Na chwilę wracamy jeszcze na zakończone w niedzielę targi motoryzacyjne w Genewie. Mercedes-Benz zaprezentował dwa nowe, przedprodukcyjne modele łączące najnowocześniejszy silnik wysokoprężny z 9-biegową, hybrydową przekładnią 9G-TRONIC. Podobnie jak limuzyna S 560 e (średnie zużycie paliwa: 2,1 l/100 km, średnie emisje CO2: 49 g/km), wysokoprężne hybrydy plug-in Klasy C oraz E będą korzystały z trzeciej generacji napędu hybrydowego.
Dostawy pierwszych egzemplarzy ruszą późnym latem 2018 r. Silniki do tych samochodów będą produkowane w powstającej właśnie fabryce w Jaworze pod Wrocławiem. Kolejna nowość to inteligentny, połączony z internetem wallbox Mercedes-Benz, który ułatwi ładowanie, a jednocześnie zaoferuje szereg dodatkowych funkcji obsługiwanych za pośrednictwem nowej aplikacji na smartfona.
Hybrydy plug-in reprezentują kluczową technologię na drodze do lokalnie bezemisyjnej przyszłości samochodu. Swoim nabywcom oferują korzyści z dwóch światów: w mieście poruszają się w trybie całkowicie elektrycznym, zaś w trasie korzystają z dużego zasięgu, jaki zapewnia jednostka spalinowa. Teraz Mercedes-Benz połączy swój najnowocześniejszy 4-cylindrowy silnik Diesla z trzecią generacją napędu hybrydowego. Efekt? - Jeszcze wyższa efektywność i lepsza dynamika, nadzwyczajny komfort oraz imponujący zasięg - zapewnia producent.
Ponieważ atuty hybrydy plug-in wysuwają się na pierwszy plan zwłaszcza w przypadku większych pojazdów oraz podczas eksploatacji w cyklu mieszanym, obecnie Mercedes-Benz decyduje się stosować taką konfigurację napędu w modelach od Klasy C wzwyż. Jego kluczową zaletą jest inteligentna, modułowa konstrukcja, a więc nadająca się do stosowania w licznych seriach modelowych: z napędem na tylne koła, w różnych wersjach nadwoziowych, przystosowanych do ruchu prawo- i lewostronnego. Hybrydyzacja obniża zużycie paliwa, a jednocześnie podnosi osiągi oraz przyjemność z jazdy.
Premiera wkrótce: wysokoprężna hybryda plug-in w Klasach C oraz E
Jednym z elementów hybrydowej ofensywy Mercedesa ma być nowy hybrydowy napęd plug-in z jednostką wysokoprężną w Klasach C oraz E. Producent po raz pierwszy zestawi swój najnowocześniejszy silnik Diesla z ładowanym zewnętrznie układem hybrydowym. Kombinacja nowego 4-cylindrowego motoru OM 654 z najnowszą generacją 9-stopniowej, hybrydowej przekładni 9G-TRONIC ma łączyć lokalnie bezemisyjną mobilność z jeszcze lepszą dynamiką jazdy, jaką zapewnia dodatkowa fala siły napędowej. To zasługa elektrycznej jednostki o mocy 90 kW (122 KM), 440 Nm momentu obrotowego oraz około 50-kilometrowego zasięgu możliwego do pokonania wyłącznie „na prądzie” (cykl NEDC).
Trzecia generacja hybrydowego napędu Mercedes-Benz korzysta z nowego akumulatora litowo-jonowego o pojemności 13,5 kWh. Nowa pokładowa ładowarka podwaja moc ładowania z 3,6 do 7,2 kW. Przy użyciu wallboxa, zamontowanego na przykład w przydomowym garażu, rozładowany akumulator może być więc naładowany w ciągu 2 godzin.
„Tankowanie” z konwencjonalnego domowego gniazdka trwa około 7 godzin.
Trzecia generacja układu hybrydowego jeszcze bardziej wspiera kierowcę dzięki zastosowaniu inteligentnego zarządzania napędem. Rozbudowane wykorzystanie danych z sytemu nawigacji oraz informacji z kamery i czujników radarowych sprawia, że samochód ma znacznie większe „pole widzenia” niż kierowca – i dostosowuje się do określonej prędkości lub profilu drogi. Przy planowaniu wykorzystania dostępnej energii elektrycznej, rekuperacji czy zarządzania termicznego komponentów napędu oprogramowanie bierze pod uwagę np. przejazd przez obszary zabudowane.
Poza niespotykanymi doznaniami z jazdy, wynikającymi z dostępności maksymalnego momentu obrotowego o wartości 700 Nm już przy 1400 obr./min, nowe wysokoprężne hybrydy plug-in oferują jeszcze wyższy komfort. Wysokonapięciowa pokładowa instalacja elektryczna zasila nie tylko elementy napędu, ale i kompresor klimatyzacji oraz wysokonapięciowy podgrzewacz – co pozwala zarówno na wstępne schładzanie wnętrza latem, jak i ogrzewanie go zimą.
Najnowocześniejszy silnik Diesla: OM 654
Najnowsze wysokoprężne hybrydy plug-in w Klasach C oraz E skorzystają z 4-cylindrowej jednostki OM 654 – ultranowoczesnej konstrukcji, otwierającej zupełnie nowy wymiar efektywności. To pierwszy silnik Diesla do aut osobowych ze stopniowaną komorą spalania. W jego architekturze wykorzystano też połączenie aluminiowego bloku i stalowych tłoków oraz udoskonaloną powłokę ścianek cylindrów NANOSLIDE®. Tarcie wewnętrzne zredukowano o około 25%. Nowy motor korzysta także z czwartej generacji wtrysku common rail pod ciśnieniem dochodzącym do 2050 barów. Równocześnie jego konstrukcja wyróżnia się mniejszymi wymiarami niż poprzednika.
Wszystkie komponenty odpowiedzialne za oczyszczanie spalin zlokalizowano bezpośrednio przy silniku. Taka konfiguracja chroni przed nadmiernymi stratami ciepła i zapewnia doskonałe warunki pracy układu wydechowego.
Silnik będzie produkowany w pierwszej w Polsce fabryce silników Mercedesa w Jaworze. Inwestycja warta jest ponad 500 mln euro. Pod koniec ubiegłego roku ukończono budowę fundamentów zakładu, z początkiem lutego 2018 r. rozpoczęła się budowa największej hali montażowo-produkcyjnej, a rozpoczęcie produkcji planowane jest na rok 2019.
Komentarze (1)