fot Delphi
Delphi już w roku 1959 rozpoczęło produkcję technologii umożliwiających automatyzację jazdy na Poziomie 1, wprowadzając na rynek Inteligentne Tempomaty. Inne, oferowane przez Delphi technologie umożliwiające automatyzację jazdy na Poziomie 1 to System Ostrzegania przed Zderzeniem z Przodu, System Monitorowania Pasa Ruchu, System Ostrzegania przed Opuszczeniem Pasa Ruchu, oraz System Wykrywania Zagrożeń z Tyłu i z Boków Pojazdu (System wspierający zmianę pasa ruchu i włączanie się do ruchu, System monitorowania pola martwego, System ostrzegania przed pojazdami nadjeżdżającymi z tyłu, z kierunków poprzecznych, System czujników ostrzegających przed nieuchronnym najechaniem od tyłu). Technologie te zostały opracowane tak, by za ich pomocą można było monitorować przód, tył, boki i wnętrze pojazdu i aby pomagały kierowcom uniknąć zderzeń oraz zminimalizować skutki zderzenia w sytuacji, kiedy uniknięcie kolizji stanie się niemożliwe.
- Poziom 2: Częściowa automatyzacja. Jazda samochodem jest sterowana przez jeden lub więcej system wspierający kierowcę, zarówno jeśli chodzi o kierowanie pojazdem czy przyspieszanie/zwalnianie – wykorzystywane są do tego informacje dotyczące środowiska, w którym porusza się samochód; oczekuje się przy tym, że człowiek – kierowca – będzie odpowiedzialny za wszystkie aspekty dynamicznego zadania jakim jest jazda samochodem.
- Poziom 3: Automatyzacja warunkowa. Pojazd jest prowadzony przez systemy automatyczne. Dotyczy to wszystkich aspektów dynamicznego zadania jakim jest jazda samochodem. Oczekuje się przy tym, że człowiek – kierowca – będzie odpowiednio reagował w sytuacji, kiedy jego reakcja okaże się konieczna i wymagana.
Delphi opracowało i zademonstrowało w warunkach drogowych technologie Automatyzacji na Poziomie 3. Są to między innymi:
- Fuzja czujników – rozwiązanie umożliwiające połączenie wielu systemów czujników i systemów detekcji, w celu zapewnienia różnorodnej i pewnej ochrony. W wyniku połączenia różnego rodzaju czujników (radarowych, wizyjnych i LiDARU) możliwe było rozszerzenie zakresu monitorowania środowiska wokół pojazdu z 20° do niemal 360°. Oparty na półprzewodnikach LiDAR pozwala na przetwarzanie informacji przez samochód 34 tys. razy szybciej niż większość ludzi.
- Nowoczesne oprogramowanie do systemów automatycznej jazdy umożliwia samochodom podejmowanie decyzji zbliżonych do decyzji podejmowanych przez człowieka.
- Pierwszy na rynku wielosystemowy sterownik umożliwia systemom zainstalowanym w pojeździe przetwarzanie ogromnej ilości danych niezbędnych do automatycznej jazdy.
- Nowe, modularne i skalowalne systemy łączności Ethernet o przepustowości do 1GB umożliwiają szybką komunikację z systemami zainstalowanymi w samochodzie.
- Architektura e/e pojazdu jest wyposażona w systemy transmisji o odpowiedniej przepustowości, aby w samochodach w przyszłości umożliwić wymianę i unowocześnienie systemów a także ich zdalną aktualizację.
- Pierwszy na rynku interfejs pomiędzy maszyną a człowiekiem (HMI klienta) instalowany w autonomicznych pojazdach zwiększa pewność siebie kierowców i umożliwia spersonalizowanie pojazdu i dostosowanie go do swoich potrzeb.
- Brak frustracji, bezdotykowe sterowniki współpracujące z systemem rozpoznawania głosu, systemy rozpoznawania gestów, systemy rozpoznawania kierunku, w którym patrzy się kierowca pomagają w utrzymaniu koncentracji i umożliwiają kierowcy trzymanie rąk na kierownicy a wzroku na jezdni.
- Systemy łączności typu Pojazd z Otoczeniem [Vehicle 2 Everything™] (V2X, V2V, V2P, V2I) to bezprzewodowe technologie umożliwiające pojazdom komunikowanie się z innymi samochodami i z otaczającą pojazd infrastrukturą – nawet z pieszymi. Takie systemy poszerzają zakres funkcjonowania aktualnie wykorzystywanych systemów ADAS.
- Poziom 4: Wysoka automatyzacja. Pojazd jest prowadzony przez systemy automatyczne. Dotyczy to wszystkich aspektów dynamicznego zadania jakim jest jazda samochodem, nawet jeśli człowiek – kierowca – nie zareaguje odpowiednio w sytuacji, kiedy jego reakcja byłaby konieczna i wymagana.
- Poziom 5: Pełna automatyzacja. Pojazd jest prowadzony wyłącznie przez systemy automatyczne. Dotyczy to wszystkich aspektów dynamicznego zadania jakim jest jazda samochodem, niezależnie od warunków drogowych i ruchu na drodze – w takim samym zakresie, w jakim byłoby to możliwe jeśli samochodem kierowałby człowiek – kierowca.
Technologie Delphi umożliwiające automatyzację jazdy na Poziomie 3 umożliwiają także automatyzację na Poziomach 4 i 5. I pomimo tego, że wiele firm testuje autonomiczne pojazdy z automatyzacja na Poziomach 3 – 5 oraz systemy mobilności na żądanie, tego rodzaju, w pełni autonomiczne pojazdy, nie są aktualnie dostępne na rynku. Jednak różnego rodzaju odmiany automatyzacji na Poziomach od 0 do 2 są aktualnie produkowane i jeżdżą z powodzeniem po drogach.
Inżynierowie z Centrum Technicznego Delphi w Krakowie aktywnie uczestniczą w pracach nad rozwojem technologii aktywnego bezpieczeństwa.
Delphi Announces Singapore Automated Pilot Test from Delphi Automotive on Vimeo.
Komentarze (0)