Warto wiedzieć

Części i regeneracja

Warto wiedzieć

miesiąc temu  25.02.2020, ~ Administrator   

Irytujący brak mocy? Okazało się, że to drobnostka... Historia usterki Nissana 350Z
Strona 1 z 3

Opisywany samochód to sportowy model 350Z Nissana. Właściciel skarżył się na permanentny problem ze świecącą kontrolką silnika “Check Engine” i przechodzenie w tryb awaryjny. W rezultacie, osiągi spadały do poziomu 10-letniej Micry z silnikiem 1,0. Jazda stała się niezmiernie uciążliwa.

Według właściciela objawy te pojawiały się okresowo i trwały przez pewien czas. Odwiedzane warsztaty miały problem ze zdiagnozowaniem przyczyn, ale wcześniej czy później problem musiał zostać rozwiązany. Ze względu na to, że przez większość czasu samochód nie sprawiał problemów, a problemy pojawiały się okresowo, rozpoczęto od odczytania kodów usterek. W pamięci sterownika silnika, układu ABS oraz immobilizerze zapisany był kod P2135 – czujnik położenia przepustnicy. W modelu 350Z immobilizer wbudowany jest w moduł sterujący pracą silnika (ECU). Ponadto, samochód jest wyposażony w układ kontroli trakcji. Przed rozpoczęciem weryfi kacji należało ustalić, które układy zostaną skontrolowane i jakie informacje na temat tego samochodu są dostępne.

Autorem porady technicznej jest Charles Figgins, ekspert Blue Print

Jak działa elektroniczny układ sterowania przepustnicy?

Bezpowrotnie minęły już czasy, gdy przepustnica była połączona z pedałem przyspieszenia linką. Obecnie przepustnicą steruje moduł silnika (ECU). Sama przepustnica wyposażona jest w silnik ustawiający kąt jej położenia, natomiast czujnik położenia przepustnicy przekazuje informacje do sterownika silnika. Elementy te tworzą pokazany na rysunku 1 układ elektronicznego sterowania przepustnicą.

Ruch przepustnicy wzbudzany jest przez czujnik położenia pedału przyspieszenia. Naciśnięcie pedału przyspieszenia rejestrowane jest przez dwa potencjometry. Moduł silnika ECU uwzględnia te sygnały wraz z prędkością obrotową silnika, jego temperaturą oraz innymi informacjami pochodzącymi od modułu układu ABS. Wśród tych informacji są między innymi prędkości obrotowe kół. Brak zgodności pomiędzy analizowanymi parametrami a wymaganymi, zgodnie z algorytmem sterującym, może powodować przymknięcie przepustnicy pomimo maksymalnego wciśnięcia pedału przyspieszenia. Moduł silnika ECU oblicza właściwy kąt otwarcia przepustnicy, który odpowiada „poleceniom” wydawanym przez kierowcę i przekształca je na sygnał wysyłany do silnika sterującego przepustnicą. Dzięki temu możliwe jest precyzyjne ustawienie przepustnicy w wymaganym położeniu.

Poleć innym

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 13

  • 4
    ZADOWOLONY
  • 4
    ZASKOCZONY
  • 3
    POINFORMOWANY
  • 2
    OBOJĘTNY
  • 0
    SMUTNY
  • 0
    WKURZONY
  • 0
    BRAK SŁÓW

Komentarze (0)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony