Systemy wtryskowe Common Rail sprawiaja, że silniki Diesla są oszczędne, dynamiczne i przyjazne dla środowiska. Pod koniec lipca firma Bosch wyprodukowała 25-milionowy system wtryskowy Common Rail. W samym tylko roku 2004 Bosch wyprodukował dla potrzeb producentów samochodów 5,8 mln systemów.
Niski poziom emisji groźnego dla atmosfery dwutlenku węgla oraz niewielkie zużycie paliwa sprawiają, że silnik Diesla to napęd przyszłości. Dzieje się tak za sprawą ciagłego udoskonalania wysokociśnieniowych systemów wtryskowych Boscha – Common Rail oraz pompowtryskiwaczy UIS (Unit Injector System). Dzięki tym technologiom możliwe stało się dotrzymanie normy EU-4 i obniżenie emisji cząstek stałych w nowych samochodach osobowych z silnikami diesla o 90% oraz emisji pozostałych zanieczyszczeń (tlenek wegla, tlenki azotu i weglowodór) o co najmniej 95%.
Koncepcja wprowadzonego na rynek w 1997 roku systemu Common Rail umożliwia elastyczny podział dawki paliwa na kilka wtrysków wstępnych, głównych i dodatkowych, a tym samym optymalne dopasowanie systemu wtryskowego do rodzaju silnika. W systemach pierwszej i drugiej generacji wtryskiem paliwa sterowała cewka elektromagnetyczna wbudowana we wtryskiwaczu. Drążek tłoczka przenosił siłę hydrauliczną potrzebną do otwarcia i zamknięcia dyszy wtryskiwacza na iglicę. W systemach Common Rail trzeciej generacji dla samochodów osobowych element wykonawczy wtryskiwacza składa się z setek cienkich płytek materiału piezokrystalicznego, posiadającego właściwość odkształcania się w polu elektrycznym. W porównaniu do wtryskiwaczy elektromagnetycznych oraz konwencjonalnych piezowtryskiwaczy, nowe rozwiązanie przynosi wiele zalet w postaci bardziej precyzyjnego dozowania ilości wtryskiwanego paliwa i lepszego rozpylenia paliwa w komorze spalania silnika. Dzięki wtryskiwaczom o szybszym czasie przełączania można zmniejszyć odstęp pomiędzy poszczególnymi wtryskami oraz podzielić dawkę paliwa przypadającą na jeden cykl spalania na kilka pojedynczych wtrysków.
Bosch projektuje nowoczesne systemy wtryskowe, które odznaczają się wyjątkowo precyzyjnym dawkowaniem paliwa, a w konsekwencji przyczyniają się do dalszego obniżenia poziomu emitowanych zanieczyszczeń. Bardzo istotne znaczenie ma tu wysokie ciśnienie wtrysku generowane przez system oraz możliwość elastycznego sterowania wtryskiwaczami, którym paliwo dostaje się do komory spalania silnika. Ze względu na wymóg dalszego obniżenia emisji “niefiltrowanej”, jaki niesie ze sobą przyszła norma
Koncepcja wprowadzonego na rynek w 1997 roku systemu Common Rail umożliwia elastyczny podział dawki paliwa na kilka wtrysków wstępnych, głównych i dodatkowych, a tym samym optymalne dopasowanie systemu wtryskowego do rodzaju silnika. Fot. Bosch
Proces wtrysku w systemie Common Rail trzeciej generacji firmy Bosch. Fot. Bosch
Bosch projektuje nowoczesne systemy wtryskowe, które odznaczają się wyjątkowo precyzyjnym dawkowaniem paliwa, a w konsekwencji przyczyniają się do dalszego obniżenia poziomu emitowanych zanieczyszczeń. Fot. Bosch
EU-5, Bosch planuje opracowanie i wprowadzenie na rynek systemów Common Rail z piezowtryskiwaczami o ciśnieniu dochodzącym do 2000 barów. Bosch pracuje także nad czwartą generacją systemów Common Rail ze wzmocnieniem hydraulicznym wtryskiwaczy. Hydraulically Amplified Diesel Injector (HADI) wykorzystuje specjalny tłok, który zwiększa ciśnienie we wtryskiwaczu nawet do 2500 barów. Nowa technika stwarza możliwość pracy systemu nawet przy niższym ciśnieniu w szynie i wytwarzania bardzo wysokiego ciśnienia w samych wtryskiwaczach.
Niski poziom emisji groźnego dla atmosfery dwutlenku węgla oraz niewielkie zużycie paliwa sprawiają, że silnik Diesla to napęd przyszłości. Dzieje się tak za sprawą ciagłego udoskonalania wysokociśnieniowych systemów wtryskowych Boscha – Common Rail oraz pompowtryskiwaczy UIS (Unit Injector System). Dzięki tym technologiom możliwe stało się dotrzymanie normy EU-4 i obniżenie emisji cząstek stałych w nowych samochodach osobowych z silnikami diesla o 90% oraz emisji pozostałych zanieczyszczeń (tlenek wegla, tlenki azotu i weglowodór) o co najmniej 95%.
Koncepcja wprowadzonego na rynek w 1997 roku systemu Common Rail umożliwia elastyczny podział dawki paliwa na kilka wtrysków wstępnych, głównych i dodatkowych, a tym samym optymalne dopasowanie systemu wtryskowego do rodzaju silnika. W systemach pierwszej i drugiej generacji wtryskiem paliwa sterowała cewka elektromagnetyczna wbudowana we wtryskiwaczu. Drążek tłoczka przenosił siłę hydrauliczną potrzebną do otwarcia i zamknięcia dyszy wtryskiwacza na iglicę. W systemach Common Rail trzeciej generacji dla samochodów osobowych element wykonawczy wtryskiwacza składa się z setek cienkich płytek materiału piezokrystalicznego, posiadającego właściwość odkształcania się w polu elektrycznym. W porównaniu do wtryskiwaczy elektromagnetycznych oraz konwencjonalnych piezowtryskiwaczy, nowe rozwiązanie przynosi wiele zalet w postaci bardziej precyzyjnego dozowania ilości wtryskiwanego paliwa i lepszego rozpylenia paliwa w komorze spalania silnika. Dzięki wtryskiwaczom o szybszym czasie przełączania można zmniejszyć odstęp pomiędzy poszczególnymi wtryskami oraz podzielić dawkę paliwa przypadającą na jeden cykl spalania na kilka pojedynczych wtrysków.
Bosch projektuje nowoczesne systemy wtryskowe, które odznaczają się wyjątkowo precyzyjnym dawkowaniem paliwa, a w konsekwencji przyczyniają się do dalszego obniżenia poziomu emitowanych zanieczyszczeń. Bardzo istotne znaczenie ma tu wysokie ciśnienie wtrysku generowane przez system oraz możliwość elastycznego sterowania wtryskiwaczami, którym paliwo dostaje się do komory spalania silnika. Ze względu na wymóg dalszego obniżenia emisji “niefiltrowanej”, jaki niesie ze sobą przyszła norma
Koncepcja wprowadzonego na rynek w 1997 roku systemu Common Rail umożliwia elastyczny podział dawki paliwa na kilka wtrysków wstępnych, głównych i dodatkowych, a tym samym optymalne dopasowanie systemu wtryskowego do rodzaju silnika. Fot. Bosch
Proces wtrysku w systemie Common Rail trzeciej generacji firmy Bosch. Fot. Bosch
Bosch projektuje nowoczesne systemy wtryskowe, które odznaczają się wyjątkowo precyzyjnym dawkowaniem paliwa, a w konsekwencji przyczyniają się do dalszego obniżenia poziomu emitowanych zanieczyszczeń. Fot. Bosch
EU-5, Bosch planuje opracowanie i wprowadzenie na rynek systemów Common Rail z piezowtryskiwaczami o ciśnieniu dochodzącym do 2000 barów. Bosch pracuje także nad czwartą generacją systemów Common Rail ze wzmocnieniem hydraulicznym wtryskiwaczy. Hydraulically Amplified Diesel Injector (HADI) wykorzystuje specjalny tłok, który zwiększa ciśnienie we wtryskiwaczu nawet do 2500 barów. Nowa technika stwarza możliwość pracy systemu nawet przy niższym ciśnieniu w szynie i wytwarzania bardzo wysokiego ciśnienia w samych wtryskiwaczach.
Komentarze (0)