Warto wiedzieć

Układ hamulcowy i zawieszenie

12 miesięcy temu  21.04.2023, ~ Michał Żak - ,   Czas czytania 3 minuty

Diagnostyka zestawów montażowych

Zestaw montażowy górnego mocowania, podobnie jak amortyzator, wykonuje około tysiąca cykli pracy na dystansie 1 kilometra - co oznacza, że po przejechaniu 80 000 kilometrów ten mały, ale ważny element mógł poruszać się nawet 75 milionów razy. Można sobie wyobrazić jak destrukcyjnie wpływa to na gumowe elementy zestawu montażowego.

Zużyte mocowania mają niekorzystny wpływ na bezpieczeństwo i komfort jazdy a także kontrolę nad pojazdem. Ich stopień wyeksploatowania zależy od sposobu jazdy jak również od właściwości jezdnych pojazdu. Jeśli kolumny amortyzatorów są zużyte, górne mocowania prawdopodobnie też nie nadają się do dalszej eksploatacji, dlatego zaleca się ich wymianę wraz z amortyzatorami.

Zestawy montażowe łączą karoserię z zawieszeniem, absorbują drgania i wibracje powstające podczas jazdy oraz zapobiegają przenoszeniu ich na nadwozie pojazdu. W górnych zestawach montażowych osi przedniej znajduje się łożysko, które umożliwia swobodny obrót kolumny amortyzatora podczas wykonywania skrętu. Po zakończeniu manewru pozwala na płynny powrót kierownicy do pozycji wyjściowej. Zestawy montażowe mogą wpływać na kąty ustawienia amortyzatora - jeśli guma jest zużyta, może to powodować dodatkowe obciążenie dla elementów współpracujących. Zużyte łożyska generują także odgłosy stukania, co jest szczególnie zauważalne w pojazdach hybrydowych i elektrycznych ze względu na cichą pracę silnika.

Jak zdiagnozować zużyte zestawy montażowe?

Jazda próbna (zwłaszcza pojazdami, które przejechały ponad 80 000 km) jest kluczową częścią diagnozowania problemów z zawieszeniem, w tym zestawów montażowych. Należy znaleźć odcinek drogi – najlepiej wyboista nawierzchnia drogi/progi zwalniające – w pobliżu swojego warsztatu, na którym będzie możliwość przeprowadzenia testów akustycznych. Nasłuchuj wtedy hałasów z układu zawieszenia - sprawdź czy występują drgania i wibracje na kierownicy oraz wszelkie nieprawidłowości w kierowaniu pojazdem. Wykonaj skręt kierownicy i zaobserwuj czy powraca do swojej pozycji wyjściowej.

Następnie wybierz spokojną trasę obok swojego warsztatu bez dużego natężenia ruchu, z której będziesz mógł korzystać wielokrotnie. Wybierz 3-minutową, 1,5-kilometrową trasę z progiem zwalniającym, miejscem do przeprowadzenia hamowania awaryjnego, na której można bezpiecznie przyspieszać oraz skręcać. Twoja prędkość nie będzie większa niż 50 km/h.

Po powrocie do warsztatu należy skontrolować pozostałe elementy układu zawieszenia w celu wyeliminowania wszelkich niesprawności i luzów w układzie zawieszenia np. sworzni kulowych czy tulei metalowo-gumowych.

Wskazówki dotyczące kontroli wizualnej

Pęknięcie/rozerwanie elementu metalowo-gumowego może być spowodowane agresywną jazdą lub złymi warunkami drogowymi, takimi jak dziury czy nierówności nawierzchni. Może to skutkować: nadmiernymi wibracjami przenoszonymi na układ kierowniczy pojazdu i kierowcę; pogorszeniem komfortu jazdy; zwiększeniem zmęczenia kierowcy i pogorszeniem koncentracji na drodze; pogorszeniem parametrów tłumienia amortyzatora; przyspieszeniem zużycia zawieszenia i elementów współpracujących.

Zatarte łożysko

Może być spowodowane nieprawidłowym montażem, np. jeśli podczas dokręcania nakrętek mocujących wymaganym momentem siły nie zastosowano zasady dociążenia zawieszenia masą pojazdu. Może to skutkować: nadmiernymi wibracjami przenoszonymi na układ kierowniczy pojazdu i kierowcę; potrzebą użycia większej siły do poruszania kierownicą podczas skrętu; kierownica nie powróci samoczynnie po wykonaniu skrętu kół; z zawieszenia będą dochodzić niepokojące dźwięki: metaliczne zgrzyty, głuche stuki, skrzypienie.

Odkształcenie/uszkodzenie łożyska górnego mocowania może być spowodowane nadmiernym obciążeniem osi pojazdu (przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej), agresywną jazdą lub złymi warunkami drogowymi, takimi jak dziury czy nierówności nawierzchni. Może to skutkować: nadmiernymi drganiami przenoszonymi na układ kierowniczy pojazdu i kierowcę; pogorszeniem parametrów tłumienia amortyzatora; hałasem wydobywającym się z układu zawieszenia.

Podsumowanie

Po wykonaniu jazdy testowej samochodem ze zużytymi zestawami montażowymi i przeprowadzeniu wymiany na nowe, należy przetestować pojazd ponownie! Natychmiast będzie można zauważyć i poczuć ogromną różnicę – zapewniają szkoleniowcy z firmy KYB. Tu wspomnijmy, że KYB posiada w swojej ofercie pełną gamę kompletnych zestawów montażowych z prefiksem numeru części SM. Oznacza to, że górne mocowanie, łożysko oraz wszystkie nakrętki, śruby i inne niezbędne elementy są dołączone do zestawu. Niby drobiazg, ale warto zwrócić na to uwagę porównując ceny zestawów montażowych różnych firm, bowiem wiele z nich nie oferuje pełnego kompletu, co wpływa na cenę części.

Fot. KYB

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony