Mały, lekki silnik elektryczny wytwarza wysoką moc zasilającą Lilium Jet.
Korporacja DENSO, wiodący producent części i systemów OE, oraz Honeywell, lider branży lotniczej, wspólnie opracowują silnik elektryczny do samolotu Lilium. Jest to pierwszy produkt opracowywany przez Honeywell i DENSO od czasu sformalizowania ich współpracy i oznacza wejście DENSO na rynek lotniczy. Obie firmy będą współpracować z firmą Lilium, twórcą pierwszego w pełni elektrycznego samolotu pionowego startu i lądowania („eVTOL”), aby zintegrować silnik elektryczny z silnikami lotniczymi Lilium.
Samoloty elektryczne są nie tylko ciche i wygodne, ale także bardziej ekologiczne, ponieważ nie emitują CO2. W miarę jak kwestia mobilności staje się coraz bardziej zróżnicowana, mobilność w powietrzu oferuje potencjalne rozwiązania ważnych problemów transportowych, takich jak zagęszczenie ruchu w centrach miast, emisja CO2 i dostęp do transportu na mniej zaludnionych obszarach.
Założona w 2015 r. firma Lilium tworzy zrównoważony i szeroko dostępny model szybkiego, regionalnego transportu osób i towarów. Lilium zaprojektowało, zbudowało i przetestowało demonstratory technologii. Obecnie cały świat obserwuje przygotowania do kolejnej fazy projektu.
Silnik elektryczny samolotu Lilium składa się z wirnika i stojana, waży około 4 kg i ma moc 100 kW. Wirnik i stojan zostały zaprojektowane w unikalny sposób – ich niewielki rozmiar i niska waga są niezbędne do osiągnięcia celów wydajnościowych Lilium.
Firmy DENSO i Honeywell rozpoczęły wspólne badania w 2019 r., a porozumienie o współpracy podpisały na początku 2021 r. Ich wspólnym celem jest projektowanie, rozwijanie, produkcja i sprzedaż produktów do elektrycznych systemów napędowych samolotów elektrycznych i hybrydowo-elektrycznych.
- Honeywell od stu lat jest liderem innowacji w lotnictwie. Jesteśmy dumni, że możemy ściśle współpracować z DENSO nad wprowadzeniem ery lotów elektrycznych. Innowacja Lilium, w połączeniu z naszym doświadczeniem w lotnictwie, pomoże zapewnić ludziom czystsze i bardziej zrównoważone sposoby podróżowania przez kolejne stulecia – podkreśla Stéphane Fymat, wiceprezes i dyrektor generalny Urban Air Mobility, Honeywell Aerospace.
- Jesteśmy zaszczyceni, że możemy pomóc zelektryfikować podróże lotnicze z Honeywell i Lilium. Wspólna praca nad rozwojem silników elektrycznych umacnia udane wejście DENSO do branży lotniczej, umożliwiając nam zwiększenie elektryfikacji pojazdów nie tylko na lądzie, ale także w powietrzu. Łączymy nasze wysiłki, by stworzyć bardziej wydajną i zrównoważoną przyszłość – mówi Jiro Ebihara, Senior Executive Officer i szef Electrification Systems Business Group w DENSO.
Yves Yemsi, dyrektor operacyjny Lilium, dodaje: - Strategia zakupowa Lilium polega na nawiązywaniu współpracy z dostawcami technologii, którzy posiadają ekspercką wiedzę w danej dziedzinie. Czynimy ogromne postępy z firmą Honeywell Anthem w zakresie zintegrowanego kokpitu i komputerów sterujących lotem. Cieszymy się, że możemy pogłębić naszą współpracę, opracowując wraz z Honeywell i DENSO nasz silnik elektryczny. Współpraca z tymi dwoma potęgami prowadzi nas dalej na drodze do zrewolucjonizowania regionalnej mobilności lotniczej.
Projekt jest zgodny zarówno ze strategią Honeywell, jak i DENSO. Przyspiesza osiągnięcie dwóch wielkich celów DENSO: ekologiczności – poprzez osiągnięcie neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla do 2035 roku, oraz spokoju ducha – poprzez tworzenie bezpieczniejszego i bardziej dostępnego świata dla wszystkich. W przypadku Honeywell, rozszerza on szeroką gamę technologii firmy, które pomagają klientom budować zrównoważony rozwój i zapewnić wydajność operacyjną.
Więcej informacji o częściach i innowacyjnych rozwiązaniach DENSO można znaleźć na stronie www.denso-am.eu/pl.
UWAGA: DENSO Aftermarket z dumą dzieli się wiedzą techniczną i doświadczeniem, ale należy pamiętać, że opisywana w artykule technologia jest technologią OE i nie jest jeszcze dostępna na rynku wtórnym.
Komentarze (0)