W lakiernictwie samochodowym rola lakieru ewoluowała na przestrzeni lat. Nie zagłębiając się w szczegóły, obecnie rola ochronna jest stawiana na równi z wyglądem estetycznym.
Osiągnięcie tego nie jest proste. Samochody użytkujemy przez wiele wiele lat, chcemy przy tym, aby lakier nie tracił swoich cech estetycznych i ochronnych. Z drugiej strony liczba dostępnych barw i rodzajów powłok może przysporzyć o ból głowy (w bazach recepturowych lakierów renowacyjnych liczba ta już dawno przekroczyła 120.000). Technika produkcji lakierów samochodowych znajduje się na wysokim poziomie. Jeszcze niedawno największym sukcesem wpływającym na poprawę w zakresie ochrony środowiska było opracowanie produktów o dużej zawartości części stałych oraz produktów wodorozcieńczalnych. Ostatnio na ulicach możemy obserwować sporo pojazdów pokrytych lakierami matowymi – to jeden z najnowszych trendów, który nadaje indywidualny charakter pojazdowi i wyróżnia go z tłumu. Dobranie odpowiednich środków matujących pozwala nam uzyskać powłokę z mikro chropowatą powierzchnią, dzięki czemu światło jest rozpraszane, dając efekt matu. By móc zobaczyć tą chropowatość powłoki – musimy użyć mikroskopu elektronowego. Nie musimy martwić się przy tym o odporność na zarysowania czy czyszczenie i pielęgnację – są one na tym samym poziomie jaki znamy z użytkownika lakierów o wysokim połysku.
Technologia wytwarzania lakierów to obecnie świat nanotechnologii, coś co do niedawna pozostawało w domenie science fiction jest już rzeczywistością. Lakiery wytwarzane są już z poziomu ułożenia cząstek. Ta ingerencja w nano świat pozwala na osiągnięcie zadziwiających właściwości nie tylko ochronnych, ale również estetycznych. Z pewnością w dziedzinie lakierów samochodowych można sporo mówić o trendach w kolorze. Tutaj co roku następuje jakaś zmiana. Jednak od lat w czołówce kolorów znajduje się czarny – a ściśle mówiąc, głęboki czarny o bardzo intensywnym zabarwieniu. W tym przypadku głębia koloru związana jest z wielkością cząstek użytego pigmentu.
Duża część lakierów czarnych dostępnych na rynku używa cząstek pigmentów wielkości ok. 100 nm, czyli mówimy tu o grubości 600 razy mniejszej niż ludzki włos. Nam udało się opracować technologię produkcji, w której używamy 10-krotnie mniejszych cząstek od wspominanych. Owocem tego jest nowy produkt JetBlack. Jest to lakier bazowy o niesamowitej głębi. Możemy go pokryć lakierem bezbarwnym matowym – podążając za trendem – lub lakierem o wysokim połysku. Na rynku pojawiają się również specjalne pigmenty, tak zwane cool-pigmenty, które możemy wykorzystać do produkcji powłoki, która będzie odbijała światło, a nie je pochłaniała, przez co nie będzie się mocno nagrzewała. Dzięki takim dodatkom możemy zredukować nie tylko koszty eksploatacji pojazdu (ograniczenie używania klimatyzacji), ale też przedłużyć żywotność powłoki lakierniczej.
Magdalena Kubacka
Kierownik Laboratorium Badawczo-Rozwojowego firmy Multichem
Komentarze (0)