ReklamaB1 - prenumerata NW podstrony

Warto wiedzieć

Części i regeneracja

Paliwa i oleje

Warto wiedzieć

16 dni temu  30.11.2018, ~ Administrator   

Działanie i diagnostyka układu szybkiego rozruchu ISS w silnikach Diesla
Strona 1 z 2

Oczekiwania sektora motoryzacyjnego wobec świec żarowych rosną wraz z kolejnymi generacjami silników. Dobrej jakości świece żarowe wyróżnia krótki czas grzania, małe rozmiary umożliwiające montaż w nowoczesnych silnikach, precyzyjne położenie pręta grzejnego w komorze spalania oraz odpowiednia wartość grzejna. Ta ostatnia cecha decyduje o sprawnym rozruchu zimnego silnika, co zawdzięczamy między innymi układowi szybkiego rozruchu BERU ISS*.

Szybki rozruch w trudnych warunkach

Układ BERU ISS (Instant Start System) po raz pierwszy został zaprezentowany w 2001 roku. Jego druga generacja z nowym modułem sterującym i dodatkowym kołnierzem grzejnym zadebiutowała 5 lat później. Dzięki wprowadzonym zmianom podczas zimnego rozruchu silniki emitują mniej szkodliwych substancji, zatem są bardziej przyjazne dla środowiska. Opracowanie przez BERU układu ISS poprawiło komfort użytkowania współczesnych aut z silnikami wysokoprężnymi, które uruchamiają się równie szybko i niezawodnie jak silniki benzynowe.

Wymienione korzyści zawdzięczamy odpowiedniej pracy elektronicznego modułu sterowania świec żarowych, który indywidualnie dostosowuje czas żarzenia i napięcie poszczególnych świec. W ten sposób układ BERU ISS udoskonala przebieg procesu spalania. Poprawa efektywności spalania pomogła producentom pojazdów spełnić surowsze normy emisji spalin EURO. Czas nagrzewania do temperatury 1100°C skrócił się do 2 sekund, a sprawny rozruch jest możliwy nawet w temperaturze -25°C. Elektroniczne sterowanie dotyczy wszystkich trybów pracy świecy żarowej – grzania wstępnego, rozruchowego i dogrzewania. Nie bez znaczenia jest również poprawa stabilności obrotów na biegu jałowym i możliwość sterowania rozruchem silników z wtryskiem bezpośrednim.

Unikaj napraw na skróty

Układ szybkiego rozruchu BERU ISS cechuje wysoka niezawodność. Jednak w przypadku wystąpienia awarii problem można łatwo zidentyfikować dzięki integracji układu ISS z pokładowym systemem diagnostycznym. Zmiana parametrów grzejnych może, ale nie musi wynikać z uszkodzenia elektronicznego modułu sterowania, co pokazuje poniższy przypadek.

Sterownik świeć żarowych BERU GSE102/GSE101 jest montowany przez BMW między innymi w modelu E46. Reklamowana przez klienta część nie była uszkodzona mechanicznie. Uwagę zespołu technicznego zwróciła warstwa nalotowa - ciemny i matowy osad pokrywał powierzchnię metalowego pinu wtyczki, która łączy się z przewodem dostępnym wyłącznie w ASO. Przewód ten często ulega uszkodzeniom cieplnym w wyniku wzrostu oporu elektrycznego na zabrudzonym złączu wtykowym.

Poleć innym

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 1

  • 1
    ZADOWOLONY
  • 0
    ZASKOCZONY
  • 0
    POINFORMOWANY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    SMUTNY
  • 0
    WKURZONY
  • 0
    BRAK SŁÓW

Komentarze (0)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony