fot. Bosch
W ciągu ostatnich czterech lat obroty firmy Bosch ze sprzedaży rozwiązań Przemysłu 4.0 osiągnęły poziom ponad półtora miliarda euro. Bosch planuje uzyskiwać przychody w tym obszarze w wysokości jednego miliarda euro rocznie już od 2022 roku.
Na targach przemysłowych w Hanowerze koncern zaprezentował Fabrykę Przyszłości:autonomiczne pojazdy transportowe dostarczają części do zdigitalizowanych stanowisk pracy, roboty wspierają pracowników w procesie produkcji a kontrola jakości realizowana jest z pomocą sztucznej inteligencji (ang. AI – Artificial Intelligence). Dzięki technologii 5G komunikacja pomiędzy maszynami a urządzeniami produkcyjnymi przebiega bez zakłóceń i niemal w czasie rzeczywistym. Bosch zmienia wizję fabryki przyszłości w rzeczywistość.
Przemysł 4.0 wzmacnia konkurencyjność
Bosch bardzo wcześnie docenił potencjał Przemysłu 4.0. Od 2012 roku przedsiębiorstwo pracuje nad integracją produkcji oraz logistyki w sieci. Strategia ta przyczynia się do umocnienia konkurencyjności i rozwoju sektora techniki przemysłowej w Bosch: według wstępnych danych, w ubiegłym roku firma zwiększyła obroty w tym obszarze o 8,9%. Z pominięciem efektu różnic kursów wymiany walut wzrost wyniósł 11%. Przychody wzrosły do 7,4 mld euro.
– Przemysł 4.0 to opłacalna inwestycja. Dzięki rozwiązaniom cyfrowym oraz integracji w sieci wzrasta wydajność, elastyczność i produktywność fabryk – mówi Rolf Najork, członek zarządu spółki Robert Bosch GmbH, odpowiedzialny za sektor Industrial Technology.
Potwierdzają to doświadczenia zdobyte w trakcie realizacji projektów w fabrykach grupy Bosch. Przykładowo w zakładzie w Blaichach (region Allgäu w Niemczech) dzięki zastosowaniu nowoczesnych metod produkcji udało się znacząco zwiększyć liczbę produkowanych układów ABS i ESP – aż o 200% w ciągu sześciu lat. Wszystko bez rozszerzenia parku urządzeń produkcyjnych, ani akwizycji.
Bosch wchodzi na rynek intralogistyki z autonomicznym systemem transportowym
Wysoce zautomatyzowana produkcja nie wykorzysta swojego potencjału, jeśli materiały nie zostaną dostarczone na czas i w odpowiedniej ilości na linię produkcyjną.
– Kompleksowe podejście do wizji fabryki przyszłości oznacza usuwanie barier i konsolidację: produkcja i logistyka to dziedziny, które należy rozwijać równocześnie. Tylko takie podejście może zapewnić sukces Przemysłu 4.0 – mówi Najork.
Na targach w Hanowerze Bosch Rexroth zaprezentował swój ActiveShuttle: autonomiczny pojazd transportowy (ang. AGV) przewozi materiały z magazynu na produkcję, dostarczając komponenty bezpośrednio do miejsca, w którym będą wykorzystywane. Ładunek i rozładunek komponentów odbywa się za pomocą zintegrowanej platformy z podnośnikiem. Ingerencja pracownika nie jest konieczna. Wyposażony w laserowe skanery ActiveShuttle sam odnajduje drogę, rozpoznaje inne pojazdy i osoby, a przy tym uczy się nowych rzeczy: system sporządza mapę obiektów znajdujących się na miejscu i na bieżąco ją aktualizuje.
Oprogramowanie jako podstawa Przemysłu 4.0
– Trudno wyobrazić sobie Przemysł 4.0 bez oprogramowania. W dziale tworzenia oprogramowania Bosch Connected Industry w dalszym ciągu umacniamy naszą pozycję lidera w obszarze Przemysłu 4.0 i konsolidujemy nasze kompetencje w segmentach oprogramowania i usług pod marką Nexeed – mówi dr Stefan Aßmann, kierownik Bosch Connected Industry.
Rozwiązania tego działu wspierają klientów w nadzorze transportu, wydajnej i szybkiej produkcji oraz terminowej i bezpiecznej dostawie.
Przykład: w Nexeed Track and Trace transportowany towar sam przekazuje informację o swojej lokalizacji, temperaturze czy wstrząsach w trakcie transportu. Logistycy mają dzięki temu na bieżąco informację o statusie transportu, dzięki czemu mogą określić, czy towar dojdzie punktualnie i czy nie był narażony na potencjalne uszkodzenie.
Komentarze (0)