Wszystkie części DENSO produkowane na rynek wtórny charakteryzują się jakością OE. Ale co to właściwie znaczy? Odpowiedzi szukamy w brytyjskim ośrodku technicznym DENSO w Coventry, który funkcjonuje od 25 lat.
Jego pracownicy zajmują się opracowywaniem i testowaniem części samochodowych DENSO. Obecnie zespół liczy ponad 60 inżynierów i techników, którzy realizują wiele różnych zadań, w tym wewnętrzne i zewnętrzne projekty badawczo-rozwojowe, testy jakości, opracowują oprogramowanie i testują części silników benzynowych, wysokoprężnych oraz komponenty ceramiczne.
Wszystkie prace, które toczą się w ośrodku, mają na celu sprawdzenie, czy części OE spełniają standardy jakości określone przez producentów pojazdów, międzynarodowe ustawodawstwo i wewnętrzne specyfikacje DENSO. Te same części trafiają potem na rynek wtórny.
Test w „Dolinie Śmierci”
W Coventry mieszczą się dwie hamownie podwoziowe (stanowiska rolkowe). Służą one do symulacji jazdy po drodze w kontrolowanym środowisku. Temperaturę można regulować w zakresie od -18°C do 40°C, a wilgotność względną powietrza zwiększyć do 55%. Kontrolowane jest również nachylenie drogi, prędkość i masa pojazdu itp.
Opracowano i wprowadzono szereg „najgorszych” możliwych scenariuszy testowych, aby upewnić się, że części zamontowane w testowanym pojeździe są w stanie wytrzymać nawet najbardziej ekstremalne warunki. Np. takie, jakie panują w Dolinie Śmierci, jednym z najgorętszych miejsc na Ziemi. Test symuluje 16-kilometrową jazdę pod górę w 40°C, a samochód dodatkowo holuje przyczepę. Jeśli zamontowane części potrafią sobie z tym poradzić, poradzą sobie ze wszystkim!
Sterowniki kierujące pojazdem
Do przeprowadzenia testów środowiskowych potrzebny jest kierowca, który dopilnuje, by silnik działał z wymaganą prędkością. Klimatyzacja i ogrzewanie pojazdu muszą być jednak wyłączone, ponieważ ich działanie może wpłynąć na wyniki testów. Gdyby za kierownicą, w temperaturze -18°C, musiał przez 1,5 godziny siedzieć człowiek, byłoby to co najmniej kłopotliwe. Dlatego w tej sytuacji stosuje się specjalne roboty, które są podłączone do sterowników samochodu i zaprogramowane do przeprowadzenia scenariusza testowego.
Test zimnego silnika
Silnik zostaje uruchomiony, pracuje przez kilka minut, a następnie zostaje wyłączony i stygnie przez ok. dwie do ośmiu godzin, po czym cykl jest powtarzany. 20 cykli przeprowadza się w temperaturze -10°C. Test jest stosowany w celu sprawdzenia świec zapłonowych DENSO.
Czas na karaoke!
Kolejny obszar testowy obejmuje szereg dźwiękoszczelnych pomieszczeń. W każdym z nich znajduje się stanowisko z silnikiem samochodowym podłączonym do specjalistycznej aparatury i otoczonym urządzeniami przypominającymi mikrofony do karaoke. Ale nie o konkurs śpiewu tu chodzi. Mikrofony umożliwiają technikom nasłuchiwanie pracującego silnika i identyfikację części emitujących jakikolwiek niepożądany hałas – grzechotanie, piski itp. Każde stanowisko jest również otoczone kamerami, co pozwala technikom na wykonanie zbliżenia podejrzanej części bez zakłócania testu.
Wysokie ciśnienie
W ośrodku znajdują się dwa stanowiska badawcze do testowania układów wtrysku paliwa – jedno przeznaczone dla silników diesla, drugie dla silników benzynowych. Są one obsługiwane z maksymalną dbałością o bezpieczeństwo, ponieważ ciśnienie wtryskiwanego paliwa wynosi do 600 barów (w przypadku benzyny) i 3000 barów (olej napędowy), tworząc potencjalnie niebezpieczne środowisko. Jeden z przeprowadzonych tutaj testów polega na sprawdzeniu, czy paliwo nie przecieka z wtryskiwacza do cylindra, nawet wtedy, gdy wtryskiwacz jest poddawany wysokim ciśnieniom i temperaturom.
Spoglądając w przyszłość
Ośrodek techniczny w Coventry prowadzi także testy na prototypach części, które dopiero będą produkowane. Zespół stara się przewidzieć z wyprzedzeniem – mówimy o przynajmniej pięciu latach wprzód – jakie potrzeby mogą się pojawić na rynku. Obecnie jednym z głównych obszarów badań są części do pojazdów hybrydowych i elektrycznych oraz poprawa wydajności części do silników spalinowych pod kątem ograniczenia emisji. Niezbędne jest także uprzedzanie zmian legislacyjnych i opracowywanie części, które będą zgodne z nowymi przepisami.
Przykładowo, w godzinach szczytu, pojazdy hybrydowe są zmuszone stale zatrzymywać się i uruchamiać, a więc ich silniki nie mają szansy, by się rozgrzać. Zimny silnik oznacza wyższe emisje – nawet w pojeździe hybrydowym. Można się spodziewać, że prawodawstwo ograniczy poziom dopuszczalnych emisji w tej sytuacji. DENSO szuka sposobów, by rozwiązać ten problem.
Komentarze (1)