![Czy procedura usuwania filtra DPF jest przestępstwem? Są wątpliwości](https://warsztat.pl/img/artykuly/74004_czy-procedura-usuwania-filtra-dpf-jest-prz_1.jpg?dta=1644008497)
Fot. SPRM
Warte uwagi stanowisko w tej sprawie przedstawia Stowarzyszenie Prawników Rynku Motoryzacyjnego. Przy czym, zaznaczmy od razu, dyskusja dotyczy samego usuwania, a nie korzystania na drogach publicznych z auta bez filtra cząstek stałych. W tym drugim przypadku wątpliwości nie ma. Takie auto nie ma prawa poruszać się po drogach.
Usługa usuwania filtrów DPF jest powszechnie dostępna. Nie brakuje miejsc, które takie usługi oferują i jawnie reklamują to na szyldach czy w internecie.
Czy taki proceder jest legalny? SPRM podaje, że miało miejsce kilka prób zmiany prawa w tym zakresie. Między innymi w 2018 roku Sejm odrzucił projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym, który przewidywał 5 tys. zł kary dla właściciela auta zlecającego usunięcie filtra, ale także dla podmiotu oferującego tego typu usługi. Mówi się więc, że w obecnym stanie prawnym samo pozbycie się DPF nie jest nielegalne. - Okazuje się jednak, że nie do końca - podają prawnicy z SPRM.
10 stycznia bieżącego roku Minister Infrastruktury odpowiedział na interpelację nr 29041 m.in. w sprawie eliminowania z ruchu drogowego pojazdów nadmiernie emitujących substancje szkodliwe, poruszając tematykę usuwania wspomnianych filtrów. (...) Posłowie skierowali do Ministra Infrastruktury szereg pytań związanych z realizacją wniosków po publikacji przez Najwyższą Izbę Kontroli wyników kontroli pn. „Eliminowanie z ruchu drogowego pojazdów nadmiernie emitujących substancje szkodliwe”, m.in. czy minister podjął lub planuje podjąć działania w celu wprowadzenia przepisów określających sankcje wobec osób odpowiedzialnych za zlecanie, oferowanie oraz wykonanie usługi usunięcia z pojazdu urządzeń zamontowanych przez producenta w celu ograniczenia emisji substancji szkodliwych dla zdrowia i środowiska.
W odpowiedzi Minister Infrastruktury zwrócił uwagę, że usługi usuwania filtra cząstek stałych są oferowane przez warsztaty, czy też niezależne serwisy, a tematyka dotycząca serwisowania pojazdów w tego typu podmiotach nie została uregulowana w ustawie z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2021 r. poz. 450, z późn. zm.), w związku z czym Minister stanął na stanowisku, że wprowadzenie dodatkowych sankcji dla osób odpowiedzialnych za zlecanie, oferowanie oraz wykonywanie usługi usunięcia z pojazdu urządzeń zamontowanych przez producenta w celu ograniczenia emisji substancji szkodliwych dla zdrowia i środowiska oraz penalizacja takich działań wykracza poza jego właściwość. Jednocześnie Minister Infrastruktury podkreślił, że mimo że samo usuwanie filtrów nie jest karalne, używanie takiego auta i wyjechanie nim na drogę – już tak. Taki czyn stanowi wykroczenie. Zgodnie z art. 66 ust. 2 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym, urządzenia i wyposażenie pojazdu, w szczególności zapewniające bezpieczeństwo ruchu i ochronę środowiska przed ujemnymi skutkami używania pojazdu, powinny być utrzymane w należytym stanie oraz działać sprawnie i skutecznie. Kary za niezgodne z prawem użytkowanie pojazdu określa art. 96 § 1 pkt 4 – 6 (grzywna do 5 000 zł), art. 97 (grzywna do 3 000) ustawy z dnia 20 maja 1971 r. – Kodeks wykroczeń (Dz. U. z 2021 poz. 2008 i 2052).
Od redakcji
Sprawa jest bardzo niejednoznaczna. I wiele pewnie zależy od sprawności i kreatywności prawników obu stron w ewentualnym sporze sądowym.
Komentarze (4)