych przez producenta w celu ograniczenia emisji substancji szkodliwych dla zdrowia i środowiska oraz penalizacja takich działań wykracza poza jego właściwość. Jednocześnie Minister Infrastruktury podkreślił, że mimo że samo usuwanie filtrów nie jest karalne, używanie takiego auta i wyjechanie nim na drogę – już tak. Taki czyn stanowi wykroczenie. Zgodnie z art. 66 ust. 2 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym, urządzenia i wyposażenie pojazdu, w szczególności zapewniające bezpieczeństwo ruchu i ochronę środowiska przed ujemnymi skutkami używania pojazdu, powinny być utrzymane w należytym stanie oraz działać sprawnie i skutecznie. Kary za niezgodne z prawem użytkowanie pojazdu określa art. 96 § 1 pkt 4 – 6 (grzywna do 5 000 zł), art. 97 (grzywna do 3 000) ustawy z dnia 20 maja 1971 r. – Kodeks wykroczeń (Dz. U. z 2021 poz. 2008 i 2052).

Od redakcji
Sprawa jest bardzo niejednoznaczna. I wiele pewnie zależy od sprawności i kreatywności prawników obu stron w ewentualnym sporze sądowym.

Komentarze (4)

dodaj komentarz
  • ~ Mariusz Pyrotec GMBH 4 ponad rok temu Kolega z XTON ma racje .Należy te elementy samochodu w jaki kol wiek sposób regenerować lecz Polscy kierowcy jak nie są karani za brak filtra to robią co chcą lecz jak już pojadą do Niemiec, Czech to już sobie przypominają czy samochód jest " legalnie użytkowany " Klucz leży w zmianie prawa .. a w szczególności w SKP lecz tu też wszyscy protestują i nic się nie dzieje...
    oceń komentarz 0 0 zgłoś do moderacji
  • ~ XTON 3 ponad rok temu ~ Gwivaldi zgadzam się z Tobą. Z drugiej strony DPF to część, którą w większości przypadków można zregenerować. Dlatego też profesjonalna usługa regeneracji filtrów cząstek stałych metodą hydrodynamiczną powszechnie dostępna w serwisach samochodowych dodatkowo obniżyłaby koszty związane z utrzymaniem należytego stanu układu wydechowego dla przeciętnego Kowalskiego.
    oceń komentarz 0 0 zgłoś do moderacji
  • ~ Gwivaldi 1 ponad rok temu Polak potrafi. Czy aby stacje Diagnostyczne nie powinny jako pierwsze eliminować z ruchu tych pojazdów. To stacje Diagnostyczne są pierwszymi instancjami, do nie dopuszczenia do ruchu pojazdów o nadmiernej emisji szkodliwych substancji. Drogą istotną sprawą jest koszt nowego filtra Dpf. Obniżka ich cen znacznie wpłynęła by na przestrzeganie tych norm.
    oceń komentarz 0 0 zgłoś do moderacji
do góry strony