System DampTronic® z kolei jest systemem sterowanym elektronicznie i stworzonym dla samochodów fabrycznie posiadających elektroniczne sterowanie siłą tłumienia. Zasada działania jest podobna, co w przypadku systemu DampMatic z tą różnicą, że zawór w kanale obejściowym sterowany jest elektronicznie przez komputer pojazdu. W tym przypadku otrzymujemy amortyzator umożliwiający zmianę charakterystyki w czasie rzeczywistym i dostosowanie siły tłumienia do zmiennych warunków drogowych.
System ridecontrol to rozwinięcie systemu DampTronic polegające na oddaniu kierowcy 100% możliwości regulacji siły tłumienia amortyzatorów. Jest on elementem zestawów B16 przeznaczonych dla poważnie modyfikowanych samochodów. Zmiana sztywności, a przede wszystkim charakterystyki tłumienia w tym przypadku ma miejsce po użyciu przycisku na desce rozdzielczej. Za jego pomocą przełączany jest tryb „normalny” na tryb o charakterystyce sportowej.
Większą możliwość regulacji można uzyskać w amortyzatorach z systemem PSS9/10, które wyposażone są w pokrętło dzięki któremu siłę tłumienia dla dobicia i odbicia można regulować w 9. Lub 10. stopniowej skali. Jest to możliwe bez demontażu amortyzatora z samochodu, więc zmiana ustawień może być dokonana praktycznie w każdym momencie po zatrzymaniu się.
Dodatkowo w wielu typach amortyzatorów sportowych jest możliwość zmiany wstępnej charakterystyki amortyzatora poprzez zmianę ciśnienia gazu w przestrzeni gazowej amortyzatora bądź zbiornika dodatkowego.
Fot. Bilstein
Komentarze (1)