Czy warszawiacy będą powoli odchodzić od posiadania własnego samochodu? Swoje auto to oczywiste zalety, wygoda i komfort. Ale też spore koszty i problemy logistyczne. Wysokie OC, brak miejsc parkingowych (albo bardzo drogie) zarówno pod domem, jak i pod pracą. To wszystko może skłaniać do zainteresowania carsharingiem, czyli krótkoterminowym wypożyczaniem samochodów. I coś jest na rzeczy, bo oferta taka w Warszawie jest coraz szersza. Jest popyt, jest więc podaż.
Sprawdzamy ofertę na rynku carsharingu w stolicy.
Panek CarSharing
Do dyspozycji kierowców oddano jedną z największych flot samochodów hybrydowych w Polsce. Za pomocą specjalnej aplikacji w telefonie można wynająć na minuty jeden z 300 egzemplarzy Toyoty Yaris Hybrid.
Płaci się za długość trasy i za czas użytkowania auta. Opłata za każdą rozpoczętą minutę to 50 groszy (pierwsze dwie minuty są bezpłatne), kilometr jazdy został wyceniony również na 50 groszy. W ofercie znajduje się ponadto usługa STOP-OVER, czyli tak zwana przerwa w jeździe – jej koszt to 10 groszy za minutę. W momencie jej aktywacji samochód pozostawiony na parkingu jest zarezerwowany. Maksymalna opłata dobowa to 120 zł – za łączny czas jazdy i postoju, dlatego w systemie Panek CarSharing można też wynająć samochód na kilka dni bez obaw, że koszty będą rosły w sposób niekontrolowany. Po zakończeniu jazdy system wysyła informacje o kosztach. Koniec jazdy polega na zaparkowaniu samochodu w granicach Warszawy lub w Jankach czy w okolicach lotniska Modlin. Samochód musi stanąć na legalnym i ogólnodostępnym miejscu parkingowym.
Ważna jest kwestia opłat za parkowanie. W strefie płatnego parkowania SPPN nie ponosimy żadnych wydatków (opłatę za parkowanie bierze na siebie firma Panek). Ciekawostką jest możliwość uzyskania bonusów (10 zł na jazdy) za zatankowanie samochodu. Zatankować można na stacji Orlen lub Bliska paliwem PB95 do pełna, min. 50 proc. baku (min. 18 litrów) – płatność odbywa się bezgotówkowo kartą paliwową ze schowka.
Traficar
W przypadku tej usługi koszt przejechania jednego kilometra jest nieco wyższy w porównaniu z Panek CarSharing i wynosi 80 groszy. Opłata za minutę jazdy to 50 groszy (pierwsze 2 minuty są darmowe). W ofercie znalazła się również opłata za postój – wynosi ona 10 groszy i w tym czasie samochód stoi zarezerwowany.
Obecnie usługa dostępna jest w 15 dzielnicach Warszawy, a także w Krakowie. Po aktywowaniu konta użytkownik za pomocą mapy odnajduje najbliższy samochód i rezerwuje go. Następnie powinien w ciągu 15 minut dotrzeć do auta i zeskanować umieszczony na nim kod QR. Samochód można zwrócić w dowolnym miejscu.
Również i w tym przypadku opłaty za parkowanie w miejskiej strefie płatnego parkowania są wliczone w stawki korzystania z usługi.
4Mobility
Oferta obejmuje trzy segmenty samochodów – C Standard, C Premium oraz D Premium. W przypadku najmniejszych modeli (np. Mini One) koszt wynajmu samochodu to 55 groszy za minutę oraz 80 groszy za każdy przejechany kilometr. Większe samochody zostały wycenione na 65 groszy/min. i 80 groszy/km w przypadku C Premium (np. BMW serii 1) oraz 75 groszy/min. i 90 groszy/km w przypadku D Premium (np. BMW serii 3).
System obsługiwany jest za pomocą aplikacji na telefonie. Samochód odbiera się w bazie 4Mobility, zwrot musi nastąpić również w bazie lub w ramach określonej strefy (aktualnie obszar Śródmieścia Warszawy).
Podczas korzystania z samochodu można parkować bezpłatnie w każdej z baz 4Mobility oraz w obrębie Strefy Płatnego Parkowania w Warszawie. Koszty parkowania na innych parkingach płatnych ponoszone są we własnym zakresie.
omni
Koncepcja usługi omni jest nieco inna od wyżej wymienionych systemów. Różnica polega na tym, że samochód należy zwrócić dokładnie w to miejsce, z którego się go wzięło.
Ceny samochodów uzależnione są od segmentu – najmniejsze modele (Skoda Citigo) zostały wycenione na 25 groszy za minutę oraz 65 groszy opłaty za kilometr. Większe modele (Skoda Fabia) to koszt na poziomie 30 groszy za minutę i 70 groszy za kilometr.
W przeciwieństwie do Panek CarSharing, Traficar i 4Mobility miejsca parkingowe wchodzące w obręb miejskiej strefy płatnego parkowania opłacane są przez wynajmującego.
JedenŚlad i blinkee
W ofercie związanej z wynajmem pojazdów na minuty znalazły się w Warszawie również skutery, udostępnione przez firmy JedenŚlad i blinkee.
W przypadku blinkee cena wynajmu elektrycznego skutera wynosi 69 groszy za minutę (studenci 59 gr/min). Przewidziano również abonament kosztujący od 139 zł/mc – w cenie jest 20 minut jazdy dziennie.
Oferta JedenŚlad obejmuje wynajem skutera elektrycznego w cenie 69 groszy za minutę jazdy i 10 groszy za minutę pauzy w przypadku planu prepaid. Przy wykupieniu 12-miesięcznego abonamentu w wysokości 39 zł/mc koszty wynajmu skutera to 20 groszy za minutę jazdy oraz 10 groszy za minutę pauzy. W obu przypadkach po zakończeniu usługi jednoślad można zaparkować w dowolnym miejscu na terenie Warszawy.
Komentarze (0)