Warto wiedzieć

Części i regeneracja

7 miesięcy temu  08.04.2024, ~ Michał Żak - ,   Czas czytania 4 minuty

Ewolucja akumulatora kwasowo-ołowiowego
Strona 1 z 2

Rola 12-woltowych akumulatorów kwasowo-ołowiowych zmienia się. Producenci samochodów coraz częściej wdrażają zaawansowane systemy wspomagania kierowcy i funkcje jazdy autonomicznej. Jaka przyszłość czeka popularne „kwasówki”?

Diagnostyka i konserwacja zapobiegawcza to oczywiście dwa kluczowe obszary, na których powinny się skupić warsztaty, szczególnie że główną przyczyną awarii pojazdów hybrydowych i elektrycznych jest rozładowanie akumulatora 12V.

Należy pamiętać, że w każdym pojeździe (nie tylko elektrycznym), w którym wymieniamy akumulator, nowy powinien być dobrany zgodnie technologicznie z tym z pierwszego wyposażenia. Wymiana akumulatora AGM na typ wykonany w innej technologii może prowadzić do przedwczesnej awarii. W przypadku EFB istnieje możliwość, że zostanie zamieniony na akumulator AGM.

Warto wiedzieć, że Exide to pierwszy wybór 70% europejskich marek samochodów – akumulatory AGM i EFB są idealnymi źródłami zasilania pojazdów hybrydowych i elektrycznych. Korzystając z wyszukiwarki akumulatorów Exide, mechanicy mogą dobrać odpowiedni akumulator, wprowadzając: numer rejestracyjny, numer VIN pojazdu, numer części, mogą też skorzystać z funkcji cross reference. Wyszukiwarka poinformuje użytkownika o lokalizacji akumulatora oraz o tym, czy po wymianie konieczna jest jego walidacja.

Narzędzia i wiedza ekspercka

Co istotne, Exide zapewnia mechanikom kompleksowe informacje, takie jak: instrukcje wymiany akumulatora krok po kroku, lokalizację akumulatora, szacowany czas pracy, a także istotne dane dotyczące systemów wysokiego napięcia. Wszystko to jest zawarte w darmowej wyszukiwarce Exide Battery Finder, z której można skorzystać online lub w aplikacji.

Międzynarodowy lider w dziedzinie magazynowania energii wskazuje na zmieniającą się rolę akumulatora 12V, który będzie kluczowy w elektromobilnej przyszłości. Stale rośnie liczba różnych typów pojazdów zelektryfikowanych (xEV), między innymi dlatego, że rządy i społeczeństwa dążą do zrównoważonego rozwoju i zerowej emisji netto. Te procesy powodują, że zmienia się również rola akumulatora 12V – z tradycyjnej (SLI), czy dotyczącej tylko funkcji Start-Stop, ewoluuje do nowych rozwiązań. Niezawodny akumulator kwasowo-ołowiowy 12V pozostaje istotnym elementem elektryfikacji pojazdów.

Akumulator wspomagający

W pojazdach xEV za napęd odpowiedzialny jest układ wysokiego napięcia (300-800V). To on napędza silnik elektryczny i wprawia koła w ruch. Drugim układem jest układ niskiego napięcia, którego źródłem zasilania jest akumulator 12V. Dzięki niemu działają systemy pojazdu, które zapewniają istotne funkcje wspomagające, takie jak:

• zasilanie podtrzymujące – systemy alarmowe, centralny zamek w trakcie postoju;

• start i monitorowanie procesu ładowania;

• rozruch pojazdu poprzez aktywację przekaźnika bezpieczeństwa i podłączenie akumulatora wysokiego napięcia do sieci pokładowej i silnika elektrycznego;

• zasilanie rezerwowe i stabilizacja napięcia podczas jazdy, a także zasilanie wtórnych odbiorników elektrycznych, np. systemów informacyjno-rozrywkowych, adaptacyjnego tempomatu lub asystenta pasa ruchu;

• funkcje krytyczne dla bezpieczeństwa w przypadku awarii systemu, takie jak: wspomaganie kierownicy, ABS i wspomaganie hamulców, zamki w drzwiach, światła awaryjne oraz system e-call.

Producenci samochodów coraz częściej wdrażają zaawansowane systemy wspomagania kierowcy (ADAS) i funkcje jazdy autonomicznej, więc rola akumulatorów wspomagających 12V staje się jeszcze bardziej istotna w kontekście zapewnienia niezawodności działania tych systemów i utrzymania bezpieczeństwa przez cały czas i w każdym pojeździe elektrycznym.

Do pojazdów hybrydowych i elektrycznych

Akumulatory AGM zapewniają wysoką żywotność i stabilną wydajność przez cały okres użytkowania. Zostały zaprojektowane i zbudowane tak, żeby wytrzymywać ciągłe rozładowywanie i ładowanie, co czyni je idealnymi akumulatorami nie tylko do zastosowań typu Start-Stop (mikrohybrydy), ale także w roli akumulatorów wspomagających (auxiliary) w pojazdach xEV.

Akumulatory Exide AGM charakteryzują się niezawodnym i solidnym procesem produkcji oraz konstrukcją, która minimalizuje ryzyko wystąpienia awarii. Szczególnie ważne jest zapewnienie nieprzerwanej obsługi i wspieranie funkcji bezpieczeństwa w pojazdach elektrycznych i pojazdach ze zautomatyzowanymi systemami bezpieczeństwa. Akumulatory AGM wykazują również najlepszą reakcję na obciążenia wynikające z zastosowania systemów bezpieczeństwa o podwyższonych wymaganiach dotyczących napięcia, np. gdy muszą dostarczyć dodatkowej mocy w przypadku autonomicznego hamowania awaryjnego, sterowania typu steer by wire lub podczas manewrów unikowych.

EFB to kolejne odpowiednie źródło zasilania systemów wspomagających w pojazdach xEV. Charakteryzują się wysoką akceptacją ładunku przez cały okres użytkowania, a także dużą trwałością cykliczną podczas pracy przy obniżonym stanie naładowania. Akumulatory EFB firmy Exide, podobnie jak AGM, oferują zoptymalizowany odzysk energii z hamowania regeneracyjnego, przyczyniając się do maksymalnej oszczędności paliwa i zmniejszenia emisji CO2.

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony