Warto wiedzieć

Warto wiedzieć

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 4 minuty

Komputer

we współczesnym warsztacie samochodowym

Komputer jest już obecnie podstawowym narzędziem profesjonalnej pracy i to zarówno jako podstawowe narzędzie biurowe, czytnik informacji technicznych przechowywanych w postaci zapisu elektronicznego, narzędzie upraszczające tradycyjne pomiary warsztatowe, jak i umożliwiające kontakt z klientami oraz dostawcami części poprzez Internet.


W dobie wszechobecnej komputeryzacji również i w autoserwisie, stacji kontroli pojazdów, salonie samochodowym, a nawet w najmniejszym warsztacie komputer i związane z nim technologie informatyczne pozwalają na podniesienie jakości oferowanych usług, zwiększenie wydajności pracy oraz obniżenie ogólnych kosztów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej. Przy prowadzeniu warsztatu samochodowego niezbędne jest prowadzenie gospodarki magazynowej i dokumentacji podatkowej. Wiąże się to z wystawianiem faktur, rejestracją dokumentów czy ewidencją magazynową. Dzięki zastosowaniu komputera i odpowiedniego oprogramowania możliwe jest znaczne usprawnienie tych czynności i uniknięcie jakichkolwiek błędów obliczeniowych. Wykorzystanie techniki komputerowej umożliwia również tworzenie bazy klientów i kontrahentów firmy, co prowadzi do zautomatyzowania procesu przygotowywania niezbędnych dokumentów. Komputer jest narzędziem coraz częściej wykorzystywanym również przy wszelkiego rodzaju czynnościach diagnostycznych i regulacyjnych. Dotychczas do przeprowadzenia tych czynności niezbędne było posiadanie ogromnej ilości informacji zawierających różnego rodzaju dane, parametry, schematy w postaci książkowej. Obecnie coraz częściej zbiory tego typu danych są udostępniane i rozprowadzane w formie elektronicznej, dzięki czemu wyszukiwanie konkretnych danych jest znacznie uproszczone. Korzystanie z tego typu opracowań przy użyciu komputera wiąże się ze znacznym uproszczeniem sposobu wyszukiwania, selekcji, przetwarzania, aktualizacji i przekazywania w odpowiednich fragmentach osobom bezpośrednio zainteresowanym w warsztacie.



Zrzut z ekranu opracowanego w formie interfejsu komputerowego analizatora spalin.

W wersjach elektronicznych dostępne są bazy danych technicznych, instrukcje montażowe, opisy procedur diagnostycznych i naprawczych. W podobnej formie są rozprowadzane również katalogi części zamiennych przygotowane praktycznie przez wszystkich liczących się na rynku dystrybutorów. Przygotowane w formie elektronicznej katalogi części umożliwiają sprawdzanie cen, a przy opcjach internetowych również aktualnych stanów magazynowych, składanie zamówień oraz dokonywanie płatności za zamówione części. Działanie wielu z obecnie używanych w warsztacie urządzeń i przyrządów pomiarowych oparte jest na zbieraniu informacji poprzez odczyt odpowiednich parametrów, a następnie przekazywaniu ich do centralnej jednostki komputerowej, w której następuje analiza zebranych danych i parametrów, porównanie ich z zapisaną w nim bazą danych parametrów wzorcowych. Efektem końcowym pracy komputera w urządzeniu diagnostycznym jest przejrzyste wyświetlenie danych na ekranie monitora, zapisanie ich w pamięci oraz ewentualny wydruk protokołu pomiarowego na drukarce będącej wyposażeniem urządzenia.



Wykorzystanie komputera w urządzeniu do pomiaru geometrii ustawienia kół.

W warsztatach samochodowych komputerowe przetwarzanie informacji wykorzystywane jest w następujących rodzajach urządzeń:
- przyrządach i urządzeniach diagnostycznych z wbudowanymi mikroprocesorami (diagnoskopy elektroniki, analizatory spalin, wyważarki kół, geometryczne systemy pomiarowe, stacje serwisowe klimatyzacji, urządzenia do kontroli hamulców i amortyzatorów);
- zestawach urządzeń zawierających klasyczny komputer (linie diagnostyczne, systemy do pomiaru geometrii kół, urządzenia do pomiarów i napraw powypadkowych karoserii);
- interfejsach - komputerowych przystawkach specjalnego przeznaczenia (interfejsach, diagnoskopach, multimetrach).
W warsztacie bardziej rozbudowanym, co najmniej kilkustanowiskowym, komputery mogą działać w ramach lokalnej sieci komputerowej. Możliwa jest wówczas szybka wymiana danych między nimi, dzięki czemu każde stanowisko ma dostęp do pełnego zestawu danych pojazdu klienta. Poza tym istnieje możliwość korzystania ze wspólnego, a zarazem jedynego na całą sieć urządzenia peryferyjnego, np. drukarki przez wszystkich użytkowników sieci.



Najnowsze konstrukcje analizatorów spalin wykonywane są w formie interfejsu komputerowego.

Przy istniejącym obecnie dość powszechnym dostępie do Internetu, komputer jest w warsztacie również narzędziem komunikacji zewnętrznej. Daje możliwość szybszego i znacznie tańszego przesyłania korespondencji, składania zamówień na części oraz utrzymywania stałego kontaktu z klientami i dostawcami części, narzędzi, czy materiałów eksploatacyjnych. Internet jest również miejscem promocji i reklamy warsztatu, ponieważ coraz większa liczba osób poszukując informacji o możliwości wykonania usługi lub adresu firmy decyduje się na przeszukanie zasobów sieci internetowej. Posiadanie strony internetowej staje się więc powoli równie niezbędne, jak zamieszczanie informacji o charakterze działalności warsztatu w prasie czy książce telefonicznej. Tym bardziej, że Internet oferuje w tym zakresie znacznie więcej niż tradycyjne formy reklamy. Jeszcze jedną korzyścią z dostępu do Internetu jest możliwość kontaktowania się z ludźmi z branży motoryzacyjnej poprzez grupy dyskusyjne, na których można dzielić się uwagami i wymieniać się wiedzą dotyczącą warsztatowych problemów technicznych . Wszystkie wymienione zalety wykorzystania komputera mają nieoceniony wpływ na podwyższenie jakości wykonywanych usług, skrócenie czasu, zwiększenie efektywności, a jednocześnie w sposób pośredni w istotnej mierze wpływają na pozyskanie nowych klientów. Komputer i nowoczesne technologie informatyczne stanowią obecnie nieodzowne wyposażenie każdego warsztatu samochodowego, a ich udział w procesie diagnozowania i naprawy pojazdów samochodowych z całą pewnością będzie się stale zwiększał.

mgr Andrzej Kowalewski

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony