Warto wiedzieć

Warto wiedzieć

miesiąc temu  29.02.2024, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Marże warsztatów, rosnące ceny części, marki własne - głośny wywiad Macieja Oleksowicza o Inter Cars

Maciej Oleksowicz, prezes zarządu Inter Cars SA. Fot. Piotr Łukaszewicz

- Marże warsztatów samochodowych na częściach zamiennych będą się kurczyć. Cena części jest transparenta, a kierowca coraz bardziej świadomy. Będzie natomiast rosła marża na usłudze. Spodziewamy się też, że marże w dystrybucji będą się kurczyły - mówił w wywiadzie dla kanału Biznes Klasa na YouTube Maciej Oleksowicz, prezes spółki Inter Cars.

W wywiadzie zatytułowanym (chyba na wyrost) "Miliarder zdradza "wielką ściemę" w handlu częściami samochodowymi", który obejrzało już kilkaset tysięcy osób, Maciej Oleksowicz opowiadał o działalności Inter Cars, współpracy z warsztatami i finansach. Cytujemy kilka najciekawszych wypowiedzi.

Gość programu został przedstawiony jako jeden z polskich miliarderów, wszak obrót grupy Inter Cars w 2023 roku to ok. 18 mld złotych.

- Naszą filozofią było zawsze dostarczanie produktów najwyższej jakości oraz oferowanie najlepszego serwisu. Nie chcemy być najtańszym dostawcą części. Ważne są dostępność części, terminowość. To musi kosztować. Dzisiaj, kiedy tak bardzo rosną koszty pracy, to jest dobra strategia. Warsztaty nie mogą sobie pozwolić na przestoje. Czasem dowozimy części do warsztatów nawet pięć razy dziennie - mówił Maciej Oleksowicz. Inter Cars ma w Polsce ponad 250 lokalizacji, a w Europie ponad 600.

Maciej Oleksowicz był też pytany o przyczyny wzrostu cen części samochodowych. - To bardziej pytanie do producentów. U nas nie było specjalnych zmian -

zastrzegł. Dodał też, że marża firmy na częściach do samochodów osobowych to ok. 30%, ale podkreślał duże koszty związane z działalnością. - My jesteśmy bardziej firmą logistyczną niż motoryzacyjną. Szerokość asortymentu to wyzwanie - mówił.

Dla nikogo zaskoczeniem raczej nie będzie, że jako główną składową obrotu firmy prezes wskazał obrót częściami mechanicznymi do samochodów osobowych. Na drugim miejscu są części ciężarowe. Jaki jest rzeczywisty koszt wyprodukowania jednej części samochodowej, za którą klient płaci, przykładowo, 1000 zł? - pytał prowadzący rozmowę.

- Kiedyś to liczyłem. To bardzo uproszczone wyliczenia, nie uwzględniające chociażby kosztów marktingu, ale sama produkcja części, a więc surowiec plus wykonana praca, to 10% ceny finalnej. Trzeba pamiętać jednak, że dostarczenie części do finalnego warsztatu to złożony proces.

Marki własne czy oryginalne

W rozmowie pojawił się też wątek części zamiennych marek własnych oraz marek oryginalnych klasy premium. Jakie preferowane są w Inter Cars z biznesowego punktu widzenia? - Wiele osób patrzy na marżę procentowo, ale moim zdaniem, trzeba patrzeć na marżę wartościowo, na zarobek na konkretnej sztuce. Marki własne mają największą marżę procentowo, ale są tanie. Jako Inter Cars wolimy sprzedawać produkty premium i to promujemy na rynku. To nie producenci samochodów tworzą technologię, a producenci części, tacy jak Bosch, ZF, Valeo czy Delphi. Ich części to pewna jakość, mało reklamacji, za tym idzie też wiedza techniczna - mówił.

Jaką marżę na usłudze stosują warsztaty samochodowe w Polsce? - To zależy od poziomu warsztatu - odpowiadał Maciej Oleksowicz. Opowiadał też o "największej w Polsce sieci warsztatów premium", a więc Q Service Castrol. - Wspieramy jednak też pozostałe sieci warsztatowe - zaznaczył.

Cały, ponad godzinny wywiad z Maciejem Oleksowiczem znajdziecie na kanale Biznes Klasa na YouTube. Link TUTAJ

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony