Warto wiedzieć

Wydarzenia

ponad rok temu  25.10.2018, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Dlaczego warto wymieniać żarówki samochodowe parami?

Część kierowców uważa zalecenia wymiany żarówki parami za niepotrzebną inwestycję. Jednak stawką w oszczędności kilku złotych może być zdrowie i życie wszystkich uczestników ruchu drogowego.

Współczesne reflektory tworzone są właśnie z myślą o znaczącej poprawie widoczności na drodze. Przełomowym patentem był pomysł marki Philips, która wprowadziła do seryjnej produkcji lampy ksenonowe. Dziś coraz więcej nowych modeli wyposażanych jest w oświetlenie oparte na diodach LED, a nawet laserowych.

Wciąż jednak w parku zarejestrowanych pojazdów mechanicznych przeważają modele wykorzystujące tradycyjne konstrukcje reflektorów i żarówki halogenowe. To właśnie ich kierowcy najczęściej stają przed dylematem: wymiana tej jednej przepalonej czy pary? Odpowiedź niezmiennie jest ta sama - żarówki w reflektorach głównych samochodu zawsze wymieniamy parami! Dlaczego?

Każdy przedmiot ma określoną żywotność techniczną. Nie zawsze jest ona identyczna, ale w przypadku pary żarówek śmiało można założyć, że przepalenie jednej oznacza zbliżanie się do tej granicy także drugiej. W tej sytuacji kierowca i tak musi przywrócić sprawność oświetlenia samochodu, co w obecnych modelach nie zawsze jest łatwe do przeprowadzenia. Co więcej, może się wiązać z demontażem osłon w komorze silnika, a nawet nadkola. Włożony w to nakład pracy niebawem trzeba będzie powtórzyć. A to nie wszystko!

Wraz z upływem czasu eksploatacji żarówki halogenowe tracą swoje właściwości. Zmniejsza się więc nie tylko intensywność świecenia, ale też długość wiązki padającej na drodze - mówi Wioletta Pasionek, Marketing Manager Central Europe z Lumileds Poland, producenta i dystrybutora oświetlenia samochodowego marki Philips .

Wymiana żarówek wiąże się z kolejnymi ważnymi uwagami. Po pierwsze, bezwględnie nie wolno dotykać szklanej bańki palcami. Pozostawienie na niej śladów może zniekształcić emitowany strumień światła. Po drugie, należy odpowiednio zamontować nowe żarówki. Odwrócenie pozycji żarnika spowoduje nieprawidłowe odbicie światła w kierunku drogi, pobocza, a nawet nieba, pozostawiając kluczowe obszary w mroku. W przypadku pieszego skraca się czas na jego dostrzeżenie, a tym samym na podjęcie prawidłowej reakcji.

Po trzecie, sama konstrukcja reflektora przystosowana jest do ruchu lewo lub prawo stronnego, co oznacza asymetrię świecenia - krótszą od strony osi jezdni, dłuższą od pobocza. Taki rozkład pozwala kierowcy uzyskać optymalne pole widzenia i jednocześnie nie oślepia pozostałych uczestników ruchu drogowego. Nie uzyskamy tego po wymianie na nową tylko jednej żarówki. Co jeszcze?

Po wymianie żarówek w reflektorach głównych należy je odpowiednio ustawić. Nawet niewielkie odstępstwo może skutkować oślepieniem innych użytkowników drogi - dodaje Wioletta Pasionek z Lumileds - Możemy tu nawiązywać do pogarszającego się wraz z wiekiem wzroku. Według badań specjalistów co 12 lat nasza zdolność do radzenia sobie z oślepiającym światłem maleje o 50 procent.

Ostatnim argumentem za wymianą żarówek parami jest ich model oraz producent. Nie zawsze pamiętamy, czy montowaliśmy tradycyjną konstrukcję czy o dłuższej bądź mocniejszej wiązce światła. Zastosowanie odmiennych produktów jeszcze bardziej pogłębi dysproporcje właściwości świecenia, a tym samym poziomu bezpieczeństwa na drodze.

Warto przy tym decydować się na znanych producentów oświetlenia samochodowego. Są oni gwarancją zastosowania wysokiej jakości materiałów i precyzji wykonania określonych normami i homologacjami. To również wpływa na żywotność żarówek, a tym samym częstotliwość ich wymiany.

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony