Warto wiedzieć

Wydarzenia

ponad rok temu  03.01.2019, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

Jazda podczas mgły? Porady DEKRY

Eksperci z zakresu wypadków drogowych DEKRA ostrzegają kierujących samochodami, aby podczas mgły traktowali kierowców poruszających się z przodu z ograniczonym zaufaniem.

Jest to bardzo powszechnie popełniany błąd w tych warunkach atmosferycznych, polegający na trzymaniu się pojazdu jadącego z przodu i poruszaniu się z większą niż dozwolona prędkością - alarmuje ekspertka DEKRA, Stefanie Ritter. - W przypadku, gdy jadące z przodu pojazdy są zmuszone do gwałtownego hamowania, może się okazać, że samochody za nimi nie będą miały miejsca, aby bezpiecznie się zatrzymać. Przyklejanie się do auta poruszającego się z przodu w warunkach panującej mgły jest częstą przyczyną karamboli, do których dochodzi na autostradach.

- Żelazna zasada dotycząca minimalnego odstępu od poprzedzającego pojazdu brzmi: należy zachować odstęp równy prędkości w metrach. Tak więc przy widoczności 50 metrów nie można poruszać się z prędkością większą niż 50 km/h - wyjaśnia ekspertka ds. badania wypadków drogowych. W określaniu odległości mogą pomóc słupki, które na prostym odcinku drogi są ustawiane w odstępach 100 metrów.

- Światła do jazdy dziennej w żadnym wypadku nie są przystosowane do poruszania się w warunkach mgły, ponieważ świecą zbyt słabo. Dodatkowo nie działają wtedy światła tylne - wyjaśnia Stefanie Ritter. Również światła drogowe nie są w tej sytuacji odpowiednim rozwiązaniem, ponieważ mocno odbijają drobne kropelki mgły i oślepiają kierowcę – w przeciwieństwie do reflektorów przeciwmgielnych. Tylne światło przeciwmgielne można włączać dopiero wtedy, gdy widoczność spada poniżej 50 metrów. Z uwagi na pojazdy jadące z tyłu, wjeżdżając w ścianę mgły, nie wolno zbyt gwałtownie hamować, aby nie spowodować wypadku poprzez najechanie na poprzedzający samochód. Duże udogodnienie na rzecz bezpieczeństwa oferują pojazdy wyposażone w system ACC (Active Cruise Control). Dzięki falom radarowym mechanizm pozwala widzieć przez mgłę, rozpoznać niewidoczną dla kierowcy przeszkodę i w razie konieczności zainicjować proces hamowania. Trzeba jednak pamiętać, by rozpoczynając podróż w warunkach mgły, sprawdzić, czy system jest aktywny.

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony