Warto wiedzieć

Regeneracja

ponad rok temu  14.02.2023, ~ Michał Żak - ,   Czas czytania 2 minuty

Naprawa pozwala zaoszczędzić ponad 1000 ton CO2 rocznie

Według analizy Empa przeprowadzonej na zlecenie AXA, wymiana jednej szyby przedniej zanieczyszcza środowisko o dodatkowe 15,3 kilograma gazów cieplarnianych (w ekwiwalencie CO2) w porównaniu do naprawy. Największy w Szwajcarii ubezpieczyciel pojazdów, płaci co roku za wymianę ok. 8 tys. szyb, mimo że można było je naprawić.

Badanie śladu węglowego dla przedniej szyby i zderzaka – tak zatytułowane opracowanie firmy Empa dostarczyła grupa ds. zaawansowanej oceny cyklu życia. W sumie w Szwajcarii jest prawdopodobnie około 40 000 przednich szyb, które są r/r wymieniane. Konsekwentne naprawy mogłyby więc zaoszczędzić ponad 600 ton ekwiwalentu CO2 rocznie - wynika z obliczeń dostarczonych towarzystwu ubezpieczeniowemu AXA.

Podobnie sytuacja wygląda dla zderzaków. W przypadku uszkodzenia takich, w samej tylko Szwajcarii około 30 000 z nich mogłoby być naprawianych każdego roku! Według analizy Empa, wymiana zderzaka zanieczyszcza środowisko o dodatkowe 14,5 kilograma ekwiwalentu CO2 w porównaniu do naprawy. Oznacza to, że również w tym przypadku można było zaoszczędzić r/r ponad 400 ton.

- Gdyby tylko przednie szyby i zderzaki były konsekwentnie naprawiane zamiast wymieniane, w całej Szwajcarii można by zaoszczędzić około 1000 ton ekwiwalentu CO2 rocznie. Odpowiada to emisji CO2 podczas podróży na dystansie niespełna trzech milionów kilometrów przeciętnym samochodem napędzanym benzyną, czyli 75 razy dookoła świata - wyjaśnia Marcel Stettler, odpowiedzialny w AXA Switzerland za współpracę z warsztatami samochodowymi.

Podwoić, a nawet potroić udział napraw

AXA Switzerland opracowała niedawno narzędzie dla szwajcarskich warsztatów. Korzystając z kwestionariusza online, mogą ocenić, jak bardzo pracują w sposób zrównoważony i otrzymać konkretne zalecenia dotyczące działań, które pozwolą im odnieść sukces w bardziej zrównoważonych naprawach. Wskazują one na przykład, jakie narzędzia są odpowiednie i jaki zakres szkód można naprawiać.

- Środkiem do tego celu jest przede wszystkim rzemiosło, stąd wskazówki: jakie kursy dokształcające warto ukończyć - wyjaśnia Marcel Stettler.

Na potrzeby badania AXA przepytała 1649 właścicieli szwajcarskich warsztatów samochodowych. Okazuje się, że potencjał naprawczy jest ogromny. Już w badaniu przeprowadzonym przez AXA w 2021 roku, prawie 70 procent ankietowanych warsztatów stwierdziło, że uważa za ważne lub bardzo ważne, aby ich działalność skupiała się na naprawach przyjaznych dla środowiska. Według badań z 2021 roku już 60 procent klientów AXA entuzjastycznie podchodziło do naprawy zamiast wymiany.

AXA jest też współinicjatorem ogólnopolskiego znaku branżowego dla tych przedsiębiorstw, które pracują zgodnie ze standardami przyjaznymi środowisku i w miarę możliwości preferują naprawy zamiast wymiany. Znak "Green Car Repair" zostanie wprowadzony w tym roku pod przewodnictwem stowarzyszenia branżowego Carrosserie Suisse.

Fot. arch. "NW"

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony