Podstawową kwestią, na jaką eksperci sugerują zwracać uwagę przy poszukiwaniu używanego samochodu wszelkie poradniki zakupowe i osoby bardziej doświadczone, jest numer VIN. Co to właściwie jest i dlaczego akurat ten ciąg liter i cyfr jest tak istotny? Odpowiedź jest dosyć krótka.
Co to jest numer VIN i dlaczego test tak ważny?
Numer VIN jest unikalnym wyróżnikiem każdego pojazdu, analogicznym jak numer PESEL w przypadku każdego polskiego obywatela. Lawinowy wzrost produkcji branży motoryzacyjnej już w połowie lat 50-tych skłonił amerykańskich producentów do wprowadzenia nowego sposobu identyfikacji. Praktycznie do początku lat 80-tych nie istniał jednolity system oznaczania pojazdów, każdy z producentów stosował swój własny sposób, kodując w numerze nadwozia inną porcję informacji. Dopiero wprowadzenie standardów ISO rozpoczęło proces ujednolicania numerów VIN, sposobu ich tworzenia i kodowania danych. Dziś podstawowa wiedza o produktach danego producenta pozwoli nam już w pierwszym kontakcie z numerem VIN odczytać kilka kluczowych informacji.
Numer VIN jest szczególnie istotny przed zakupem używanego pojazdu, jego znajomość pozwoli nam na zasięgnięcie wiedzy na temat historii konkretnego egzemplarza, dat pierwszej rejestracji, uczestnictwa w ewentualnych zdarzeniach drogowych (ich szacowanej wartości), często także raportowi towarzyszy dokumentacja fotograficzna obrazująca skalę zniszczeń wypadkowych. Błahe sprawdzenie numeru VIN może nas – kupujących ustrzec przed zakupem skrajnie zniszczonego egzemplarza, z pieczołowicie wykreowaną historią.
Numer VIN jest podzielony na trzy główne sekcje:
-
WMI (World Manufacturer Identifier): W skład tej sekcji wchodzą trzy znaki traktujące o kraju pochodzenia i producencie pojazdu. Każde państwo ma przypisany osobny numer, zaś producenci w swoich krajach także otrzymują indywidualny kod. Polska to chociażby SU-SZ. Nieco inną formę zapisu stosują producenci z Ameryki Południowej.
-
VDS (Vehicle Descriptor Section): Ten fragment numeru VIN składa się z sześciu znaków – co ciekawe, w pojazdach z Ameryki Północnej ostatnia cyfra jest kontrolna. Zadaniem VDS jest przekazywanie wszelkich informacji technicznych o pojeździe, całej specyfikacji i innych kluczowych szczegółów.
-
VIS (Vehicle Indicator Section): Ostatni fragment numeru VIN każdego pojazdu (pozycje od 10 do 17) jest jego indywidualnym wyróżnikiem. Podobnie jak w przypadku pierwszych cyfr numeru pesel, także dwie pierwsze sekcje VIN mogą dublować się z innymi egzemplarzami – to ostatni człon pozostaje unikatowy. Pozycja 10 zwyczajowo zdradza rok produkcji i miejsce finalnego montażu.
Poza sprawdzeniem numeru VIN w całej dokumentacji pojazdu nie możemy zapomnieć o jego kontroli także na całym nadwoziu. Ewentualna niezgodność wykryta podczas kontroli drogowej czy badania technicznego wiąże się z masą problemów prawnych. Wybitego numeru VIN szukajmy na podszybiu, na podłodze bagażnika, na podłodze z przodu przy fotelu pasażera, prawym nadkolu, a także słupku B od strony kierowcy.
Jak Uzyskać Informacje na Podstawie Numeru VIN?
Znajomość numeru VIN to dopiero połowa sukcesu. Najważniejsza jest świadomość, jakie dane dzięki niemu możemy uzyskać o interesującym nas pojeździe i to bez wychodzenia z domu. Taka wiedza nie tylko oszczędzi nam wiele czasu potrzebnego na tradycyjne oględziny pojazdu, podróże i wszelkich wydatków z tym związanych. To dzięki wcześniejszemu sprawdzeniu VIN gross z nas uniknęła zakupu auta z niemieckiej wypożyczalni czy po szkodzie całkowitej, które zostało nabyte za grosze przez handlarza.
Z raportu autoDNA możemy dowiedzieć się o historii:
-
odnotowanych przez ubezpieczycieli szkód drogowych i ich wysokości (często także dołączone są szczegółowe zdjęcia)
-
zapisów przebiegu w poszczególnych latach,
-
uczestnictwie w ogłaszanej przez producenta akcji serwisowej (lub wadzie fabrycznej),
-
czy dany egzemplarz pracował jako taksówka, auto nauki jazdy lub spędził lata w wypożyczalni,
-
dla pojazdów zarejestrowanych już w Polsce otrzymamy także dane o ważności badania technicznego,
-
liczbie właścicieli,
-
czy zajęciu skarbowym.
Podawane przez sprzedawcę daty poszczególnych rejestracji czy nawet kraj pochodzenia zdecydowanie warto zweryfikować z pomocą raportu, nagminnie ich zapewnienia mijają się z prawdą.
Szereg wspomnianych informacji o pojeździe na podstawie unikatowego numeru VIN znajdziemy oczywiście w raporcie AutoDNA. Nie jest to jednak jedyne wyjście. Jeśli sprawdzamy samochód już zarejestrowany w Polsce, możemy skorzystać z rządowej witryny do weryfikacji historii pojazdu.
Aby otrzymać darmowy raport, musimy poza numerem VIN znać także numer rejestracyjny i datę pierwszej rejestracji w kraju. Po wprowadzeniu tych trzech wartości wygenerowany zostanie raport wyszczególniający zmiany właścicieli, rejon kolejnych rejestracji, daty przeglądów technicznych z aktualnymi przebiegami, ewentualne kontrole drogowe i przebieg, ważność polisy OC, a także informację o szkodzie całkowitej.
Natomiast jeżeli poszukujemy typowo technicznych danych o samochodzie, z powodzeniem możemy skorzystać z licznych dostępnych w internecie dekoderów. Fora internetowe pełne są takich aplikacji prezentujących szczegółową specyfikację techniczną, kolorystyczną i wyposażenie konkretnego egzemplarza tylko na podstawie VIN.
Sprawdzenie historii pojazdu poprzez raport autoDNA istotnie zredukuje koszty poszukiwań samochodu z drugiej ręki i ograniczy ryzyko finansowe całej operacji. Z powodzeniem możemy także skorzystać z oferty dealerskiej w ramach wielu autorskich programów samochodów używanych z gwarancją, tutaj także ryzyko drastycznie spada – cena jest wówczas jednak zauważalnie wyższa.
Komentarze (0)