Z ekonomicznego i handlowego punktu widzenia Polska jest strategicznym partnerem Włoch, a wymiana handlowa między obydwoma krajami osiągnęła 33 miliardy euro w 2022 roku. Sektor motoryzacyjny odgrywa fundamentalną rolę w procesie transformacji energetycznej, a elektromobilność jest zarówno wyzwaniem, jak i perspektywą.
- Przemysł motoryzacyjny jest jednym z najbardziej znaczących sektorów współpracy włosko-polskiej, który bardziej niż inne przyczynił się do konsolidacji stosunków handlowych między naszymi krajami poprzez postępujący proces integracji przemysłowej. Włochy należą do głównych partnerów Polski w tej branży pod względem wartości wymienianych towarów. W tym kontekście, IABM stanowi ważne, doroczne spotkanie biznesowe dla włoskich firm zaangażowanych w polski przemysł i handel motoryzacyjny, któremu Włoska Agencja Handlowa (ITA) ma przyjemność zaoferować swoje wsparcie – dodał Paolo Lemma, Dyrektor Włoskiej Agencji Handlowej (ITA) w Warszawie.
Międzynarodowa współpraca klastrów motoryzacyjnych
Przemysł motoryzacyjny jest obecnie w procesie, największej od stu lat transformacji. Silny trend w kierunku ekologicznej produkcji, zeroemisyjnego transportu oraz dynamiczny rozwój nowych technologii cyfrowych zmienia to, w jaki sposób oraz jakie produkty wytwarzają firmy branży motoryzacyjnej. Taka sytuacja stanowi dla wielu przedsiębiorstw ogromne wyzwanie: z jednej strony szanse, ale także zagrożenie. Wsparciem w ewolucji sektora automotive i jego dalszego rozwoju w Polsce są aktywnie działające klastry motoryzacyjne, które dostrzegają rosnącą potrzebę zacieśniania współpracy między-klastrowej dla osiągnięcia lepszych efektów.
Porozumienie na rzecz rozwoju branży automotive w Polsce podczas IABM uroczyście podpisały: Silesia Automotive & Advanced Manufacturing (SA&AM), Polska Grupa Motoryzacyjna (PGM), Wschodni Sojusz Motoryzacyjny (WSM), Dolnośląskim Klastrem Motoryzacyjnym (DKM).
Patrzymy w przyszłość znacznie dalej
Dynamika globalnego sektora motoryzacyjnego zmienia się ze względu na rozwój technologii takich jak elektryfikacja i wodór, jak również geopolitykę, a także rosnący nacisk na zrównoważony rozwój i rozważania dotyczące zero emisyjności. Są to trendy i możliwości, których firmy nie mogą ignorować.
- Wnioski są proste: musimy jeszcze intensywniej pracować i zrobić wszystko, żeby Polska była miejscem, do którego będą chcieli trafiać inwestorzy, będą produkowane nowe samochody i będą rozwijały się nowe technologie, takie jak wodór czy pojazdy autonomiczne - podsumował Jakub Faryś, Prezes Polskiego Związku Motoryzacyjnego i prowadzący tegoroczny International Automotive Business Meeting.
Fot. Radosław Szczepański
Komentarze (0)