Fot. twitter.com/NobelPrize
John B. Goodenough, M. Stanley Whittingham oraz Akira Yoshino to laueraci tegorocznej Nagrody Nobla w dziedzinie chemii. Dlaczego piszemy o tym w portalu motoryzacyjnym? Bo nagrodzeni zostali za prace na rzecz rozwoju baterii litowo-jonowych.
W uzasadnieniu Królewska Szwedzka Akademia Nauki mówi o zrewolucjonizowaniu życia, tworzeniu nowych rozwiązań dla samochodów czy laptopów, co ważne - wolnych od paliw kopalnych.
Obecnie w autach elektrycznych są stosowane najczęściej właśnie baterie litowo-jonowe. Ich ładowanie trwa co najmniej 20 minut przy zastosowaniu specjalnej szybkiej ładowarki, zaś przy użyciu zwykłego gniazdka proces ten wydłuża się do kilku godzin. Baterie z elektrolitami stałymi są bezpieczniejsze i wydajniejsze niż akumulatory litowo-jonowe. Wciąż nie są to rozwiązania doskonałe. Zapewne dlatego badania na rzecz rozwoju tej technologii zostały docenione.
Więcej o bateriach litowo-jonowych piszemy TUTAJ.
Komentarze (0)