ReklamaB1 - prenumerata NW podstrony

Warto wiedzieć

Warto wiedzieć

Wydarzenia

WYWIADY

23 dni temu  20.11.2018, ~ Administrator   

Długa historia elektromobilności we Włoszech [WYWIAD]
Strona 1 z 3

Choć na rynku włoskim popyt na samochody elektryczne jest nadal niski, istnieje bardzo duże zainteresowanie nowymi systemami mobilności. W końcu to we Włoszech powstał jeden z pierwszych pojazdów elektrycznych.

Rozmowa z Guido Parodim, Dyrektorem w GUKA Consulting, ekspertem ds. elektromobilności i systemów informacyjnych.

Włosi są jednymi z prekursorów elektromobilności. Jak to się zaczęło?

Włochy były jednym z pierwszych krajów, które opracowały w pełni elektryczny samochód. Został on prawdopodobnie zbudowany przez Giuseppe Carlo w latach 1890-1891, na podstawie projektu Francesco Boggio, jednego z jego współpracowników. Samochód ważył 140 kg, połowę tej wagi stanowił akumulator o pojemności 250 Ah (około 3 kWh), który zasilał silnik elektryczny poprzez czteropoziomowy regulator napięcia. Moc wynosiła około 1 KM, maksymalna prędkość 15 km/h z zasięgiem 10 godzin. Zbudowano tylko kilka prototypów, niestety nie kontynuowano produkcji.

Przechodząc do bardziej współczesnych czasów, w latach 70’ opracowano silniki na prąd stały o mocy 2,5 KM, zasilane 6 akumulatorami ołowiowo-kwasowymi 6 V, poprzez kontroler kontaktowy, mogły osiągać prędkość do 60 km/h i miały zasięg około 60 km. Przykładem samochodu elektrycznego, zbudowanego według tej technologii jest X1/23, prototyp mini-pojazdu, jednak w każdym szczególe technicznym porównywalny do konwencjonalnego samochodu z tamtych czasów, zaprezentowany przez FIAT na Motor Show 1972. Dzięki małym wymiarom, ograniczonym do transportu dwóch pasażerów, możliwe było zmniejszenie jego masy do 820 kg. Silnik elektryczny, zastosowany na przedniej osi, dostarczał 10 kW i mógł zaoferować maksymalną prędkość 75 km/h. Przy 166 kg akumulatorów ołowianych, możliwe było osiągnięcie zasięgu 70 km, ocenianego jedynie jako wystarczający do użytku miejskiego.

Ze stajni Fiata pamiętamy również hybrydę 131 z 1978 roku. Na przestrzeni lat FIAT wykonał kilka prototypów samochodów elektrycznych, z których niektóre były bardzo interesujące np. FIAT ZIC z 1995 roku.

Czy obecnie pojazdy elektryczne są popularne we Włoszech?

Włoski udział w rynku w porównaniu z Norwegią, czyli średnia europejska (1,5% EV z całkowitej rejestracji w 2017 r.), jest nadal niski. We Włoszech, na rynku wartym około 2 miliona samochodów rocznie, sprzedaż samochodów elektrycznych nadal nie przekracza 0,5%. W 2017 roku zarejestrowano tylko 4 800 samochodów elektrycznych, co daje 0,25% łącznego udziału w rynku włoskim. W 2018 r. dane wyglądają lepiej, ze znacznym wzrostem, ponad trzy razy większym niż w 2017 r. Prognozuje się, że w 2018 r. sprzedanych zostanie prawie 13 000 samochodów elektrycznych (0,4% całkowitego udziału w rynku włoskim).

Poleć innym

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 0

  • 0
    ZADOWOLONY
  • 0
    ZASKOCZONY
  • 0
    POINFORMOWANY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    SMUTNY
  • 0
    WKURZONY
  • 0
    BRAK SŁÓW

Komentarze (0)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony