Oczywiste jest, że rynek części zamiennych będzie musiał dostosować się do potrzeb takich flot. Przykładowo, pojazdy te będą spędzały na drodze więcej czasu, co oznacza dodatkowe zużycie części. Ponieważ dla menedżerów flot kluczowe jest, aby auta były cały czas sprawne, potrzebne są pomysły, jak dostawcy części na rynek wtórny mogą zminimalizować przestoje i zapewnić konkurencyjny koszt całkowity korzystania z floty.
Najpierw usługi
Niektóre zmiany mają błyskawiczny wpływ, inne nie. Jest tak na przykład w przypadku dystrybucji części online: Myśleliśmy, że Internet zrujnuje nasz rynek, przejmie nasze biznesy. Okazało się jednak, że nie jest to tak duże zagrożenie, jak myśleliśmy pięć lat temu. Są internetowi gracze, którzy próbowali i ponieśli porażkę. Niska cena online plus dostawa to za mało – potrzebna jest szersza paleta usług. Usługi świadczone przez bardziej tradycyjne firmy dystrybucyjne, takie jak natychmiastowa dostawa i nieograniczone zwroty, połączone z doświadczeniem dystrybutora w doborze właściwych części, są wartościowe i nie można ich lekceważyć.
Świetna obsługa jest równie ważna dla innych obszarów rynku wtórnego. Cole zauważa: „Im więcej wartościowych usług mogą zaoferować dystrybutorom grupy transakcyjne – szkolenia, wsparcie techniczne, katalogowanie itd. – tym lepiej. Producenci samochodów nie są zbyt chętni, by dzielić się danymi, dlatego im więcej uda się ich pozyskać grupom handlowym, np. od firm takich jak DENSO, tym lepiej będą mogły wspierać swoją sieć i członków grupy”.
Usługi z pewnością muszą być kluczowym punktem odniesienia dla wszystkich zainteresowanych stron na rynku wtórnym. Niedawne badanie ekspertów z branży ujawniło, że zapytani o to, co byłoby ważniejsze na rynku wtórnym w przyszłości, 54% wskazało usługi, a zaledwie 6% części samochodowe (źródło: McKinsey).
Innowacyjne rozwiązania cyfrowe
Innym kluczowym obszarem związanym z usługami jest dostarczanie cyfrowych rozwiązań, które pomagają niezależnemu rynkowi wtórnemu konkurować z producentami pojazdów. Dobrym przykładem jest DENSO e-Videns, przyjazne dla użytkownika, wszechstronne narzędzie do inspekcji pojazdów, które zwiększa wydajność warsztatu i przejrzystość podejmowanych działań. Urządzenie skanuje systemy pojazdu pod kątem kodów błędów i pomaga w przeprowadzeniu innowacyjnej inspekcji stanu technicznego pojazdu za pośrednictwem technologii chmury, w celu identyfikacji problemów i zapobiegnięciu przyszłym usterkom. Narzędzie przechowuje również dane klientów i generuje kompleksowe raporty. Cole przewiduje, że w ciągu najbliższych kilku lat na rynku wtórnym pojawi się coraz więcej cyfrowych rozwiązań tego typu.
Zacieranie się kanałów dystrybucji
Na koniec Cole wspomina o interesującej zmianie: zacieraniu się dwóch standardowych kanałów dystrybucji na rynku wtórnym. „W dawnych czasach OES i rynek wtórny były bardzo odrębne. Następnie, około 20 lat temu, pojawili się lokalni dystrybutorzy sprzedający oryginalne części na lokalnych, niezależnych rynkach części zamiennych. Obecnie obserwujemy nachodzenie na siebie tych dwóch różnych kanałów dystrybucji. Producenci pojazdów zdają sobie sprawę, że muszą być aktywni na wszystkich obszarach – widzimy, że wielu producentów samochodów próbuje kupić firmy, które działają na niezależnym rynku wtórnym lub znaleźć sposób na wprowadzenie swoich produktów na niezależny rynek części zamiennych. Kluczowym pytaniem jest, w jaki sposób utrzymać biznesy na rynku wtórnym, gdy ich działalność jest naruszana. Może się zdarzyć, że niezależny rynek części zamiennych przejdzie na stronę producentów pojazdów, zwłaszcza teraz, gdy oferują raczej ogólną obsługę, a nie obsługę serwisową. W ciągu najbliższych pięciu lat z pewnością zaowocuje to ciekawą dynamiką”.
Zawsze zmienny rynek części zamiennych
Podczas gdy wpływ długoterminowych trendów może jeszcze nie być odczuwalny na rynku wtórnym, istnieje wiele innych zmian i wyzwań wpływających na sposób funkcjonowania branży. Dla wszystkich graczy na rynku wtórnym ważne jest, by byli czujni i reagowali – jedynym sposobem na zachowanie konkurencyjności jest ewolucja zgodnie z wymaganiami rynku.
Komentarze (0)