Warto wiedzieć

Warto wiedzieć

11 miesięcy temu  31.07.2023, ~ Administrator - ,   Czas czytania 4 minuty

Kalibracja ADAS. Jak wykonać ją prawidłowo?

Urządzenie John Bean Tru-Point

W nowoczesnych samochodach już w wyposażeniu podstawowym stosowane są systemy wspomagania kierowcy, określane przez producentów samochodów jako ADAS. Systemy tego typu to np.: system rozpoznawania znaków drogowych, system Lane Assist, wspomagający utrzymanie pasa ruchu, system Night Vision, wspomagający kierowcę w czasie jazdy w nocy, aktywny tempomat, pozwalający na utrzymanie ustawionej prędkości i jednocześnie bezpiecznej odległości od pojazdu poprzedzającego, czy też chociażby system Stop and Go. 

Wszystkie te rozwiązania wykorzystują różnego rodzaju kamery, radary, lidary czy inne czujniki zamontowane w pojeździe. Aby systemy te pracowały prawidłowo, potrzebne są właściwe kalibracje. Wykonuje się je po kolizjach, po wymianie szyb, a nawet po drobnych naprawach, np. w sytuacji demontażu i montażu zderzaka z zamontowanymi czujnikami, a także przy zmianie ustawienia geometrii zawieszenia (m.in. po wymianie tulei gumowo-metalowych). Kalibracje systemów wspierających bezpieczeństwo kierowcy wymagają odpowiednich przyrządów, które powinny zapewniać przeprowadzenie procedury kalibracyjnej zgodnie z oczekiwaniami producenta danego pojazdu. Do wymogów tych należą takie elementy, jak:

  • Sprawdzenie poprawności ustawienia geometrii zawieszenia pojazdu przed wykonaniem kalibracji. 
  • Prawidłowa odległość tablic kalibracyjnych od pojazdu, prawidłowa wysokość zawieszenia tablic oraz ich rozstaw.
  • Właściwa wielkość tablicy kalibracyjnej z odpowiednimi znakami kalibracyjnymi.
  • Stosowanie fizycznych tablic kalibracyjnych (żaden producent nie dopuszcza stosowania monitorów, na których wyświetlane są znaki kalibracyjne; monitory mogą powodować refleksję fal i odbicia światła, co może fałszować obrazy kamer).


Automatyczne pozycjonowanie urządzenia. Na ekranie wyświetlana jest informacja o jego aktualnym umiejscowieniu w przestrzeni i żądanym położeniu; operator przesuwa je we wskazanym na ekranie kierunku do osiągnięcia właściwej pozycji

Działania zgodne z prawidłami sztuki
Nie wszystkie dostępne na rynku urządzenia do kalibracji spełniają te wymagania w całości; wówczas wykonanie kalibracji przy użyciu urządzenia i wg procedury niezgodnej z wymaganiami producenta może być nieprawidłowe. Musimy przecież pamiętać, że od poprawności przeprowadzenia kalibracji ADAS zależy czyjeś życie i zdrowie – nieprawidłowo wykonana zwiększa bowiem ryzyko wypadku. To na serwisie i techniku, który wykonuje tę procedurę, ciąży obowiązek i odpowiedzialność postępowania zgodnie z prawidłami sztuki. 
Jednym z urządzeń, które zapewnia przeprowadzenie procedury kalibracji zgodnie z wymaganiami OEM, jest system John Bean Tru-Point produkowany przez amerykańską firmę Snap-on Equipment (fot. 1). Urządzenie bazuje na opatentowanej technologii modelowania 3D, stosowanej w znanych i cenionych na rynku przyrządach do pomiaru i regulacji geometrii zawieszeń pojazdów John Bean.
W tym systemie pierwszą czynnością jest sprawdzenie ustawienia geometrii zawieszenia pojazdu. Jeśli jest ona nieprawidłowa, wówczas zostanie wyświetlony komunikat ostrzegawczy i w tej sytuacji należy najpierw właściwie ustawić geometrię zawieszenia pojazdu. Jeśli geometria jest poprawna, możemy przejść do kolejnej czynności, którą jest sprawdzenie poziomu podłogi/posadzki na stanowisku. Jeśli posadzka jest nierówna (np. ma spadek), to urządzenie naniesie odpowiednie poprawki do pozycji tarcz kalibracyjnych, które będą kompensować nierówność posadzki. Samo ustawienie tablic kalibracyjnych odbywa się z wykorzystaniem kamer 3D, które ustalą prawidłową pozycję w przestrzeni, wyznaczając automatycznie odległość od pojazdu oraz jego oś symetrii lub oś jazdy w zależności od tego, czego wymaga procedura OEM (fot. 2). Nie są potrzebne żadne taśmy pomiarowe ani lasery; na ekranie monitora wyświetlana jest żądana pozycja urządzenia, operator przesuwa je do wyznaczonego położenia, interfejs użytkownika cały czas w trybie live pokazuje operatorowi zmianę pozycji urządzenia. Po ustawieniu w odpowiedniej pozycji na ekranie wyświetlana jest informacja o tym, jakie tablice kalibracyjne powinny zostać użyte do danego systemu. Stosowane są tablice fizyczne o wymiarach zgodnych z wymaganiami producenta pojazdu. Po zawieszeniu tablicy należy wykonać kalibrację w sterowniku konkretnego systemu w pojeździe. Czynność tę przeprowadza się przy użyciu testera diagnostycznego; może to być tester dowolnego producenta, o ile procedura kalibracji w nim zawarta jest zgodna z wymaganiami producenta pojazdu. W trakcie wykonywania kalibracji system monitoruje położenie tablicy w przestrzeni i jeśli z jakichś powodów zostanie ona przesunięta (np. ktoś ją niechcący popchnie), wyświetli się komunikat ostrzegawczy informujący nas o tym.
Po wykonaniu kalibracji tworzony jest raport informujący o przeprowadzeniu tej procedury, który zostaje automatycznie wysłany do chmury. Z chmury można go pobrać, wydrukować, przesłać e-mailem lub SMS-em np. do klienta. 

Intuicyjna obsługa
John Bean Tru-Point jest jedynym tego typu systemem na rynku. Zapewnia on wykonanie kalibracji ADAS zgodnie z procedurami OEM. Samo pozycjonowanie przed pojazdem jest szybkie i proste. Urządzenie nie wymaga wielodniowego szkolenia pracowników, wszystkie procedury zawarte są w bazie danych oprzyrządowania, interfejs użytkownika wyświetla – krok po kroku – kolejne czynności do wykonania. Cała procedura sprawdzenia geometrii, skontrolowania posadzki oraz pozycjonowania tablic kalibracyjnych trwa kilka minut, o wiele szybciej niż w każdym innym systemie bazującym na laserach lub manualnych pomiarach. Dzięki temu urządzenie jest efektywne i umożliwia lepsze wykorzystanie stanowiska w warsztacie. Ponadto jest ono w pełni mobilne, ma składane ramiona i po wykorzystaniu może być przesunięte na bok, zajmując niewiele miejsca. 

Tomasz Urbaniak
Snap-on Equipment

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony